Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dit is één van de velden die je onder het formulier hebt gemaakt. Als je in de tabel Contactpersonen een veld Bedrijf aanmaakt, is het probleem weg.Opslaan als: IIf(IsNull([Achternaam]);IIf(IsNull([Voornaam]);[Bedrijf];[Voornaam]);IIf(IsNull([Voornaam]);[Achternaam];[Achternaam] & ", " & [Voornaam]))
Voordat ik je ga helpen: als je verschillende vragen hebt, kun je het beste ook verschillende topics aanmaken; als mensen het forum screenen op onderwerp, dan zegt een onderwerp als 'aantal problemen in access' natuurlijk niet zoveel!
Maar je vragen zijn niet zo heel lastig, en kun je denk ik grotendeels wel zelf oplossen.
Vraag 1: de parameter Bedrijf komt onder ander hier uit:
Dit is één van de velden die je onder het formulier hebt gemaakt. Als je in de tabel Contactpersonen een veld Bedrijf aanmaakt, is het probleem weg.
Vraag 2: De dagen aanvinken. Hiervoor moet je een aanpassing maken in je tabel Contactpersonen. Je hebt nu één veld Trainingsdagen; daar moet je dus aparte velden van maken, voor elke dag één, en wel Ja/Nee velden.
Blijkbaar wil je dat er meerdere doelen tegelijk kunnen worden nagestreefd; ook hiervoor geldt dan dat je aparte velden moet maken.
De laatste vraag kun je oplossen op het formulier, met behulp van Voorwaarde lijke Opmaak. Als je met de rechtermuisknop op het veld geboortedatum klikt, kun je <Voorwaardelijke Opmaak> selecteren.
Maak daar deze expressie:
DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum]))=Date()
Zie ook het plaatje.
CDate([Laatste contact])+49<Date()
Bijna, want in dit voorbeeld is er een kolom minder, dus de opmaak van de keuzelijst moet op dat punt worden aangepast, alsmede ook de waarden bij de kolombreedten, omdat daar nu nog 4waarden staan; de laatste mag dus weg.SELECT [Contactpersonen - uitgebreid].[ID], [Contactpersonen - uitgebreid].Voornaam, [Contactpersonen - uitgebreid].Achternaam FROM [Contactpersonen - uitgebreid] WHERE ((([Contactpersonen - uitgebreid].[ID])<>Nz([Form]![ID],0)));
De [Datum laatste contact] waarde kun je op dezelfde manier aanpakken als de geboortedatum: is zelfs nog simpeler: je telt een waarde van 7 weken *49 dus) op bij de laatste contactdatum, en vergelijkt dat met de huidige datum.
En dat uiteraard weer met Voorwaardelijke opmaak.
De keuzelijst aanpassen is ook redelijk simpel: als je de rijbron als volgt aanpast, dan ben je er al (bijna):Code:CDate([Laatste contact])+49<Date()
Bijna, want in dit voorbeeld is er een kolom minder, dus de opmaak van de keuzelijst moet op dat punt worden aangepast, alsmede ook de waarden bij de kolombreedten, omdat daar nu nog 4waarden staan; de laatste mag dus weg.
Hier is-tie werkend...
Omdat dit forum als één van de doelstellingen heeft om mensen te leren het zelf te doen, heb ik met opzet een oudere versie neergezetZodat je zelf eerst de oplossing kon bestuderen, en het dan zelf in de goede db oplossen. Naar mijn idee leer je daar ook het meeste van...
De vraag over de achternaam bijvoorbeeld is makkelijk zelf op te lossen, door in de regel <Rijbron> van de keuzelijst op de knop met de 3 puntjes te klikken, en in het query-venster de velden om te wisselen, dus Achternaam eerst. Daarna waarschijnlijk nog wel de kolombreedten aanpassen...
Maar ik kijk wel even in de laatste versie voor de laatste vraag!
Heb er wel even naar gekeken, maar emailen is een apart verhaal; dus dat kost wat meer tijd. Ik vermoed dat de juiste bibliotheken niet zijn geactiveerd, maar dat is dus even uit de losse pols geschud![]()
Als je Outlook functionaliteit toevoegt aan Access (of Word) dan moet er een extra bibliotheek met Outlook functies worden geactiveerd. Of dat zo is, moet ik controleren in de db. (Heb ik dus nog niet gedaan...)
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.