• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal tussen twee percentages optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonbl

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2014
Geachte lezer,

Ik heb een kolom met percentages die variëren van 1 tot en met 100. Nu wil ik onderscheid maken in klassen en hoeveel aantallen van de percentages in een bepaalde klasse zitten.

Die voor 100 procent of hoger en 25 procent of lager gingen mij gemakkelijk af door middel van =aantallen.als(criteriumbereik;">=100%") en =aantallen.als(criteriumbereik;">25%"). Nu vraag ik mij af wat ik in de formule =aantallen.als moet invoeren om bijvoorbeeld tussen de 50% en 75% het aantal te kunnen tellen?

Bij voorbaat dank!

Dit: =AANTALLEN.ALS(criteriumbereik;">50%";criteriumbereik;"<=75%")

Bij je formule voor 25% of lager zal je trouwens op de manier zoals je die gebruikt niet de juiste aantallen krijgen omdat je daar kijkt naar hoger dan 25%.

En bij >=100% krijg je waarschijnlijk ook niet veel als de percentages variëren van 1 t/m 100...
Even voor de goed orde: in mijn voorbeeld telt 50% niet mee (groter dan >50%) en 75% wél (kleiner dan of gelijk aan <=75%).
Zonodig aanpassen.

Kijk ook eens naar de functie INTERVAL (Eng. FREQUENCY). Die is speciaal gemaakt voor dit soort werk:

Bijlagen

Kijk ook eens naar de functie INTERVAL (Eng. FREQUENCY). Die is speciaal gemaakt voor dit soort werk:

Dat klopt, maar het is wel een functie met gebruiksaanwijzing:
- je moet eerst de cellen selecteren waarin de uitkomst moet komen (i.c. G2:G8), dan
- de formule invoeren, waarbij - volgens de helpinformatie - het 2e argument (interval grenzen) 1 element minder bevat dan de uitkomst (ic. dus F2:F7 en niet F2:F8) en uiteindelijk
- moet je op Ctrl+Shift+Enter moet drukken aangezien het een matrixformule betreft. Herkenbaar aan de acccolades {} die Excel er dan zelf omheen zet.

De cellen met de formule (G2:G8) worden als het ware aaneen gesmolten en kunnen niet meer individueel worden gewijzigd. Opvallend is ook dat de formule in elk van de cellen exact hetzelfde is.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de functie om die reden weinig gebruikt wordt, hoewel hij inderdaad geknipt is voor dit soort werk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan