Aantal per leeftijdsgroep

• Onderwerp starter Onderwerp starter a3er
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

a3er

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2010
Op internet heb ik deze sql routine gevonden, die keurig de totalen per leeftijdsgroep weergeeft.
Nu wil ik dat ook nog uitsplitsen naar geslacht (M / V).
Kan iemand me daarbij helpen?

[SQL]SELECT [%$##@_Alias].Leeftijdsgroep, Count(*) AS Aantal_Leeftijdsgroep
FROM (SELECT Switch([Age] Between 0 And 10,"0-10",[Age] Between 11 And 20,"11-20",[Age] Between 21 And 30,"21-30",[Age] Between 31 And 40,"31-40",[Age] Between 41 And 50,"41-50",[Age] Between 51 And 60,"51-60",[Age] Between 61 And 70,"61-70",[Age] Between 71 And 80,"71-80",[Age]>80,"Boven 80") AS Leeftijdsgroep FROM (SELECT DateDiff("yyyy",[Geb# datum],Date())-IIf(Format(Date(),"mmdd")<Format([Geb# datum],"mmdd"),1,0) AS Age FROM [Ledenadministratie MTV]) AS [%$##@_Alias]) AS [%$##@_Alias]
GROUP BY [%$##@_Alias].Leeftijdsgroep;[/SQL]

Groeten,
Adri

Laatst bewerkt door een moderator:
a3er, als u code wilt plaatsen heeft helpmij.nl daar een aantal handige containers voor. Deze zullen dan uw code een stuk beter laten zien (met kleurtjes enzo). U kunt deze vinden door te drukken op "ga geavanceerd" onder aan uw bericht. U krijgt dan namelijk een aantal extra opties waardonder een aantal code icoontjes :)

Ik heb het deze keer voor u opgelost .

Veel succes verder met de vraag! :thumb:

@pcexpert, Een waarschuwing aan de moderator is de volgende keer genoeg :) U hoeft dan niet op de vraag te reageren om de gebruiker dit te melden (want nu staan er dus 2 berichten over datzelfde feit).

Laatst bewerkt:
Je hebt een koppeling met een Excel bestand, en dat zit er niet bij. Dus we kunnen verder niet zoveel zien aan het geheel.

Ik zou een aparte tabel maken voor de leeftijdsgroepen, en die koppelen aan je gegevenstabel m.b.v. een Cartesisch Product. In het voorbeeld heb ik 2 extra queries gemaakt waaronder een kruistabel. Vind ik zelf de mooiste oplossing.

Bijlagen

Bedankt Michel.
De kruistabel is inderdaad het mooist.
Ga me eens verdiepen hoe je dit moois gemaakt hebt.

Wil ook nog graag het totaal per leeftijdsgroep (M+V).
Ben aan het zoeken geweest, maar kom er niet uit.
Heb je hiervoor nog een oplossing?

Groeten
Adri

Laatst bewerkt:
Dat is op zich niet zo moeilijk, want in een query kun je de knop Totalen aanzetten, en dan een berekend veld met de functie SOM toevoegen die de rijen optelt. Ook kun je per leeftijdsgroep (dat is dan wel in het ontwerp) totalen berekenen door een extra veld toevoegen wat dezelfde formule heeft als het WAARDE veld, maar dan zet je hem weg als Rijkop. Ik heb 'm in het voorbeeldje aangepast ter lering ende vermaeck.

Bijlagen

Michel, nogmaals bedankt.
De oplossing zat hem in het wegzetten als rijkop.
Helemaal goed nu!!

Dan heb je weer wat te bestuderen ;) . Vraag mag dan denk ik op Opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan