• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal unieke namen

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Berichten
268
Ik ben op zoek naar een formule om het aantal unieke namen te bepalen a.d.h.v. aantal voorwaarden in andere kolommen.
Zie bijlage

Iemand een idee

mvg
John
 

Bijlagen

  • Unieke namen.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 39
Voor jouw specifieke vraag voldoet dit volgens mij:
Code:
=SOM(--(INTERVAL(ALS(Tabel1[Project]="tennissen";ALS(Tabel1[Week]>=1;ALS(Tabel1[Week]<=3;VERGELIJKEN(Tabel1[Naam];Tabel1[Naam];0))));RIJ(Tabel1[Naam])-RIJ(A2)+1)>0))
Dit is een zogenaamde matrixformule, dat wil zeggen afsluiten met control+shift+enter na invoeren/wijzigen.

Maar eigenlijk is je voorbeeld is een beetje te summier. Namelijk: WAAR staan de voorwaarden (tennissen, >=week 1, <=week 3) waarop geteld moeten worden. Al deze criteria moeten een plekje krijgen op je sheet als je het zoeken flexibeler wilt maken. In bijlage een voorzet hiertoe.
 

Bijlagen

  • Unieke namen (AC).xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Alex, dank voor reactie

Het eigenlijke bestand bevat meer kolommen, en gaat over arbeidsplaatsnummers, wie hoort er op een functie te zitten, wie ziet er daadwerkelijk op, welke functies zijn er vacant, etc.
Het gaat erom dat ik op basis van een aantal voorwaarden, wil tellen hoevaak een bepaald item voorkomt. Bijv. ingeval arbeidsplaatsnummers: soms komt het voor dat als resultaat van een filter er meerdere velden zijn met hetzelfde arbeidsplaatsnummer. Mensen worden soms tijdelijk op hetzelfde APnr geplaatst. In access zou je in de relationele database kiezen voor een 1-n relatie, in excel is er voor gekozen om dan dit APnr 2 keer op te nemen.
Wat ik wil zien is dus het aantal unieke arbeidsplaatsnummers, en daarnaast hoeveel "warme lichamen" er op die functies zitten.
Dit gebeurt voor een aantal jaar vooruit, omdat bekend is wanneer mensen met pensioen gaan, of op andere manier het bedrijf verlaten.

Ik wil in principe geen gebruik maken van een draaitabel, omdat in het totaal overzicht (verloop door de jaren heen), ook beschikbare mensen voor, ervaringseisen, etc. komen
Daarom was ik o.a. op zoek naar een formule die mij het aantal unieke arbeidsplaatsen levert op basis van voorwaarden gesteld aan andere kolommen. Als ik deze formule heb, dan bouw ik deze wel om voor gebruik bij andere berekeningen
Dus mocht je nog een idee hebben ?

mvg
John
 
Graag een REPRESENTATIEF voorbeeldbestandje, incl. welke uitkomst je verwacht.

Op basis van deze opmerking:
op basis van een aantal voorwaarden, wil tellen hoevaak een bepaald item voorkomt
zit ik te denken aan een AANTALLEN.ALS functie.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil in principe geen gebruik maken van een draaitabel, omdat in het totaal overzicht (verloop door de jaren heen), ook beschikbare mensen voor, ervaringseisen, etc. komen

Deze zin ontbeert logica.
 
Mijn suggestie zou zijn om 2 hulpkolommen aan de tabel toe te voegen: 1 om te bepalen of aan de voorwaarden voldaan wordt en 1 voor de telling (rekening houdend met unieke waarden, dus bijvoorbeeld per persoon 1/2 als de naam 2 keer voorkomt en aan de criteria voldoet). De uitkomst is dan de som van die tellingen.

Formules:
Code:
=EN([@Week]>=1;[@Week]<=3;OF([@Project]="tennissen";[@Project]="voetballen"))
=ALS([@Selectie];1/AANTALLEN.ALS([Naam];[@Naam];[Selectie];WAAR);0)
 

Bijlagen

  • Unieke namen MB.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 36
All,
Ik ga nog even stoeien met de gegeven suggesties, of ga het proberen anders op te lossen
voor zover eerst bedankt

mvg
John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan