Aantal unieke nummers binnen een groep

• Onderwerp starter Onderwerp starter flbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem: Ik wil binnen een bepaalde groep het aantal verschillende artikelnummers tellen (er zitten dubbele in). Ik zou graag weten hoe dit moet, want een werkende query zou ik op veel plaatsen kunnen toepassen. Ik probeer het volgende:

SELECT Count(DISTINCT [artikelnr]) AS Aantal
FROM tabel1;
GROUP BY groep1

Dit werkt niet (syntax error). Kennelijk kan distinct niet binnen een functie gebruikt worden. Is er een andere oplossing?

Bij voorbaat dank!

Voor een correcte symtax moet dit zijn:

SELECT DISTINCT Count([artikelnr]) AS Aantal
FROM Tabel 1
GROUP BY 1;

maar ik weet zo niet of dit het gewenste resultaat levert.

Ik neem aan dat je een tabel tblArtikel hebt met als ID het artikelnr en een andere tabel (tabel1) waarin je artikelnr opgenomen hebt om te kunnen refereren naar tabel artikel.

Als dat zo is is de oplossing simpel:

SELECT Count(artikelnr) AS Aantal
FROM tblArtikel
WHERE artikelnr IN
(SELECT DISTINCT artikelnr
FROM tabel1)

Bedankt voor de reacties. Distinct count levert niet het juiste resultaat.

De andere oplossing die wordt aangedragen werkt op zich wel, maar niet in mijn geval. Ik moet namelijk binnen dezelfde query meerdere andere dingen selecteren waarvoor niet alleen de unieke nummers meegenomen moeten worden.

Dat klinkt als iets dat niet kan. Als je en de unieke nummers en daarnaast alle nummers moet hebben heb je per definitie 2 query's nodig.

Grtz,

Inderdaad twee query's nodig, door gebruik te maken van een tussentabel lukt het nu wel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan