aantal problemen in access

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voordat ik je ga helpen: als je verschillende vragen hebt, kun je het beste ook verschillende topics aanmaken; als mensen het forum screenen op onderwerp, dan zegt een onderwerp als 'aantal problemen in access' natuurlijk niet zoveel!

Maar je vragen zijn niet zo heel lastig, en kun je denk ik grotendeels wel zelf oplossen.
Vraag 1: de parameter Bedrijf komt onder ander hier uit:
Opslaan als: IIf(IsNull([Achternaam]);IIf(IsNull([Voornaam]);[Bedrijf];[Voornaam]);IIf(IsNull([Voornaam]);[Achternaam];[Achternaam] & ", " & [Voornaam]))
Dit is één van de velden die je onder het formulier hebt gemaakt. Als je in de tabel Contactpersonen een veld Bedrijf aanmaakt, is het probleem weg.

Vraag 2: De dagen aanvinken. Hiervoor moet je een aanpassing maken in je tabel Contactpersonen. Je hebt nu één veld Trainingsdagen; daar moet je dus aparte velden van maken, voor elke dag één, en wel Ja/Nee velden.

Blijkbaar wil je dat er meerdere doelen tegelijk kunnen worden nagestreefd; ook hiervoor geldt dan dat je aparte velden moet maken.

De laatste vraag kun je oplossen op het formulier, met behulp van Voorwaarde lijke Opmaak. Als je met de rechtermuisknop op het veld geboortedatum klikt, kun je <Voorwaardelijke Opmaak> selecteren.
Maak daar deze expressie:
DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum]))=Date()
Zie ook het plaatje.

Bijlagen

• Voorwaardelijke opmaak.jpg
    Voorwaardelijke opmaak.jpg
    46,7 KB · Weergaven: 73
Voordat ik je ga helpen: als je verschillende vragen hebt, kun je het beste ook verschillende topics aanmaken; als mensen het forum screenen op onderwerp, dan zegt een onderwerp als 'aantal problemen in access' natuurlijk niet zoveel!

Maar je vragen zijn niet zo heel lastig, en kun je denk ik grotendeels wel zelf oplossen.
Vraag 1: de parameter Bedrijf komt onder ander hier uit:

Dit is één van de velden die je onder het formulier hebt gemaakt. Als je in de tabel Contactpersonen een veld Bedrijf aanmaakt, is het probleem weg.

Vraag 2: De dagen aanvinken. Hiervoor moet je een aanpassing maken in je tabel Contactpersonen. Je hebt nu één veld Trainingsdagen; daar moet je dus aparte velden van maken, voor elke dag één, en wel Ja/Nee velden.

Blijkbaar wil je dat er meerdere doelen tegelijk kunnen worden nagestreefd; ook hiervoor geldt dan dat je aparte velden moet maken.

De laatste vraag kun je oplossen op het formulier, met behulp van Voorwaarde lijke Opmaak. Als je met de rechtermuisknop op het veld geboortedatum klikt, kun je <Voorwaardelijke Opmaak> selecteren.
Maak daar deze expressie:
DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum]))=Date()
Zie ook het plaatje.

Jongens,

Dit is echt perfect! Ik heb echt een stuk verder gekomen! Helaas zit ik nog met 2 probleempjes. Wie zou mij kunnen helpen?

- Ik zou in deze balk graag hebben: Achternaam en Voornaam. (ipv contact bedrijf en e-mail.)
contacten.jpg

- De datum in het kopje "Laatste contact" wil ik graag rood laten kleuren als de datum 7 weken later is als de datum van vandaag.
laatstecontact.jpg

Zoals jullie zien is het gelukt met de geboortedatum, om deze rood te krijgen (met bovenstaande hulp van OctaFish.) Maar hoe ik dit 7 weken verschuif is mij niet bekend.

Wie kan mij met deze problemen helpen?

Met vriendelijke groeten en vele dank!
Rick Even

Laatst bewerkt:
De [Datum laatste contact] waarde kun je op dezelfde manier aanpakken als de geboortedatum: is zelfs nog simpeler: je telt een waarde van 7 weken *49 dus) op bij de laatste contactdatum, en vergelijkt dat met de huidige datum.
En dat uiteraard weer met Voorwaardelijke opmaak.
Code:
CDate([Laatste contact])+49<Date()
De keuzelijst aanpassen is ook redelijk simpel: als je de rijbron als volgt aanpast, dan ben je er al (bijna):
SELECT [Contactpersonen - uitgebreid].[ID], [Contactpersonen - uitgebreid].Voornaam, [Contactpersonen - uitgebreid].Achternaam FROM [Contactpersonen - uitgebreid] WHERE ((([Contactpersonen - uitgebreid].[ID])<>Nz([Form]![ID],0)));
Bijna, want in dit voorbeeld is er een kolom minder, dus de opmaak van de keuzelijst moet op dat punt worden aangepast, alsmede ook de waarden bij de kolombreedten, omdat daar nu nog 4waarden staan; de laatste mag dus weg.

De [Datum laatste contact] waarde kun je op dezelfde manier aanpakken als de geboortedatum: is zelfs nog simpeler: je telt een waarde van 7 weken *49 dus) op bij de laatste contactdatum, en vergelijkt dat met de huidige datum.
En dat uiteraard weer met Voorwaardelijke opmaak.
Code:
CDate([Laatste contact])+49<Date()
De keuzelijst aanpassen is ook redelijk simpel: als je de rijbron als volgt aanpast, dan ben je er al (bijna):

Bijna, want in dit voorbeeld is er een kolom minder, dus de opmaak van de keuzelijst moet op dat punt worden aangepast, alsmede ook de waarden bij de kolombreedten, omdat daar nu nog 4waarden staan; de laatste mag dus weg.

Jongens,

De eerste probleem is opgelost! Gaat echt perfect, had nooit verwacht dat deze database ooit nog een eind zou krijgen. Helaas krijg ik de tweede vraag niet gebakken. Zou misschien iemand van jullie mij kunnen helpen, als ik mijn bestand upload?

Mijn vraag was:
- Ik zou in deze balk graag hebben: Achternaam en Voornaam. (ipv contact bedrijf en e-mail.)
contacten.jpg

Met vriendelijke groeten en bedankt voor de laatste hulp!
Rick Even

Bijlagen

Hier is-tie werkend...

OctaFish dat heb je heel mooi gedaan, maar helaas heb je mijn "oude" database genomen van mijn eerste post. Nu doet hij het in de oude goed, maar niet in degene waar ik de hele dag in aan het werk ben geweest. Hij neemt alleen als eerste de voornaam en ik zou graag de achternaam vooraan hebben.

Ps. Nu loop ik net tegen een klein probleem aan, als ik op e-mail klik geeft hij de volgende melding: Ik wil graag dat hij via outlook reageer met het onderstaande e-mail adress.
automatisc.jpg

Zou je misschien nogmaals dit aan willen passen alleen nu in de database die onderstaand staat upgeload?

Met vriendelijke groeten,
Rick Even

Bijlagen

Omdat dit forum als één van de doelstellingen heeft om mensen te leren het zelf te doen, heb ik met opzet een oudere versie neergezet :) Zodat je zelf eerst de oplossing kon bestuderen, en het dan zelf in de goede db oplossen. Naar mijn idee leer je daar ook het meeste van... ;) De vraag over de achternaam bijvoorbeeld is makkelijk zelf op te lossen, door in de regel <Rijbron> van de keuzelijst op de knop met de 3 puntjes te klikken, en in het query-venster de velden om te wisselen, dus Achternaam eerst. Daarna waarschijnlijk nog wel de kolombreedten aanpassen...
Maar ik kijk wel even in de laatste versie voor de laatste vraag!

Laatst bewerkt:
Omdat dit forum als één van de doelstellingen heeft om mensen te leren het zelf te doen, heb ik met opzet een oudere versie neergezet :) Zodat je zelf eerst de oplossing kon bestuderen, en het dan zelf in de goede db oplossen. Naar mijn idee leer je daar ook het meeste van... ;) De vraag over de achternaam bijvoorbeeld is makkelijk zelf op te lossen, door in de regel <Rijbron> van de keuzelijst op de knop met de 3 puntjes te klikken, en in het query-venster de velden om te wisselen, dus Achternaam eerst. Daarna waarschijnlijk nog wel de kolombreedten aanpassen...
Maar ik kijk wel even in de laatste versie voor de laatste vraag!

Hoi OctaFish,

Je hebt gelijk, helaas lukt het gisteren echt niet. Ik ben nu alweer een uurtje bezig en ik heb de kolom aan kunnen passen! Achternaam, Voornaam en 4,5 cm! Ziet er strak uit. Ik ben ook nog even bezig geweest met de e-mail button. Maar deze werkt nog niet. Wel geeft hij nu een andere fout melding. Heb jij al tijd gehad om hier naar te kijken?

subscript.jpg

Zie onderstaande upload.

Met vriendelijke groeten, bedankt!
Rick

Bijlagen

Heb er wel even naar gekeken, maar emailen is een apart verhaal; dus dat kost wat meer tijd. Ik vermoed dat de juiste bibliotheken niet zijn geactiveerd, maar dat is dus even uit de losse pols geschud :rolleyes:

Heb er wel even naar gekeken, maar emailen is een apart verhaal; dus dat kost wat meer tijd. Ik vermoed dat de juiste bibliotheken niet zijn geactiveerd, maar dat is dus even uit de losse pols geschud :rolleyes:

Om heel erlijk te blijven, dit zegt mij helemaal niks. Ik zal er morgen nog eens naar kijken. Anders gaat helaas deze functie niet door. Toch bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groeten,
Rick Even

Als je Outlook functionaliteit toevoegt aan Access (of Word) dan moet er een extra bibliotheek met Outlook functies worden geactiveerd. Of dat zo is, moet ik controleren in de db. (Heb ik dus nog niet gedaan...)

Als je Outlook functionaliteit toevoegt aan Access (of Word) dan moet er een extra bibliotheek met Outlook functies worden geactiveerd. Of dat zo is, moet ik controleren in de db. (Heb ik dus nog niet gedaan...)

Beste OctaFish,

Als eerste bedankt voor al je hulp! Je hebt ervoor gezorgd dat ik nu met een database aan het werk kan. Ik heb veel geleerd over Access. Bovenstaande vraag over de e-mail button is verholpen. Ik zou echt niet weten hoe, maar ik was er een uur mee bezig en ineens opgelost!

Bedankt voor je hulp!
Rick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan