Aantal selectievakjes tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddydordt

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2011
Hallo,

bijgaand een deel van een database waar ik mee bezig ben.
Het gaat om het blad Opkomstformulier. Het is de bedoeling dat als er een vinkje wordt geplaatst dat deze automatisch geteld word. Zodat je meteen ziet hoeveel mensen er aanwezig waren. Dit om uit eindelijk een aantal rapporten te kunnen maken. Ik krijg het wel voor elkaar om deze te laten tellen door een Iff functie, alleen wordt dit dan niet weer gegeven in me tabel, waar uiteindelijk de rapporten van gemaakt worden. Hoe kan ik dit doen? blijft nu op 0 staan.

Mvg Eduard

Bekijk bijlage DRB Rapportage 2015 - kopie.zip

Mag ik beginnen met zeggen dat je een hele ongelukkige opzet hebt gekozen? Dit is een hele slechte manier van personen registratie. Nauwelijks te beheren, zeker als je dat in de tijd gaat bekijken. Normaal gesproken zou je een aparte tabel maken voor je medewerkers, een aparte tabel voor je rooster en een tabel Rooster_Medewerkers waarin je voor elk rooster (opkomst in jouw geval) voor elke persoon een apart record aanmaakt. Zou je dat zo oplossen, dan is je vraag gelijk opgelost, want het aantal records in [Rooster_Medewerkers] is namelijk het aantal aanwezige personen! Bovendien kun je altijd ongestraft nieuwe personen toevoegen, en die gelijk gebruiken in de roostertabel. En personen die vertrekken, of om andere redenen niet meer gekozen hoeven te worden, kun je simpel deactiveren (hoe wou je dat nu doen?)
Dus dat zou mijn eerste advies zijn: pas je database aan.

Dus dan krijg ik 3 aparte tabellen? Maar in die Rooster_Mederwerkers tabel kan je dan tellen hoeveelntecords het zijn, maar als ik een volgend formulier in wil vullen, voor een volgende training, hoe kan ik deze dan laten tellen?
Database die ik gebruik is al een tijdje oud, ik ben daar op verder gegaan, vandaar dat het zo nog zit.

Het is dus een trainingen registratie? Dan heb je een tabel Deelnemers (zijn dat interne mensen, externen, combinatie?), een tabel Cursussen (als je meer trainingen hebt), een tabel Trainingen (hoofdtabel waarin je een cursus kiest, een datum, een locatie etc) en een tabel Training_Deelnemers. In die tabel neem je in ieder geval de velden TrainingID (sleutelveld uit Trainingen) en DeelnemerID (sleutelveld uit Deelnemers) op.

Ik zou dan een hoofdformulier maken op basis van Trainingen en een (doorlopend) subformulier op basis van de tabel Training_Deelnemers. In dat subformulier maak je dan een keuzelijst met invoervak voor het veld DeelnemerID zodat je op basis van een naam een deelnemer kunt kiezen. Het kan natuurlijk zijn dat je nog meer velden hebt, maar ik pak nu even de minimale eisen voor zo'n formulier.
Dat subformulier zet je vervolgens in de Ontwerpmodus op het hoofdformulier Trainingen, en als het goed is koppelt Access de 2 dan automatisch aan elkaar op basis van TrainingID. Als je nu een nieuwe training toevoegt, kun je gelijk deelnemers toevoegen via het subformulier. Op basis van het aantal records per training weet je dus altijd het aantal deelnemers.

Ik heb zelf (ik geef ook trainingen) iets vergelijkbaars gemaakt, waarbij ik in eerste instantie de inschrijvingen op deze manier vastleg. Hetzelfde formulier gebruik ik dan om (en daar heb je dan een selectievakje voor) de presentie bij te houden. Niet iedereen die zich inschrijft komt ook echt...

Het zijn allemaal interne mensen, gaat er om dat we graag bij houden wie er op een trainingsavond aanwezig is. Tevens trainen we op een vaste avond in de week, en hebben niet echt specifieke cursussen ofzo, dus die keus hoef ik niet te maken.
Vandaar de ik in me eigen formulier allemaal vaste namen heb staan, gebeurt niet vaak dat er andere mensen mee trainen, en als ze er vast bij komen moest ik dus alles aanpassen.
Ik ga proberen met jou idee een opzetje te maken, ben nog niet heel goed met access, dus misschien dat ik nog wat hulp aan je vraag.
Alvast bedankt iig.

Laatst bewerkt:
Ook al zijn het 'eigen' mensen: daar zit ook verloop in. Er gaan mensen weg, er komen mensen bij... kortom: dat is een dynamisch geheel. En op grond daarvan moet je daar dus,vind ik, een aparte tabel voor maken.
Wij wachten af :)

Toch meteen nog ff gauw een vraagje.
Je zei dat ik dan een keuzelijst kan maken met invoervak voor de deelnemers, kan dit dan ook met een selectievakje?

Gr eduard

Hoe bedoel je? Als je een formulier Trainingen hebt, dan staat daar, als het goed is, een subformulier Deelnemers op. Althans: zo doe ik het. En op dat subformulier kies je dan de deelnemers. Met een keuzelijst. Ik zou niet weten hoe dat met een selectievakje zou kunnen.

Wij hebben een vaste ploeg van ongeveer 25 personen waarmee me trainen. Dus die namen veranderen niet, alleen is niet iedereen iedere training aanwezig. Vandaar ook op mijn oude formulier die namen, met alleen een vinkje ervoor. Ons verloop is maar minimaal.
Maar met een keuzelijst, krijg je dus allemaal losse velden op het subformulier?

Vertaal 'losse velden' naar 'aparte records' en je bent er. Maar dat is inderdaad de beste opzet. Dat subformulier is gekoppeld aan je trainingssessie, dus je kunt prachtige overzichten maken waar je weinig tot geen moeite voor hoeft te doen.
Prachtig overigens dat een groep zo homogeen is :). Of eng :D

Is je vraag inmiddels opgelost? In dat geval mag je hem op <Opgelost> zetten :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan