• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal unieke tekstwaarden tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

brunjo

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2016
Berichten
13
Hallo,



Ik heb een dataset met voorraadbewegingen, met volgende kolommen:



-artikelnummer (welk artikel uit of in voorraad wordt genomen)

-hoeveelheid (hoeveelheid uit voorraad gehaald of in voorraad genomen)

-projectnummer (elke voorraadbeweging wordt gekoppeld aan een project, dus men kan een hoeveelheid verschillende artikels uit voorraad halen die gekoppeld zijn aan een bepaald project, of 1 item kan bvb meerdere keren uit voorraad gehaald worden (omdat het project lang duurt bvb)





Ik wil nu 1 kolom hebben die mij per itemnummer kan zeggen voor hoeveel VERSCHILLENDE projecten er een voorraadbeweging is gebeurd.



via een draaitabel kan ik wel makkelijk de som van alle projecten berekenen per item ( maar meestal zitten hier meerdere zelfde projecten in)



Kunnen jullie mij helpen aub?



als er iets onduidelijk is, laat het mij weten!
 
ik wil eigenlijk per artikel weten voor hoeveel Verschillende projecten iets is uitgehaald, de hoeveelheid, en totaal aantal voorraadbewegingen.
 
Via een draaitabel kan ik de meeste gegevens samenvatten die ik nodig heb, maar ik weet niet hoe je met een draaitabel unieke waarden telt, dat is eigenlijk wat ik zoek
 
Hierbij een poging
 

Bijlagen

  • vooraad beweging.xlsb
    849,8 KB · Weergaven: 120
dag plonske,

bedankt voor je poging, maar kolom 1 & 2 geven dezelfde waarden terug. dus het aantal telt niet het uniek aantal
 
Dit zou het kunnen zijn:
 

Bijlagen

  • __vb snb.xlsb
    1.002,9 KB · Weergaven: 246
klopt! maar ik wil dat ie gewoon een aparte kolom geeft met het aantal verschillende aantal projecten
 
Welke versie gebruik je? Als (afhankelijk van versie) je de tabel toevoegt aan het Data Model kun je in de draaitabel gebruik maken van Distinct Count

Daarnaast zag ik dat je de gegevens extern ophaalt, kun je daar die slag dan al niet maken (SQL?)
 
Dag E v R

Het is mij ondertussen gelukt met Power Pivot (en gegevensmodel). Hiermee kan je een draaitabel maken met 1 cruciale optie: 'uniek aantal' (dit is ook wat je bedoelde denkik?)
het is mij wel niet helemaal duidelijk waarom het enkel hiermee kan, terwijl het eerder iets heel eenvoudig lijkt te zijn voor een gewone draaitabel. ik heb ook heel weinig ervaring/kennis van power pivot & gegevensmodel

bedankt voor de reacties

mag slotje op
 
Kun je svp het resultaat hier plaatsen, zodat wij er ook wat van kunnen leren ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan