• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal unieke (klantnummer) in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneBruijne

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2007
Wie kan mij helpen met het volgende probleem waar ik maar niet uit kom.

Ik heb een lijst met omzet, klanten (klantnummers), productgroep, boekjaar en nog wat kolommen.

Nu wil ik van deze lijst een draaitabel maken zodat ik de omzet per productgroep per jaar kan zien. Tot zo ver lukt het aardig. Maar nu wil ik ook zien hoeveel klanten ik had per jaar in een productgroep. In het gegevensgebied kan je dan wel aantal of aantalnrs zetten maar dan krijg je niet het aantal klanten maar het aantal rijen (orderregels). Nu dacht ik dat je bij aantal in de opties niet voor standaard moest kiezen maar " verschil met" en dan de kollom klantnummers maar dan krijg je een #NB. Wie heeft er een oplossing voor dit probleem.

Bijvoorbaat dank.

Rene

Bijlagen

aantal unieke (klantnummer) in draaitabel pivot table

Misschien is dit iets.

Bijlagen

Nee dat is niet de oplossing (helaas)

Ben,

Bedankt voor je reactie maar dit is niet wat ik bedoel.

Concreet wil ik bijvoorbeeld weten dat we in 2004 23 klanten hadden voor drop
in 2005 26 en dat dit in 2006 gedaald is naar 14.

En dat in een draaitabel.

Rene

Kijk en leer...

Kijk hier maar eens naar.
Ik gok dat dit aardig in de buurt komt?

Uitgewerkt voor 2004 2005 etc is kwestie van nadoen en goed kijken.

Kijk en leer....

S6 ermee als je vragen hebt hoor ik het wel:-)

Jarod.

Bijlagen

Jarod,

Dit is zeker een oplossing voor het verkrijgen van de data die ik nodig had BEDANKT.:) :thumb:

Alleen moet het volgens mij ook mogelijk zijn met een draaitabel en dat blijft knagen :o

Rene

Aantal klanten

Hallo Rene,

't is inderdaad een oplossing en de eenvoudigste denk ik.
Een andere weet ik ook zo niet te bedenken.
Ik wil je er aan herrineren dat je te maken hebt met records.

Dit betekend dat een klantnummer meerdere keren voor kan komen, met een verschillende productgroep etc.

Je moet dezelfde klantnummers groeperen en dan kijken in welke productgroep die klant valt.

Vraag je af. een klant die zowel ijs als drop als kawgum en pepermunt koopt. Telt die 4x?
(ik denk van wel, fysiek dezelfde persoon en klantnummer, maar naar productgroep gekeken een unieke klant).

S6 ermee, groeten,

Jarod.

ps: zet je vraag onderaan op vraag opgelost als dit ook zo is!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan