aantal routers en aantal subnetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jarco

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2007
Hoi,
We zijn op school (ik volg ccna) bezig met een soort proefopstelling uit te tekenen.
Ben een beetje met men medestudenten aan het babbelen en aan het discussieren geweest.
We zoeken het antwoord voor de volgende vragen: We hebben 19 subnetten die allemaal op een centrale plaats hun default gateway hebben.
Nu zijn de vragen: Volgens een cursist gaan we 19 routers nodig hebben (de routers moeten uit het assortiment van cisco komen). Volgens een andere gaan we er een paar nodig hebben en volgens mij gaan we slechts een router nodig hebben met 19 poorten op. (kan dit trouwens? zoveel poorten op 1 router en waar zie je aan hoeveel poorten op een router kunnen?).

Als mijn idee (een router met 19 poorten op) goed zou zijn, is er dan geen vertraging omdat alle bandbreedte gedeeld word?

http://www.niele.nl/tutorials/network/ Dit is een hele leuke, simpele manier om door te krijgen hoe een netwerk in mekaar zit. Lees het maar eens door.

Je kunt met 1 router net zoveel ip adressen weg geven als dat het subnetmask van het netwerk waar de router in staat op ingesteld staat. Dus 255.255.255.0, dan maximaal 255 ip-adressen in dat netwerk met die router. En als er routers bestaan die 255 uitgangen hadden, dan zou dat dus geen kwaad kunnen. Snelheid verlies je op de router niet, het is te verwaarlozen in ieder geval. Het is dat ze te groot worden die machines, anders hadden ze er wel geweest.

maar gaat een router (laten we de 3845 als voorbeeld nemen) ook voor al zijn ethernet poorten kunnen routen of heb je daar speciale uitbreidingsmodules voor nodig?

nog een vraagje. Heeft een layer 3 switch de mogelijkheid om verschillende subnetten toe te weizen aan elke poort?

Nou dat model ken ik helaas niet, dus daar kan ik niet echt antwoord op geven, ik zou het vreemd vinden dat een router nog uitbreidingskaarten nodig heeft, een router is eigenlijk een simpe; apparaat die volgens bepaalde voor geschreven methodes werkt, ongeacht het merk zouden ze zo goed als allemaal het zelfde moeten kunnen doen.

Nou dat model ken ik helaas niet, dus daar kan ik niet echt antwoord op geven, ik zou het vreemd vinden dat een router nog uitbreidingskaarten nodig heeft, een router is eigenlijk een simpe; apparaat die volgens bepaalde voor geschreven methodes werkt, ongeacht het merk zouden ze zo goed als allemaal het zelfde moeten kunnen doen.

ik praat hier niet over simpele thuisrouterkes he. Probleem is trouwens al opgelost.

Voor professionele routers kan je misschien eens kijken op www.cisco.com

Joh Jarco, super blij mee. Dankje voor je aanvulling over thuis netwerk. Ik weet er gelukkig TOTAAL NIETS vanaf. Nou de status op opgelost, en als je mensen wilt helpen plaats je ook de oplossing op dit forum. Dan hebben meerdere mensen profijt van je oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan