Aantal vragen openSUSE 11!

Status
Niet open voor verdere reacties.

openSUSE

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Goeie morgen,

Sinds gister middag heb ik openSUSE 11 op mijn computer. Ik heb echter geen ervaring met Linux of openSUSE, dus heb ik er nog een aantal vragen over waarvan ik ze niet op internet kan vinden..

1. Hoe installeer ik programmas met extensies zoals .bin of .tar.gz2 ?
2. Zijn er virus scanners voor te vinden ?
3. Zijn er drivers voor de Linksys Wireless A/G WUSB54AG te vinden ?

Ik zou het zeer fijn vinden als u deze vragen wil/kan beantwoorden.

M.v.g openSUSE

1 - Programma's installeer je met Yast. Ik draai zelf geen opensuse maar debian, dus je zal even zelf in je menu's moeten zoeken.
2 - Ja voor linux zijn er virusscanners, al heb je die niet echt nodig. ClamAV is open source, avg is er ook gratis voor linux bijvoorbeeld. Maar nogmaals, nodig is het niet.
3 - Drivers voor apparaten zijn eigenlijk drivers voor de chipset die erin zit. Dus het van belang te weten welke chipset erin zit. Open eens een console (alt+F2 en dan gnome-terminal voor gnome of konsole voor kde) en tik lspci voor een ingebouwd apparaat of lsusb voor een usb apparaat. Dan krijg je een hardware id in de vorm van 0002:8320 en daarmee kan je gaan zoeken naar de juiste driver (kernel module in linux termen)

1 - Programma's installeer je met Yast. Ik draai zelf geen opensuse maar debian, dus je zal even zelf in je menu's moeten zoeken.
2 - Ja voor linux zijn er virusscanners, al heb je die niet echt nodig. ClamAV is open source, avg is er ook gratis voor linux bijvoorbeeld. Maar nogmaals, nodig is het niet.
3 - Drivers voor apparaten zijn eigenlijk drivers voor de chipset die erin zit. Dus het van belang te weten welke chipset erin zit. Open eens een console (alt+F2 en dan gnome-terminal voor gnome of konsole voor kde) en tik lspci voor een ingebouwd apparaat of lsusb voor een usb apparaat. Dan krijg je een hardware id in de vorm van 0002:8320 en daarmee kan je gaan zoeken naar de juiste driver (kernel module in linux termen)

bedankt voor de uitleg en moeite maar ik snap er niks van. :o

Er is een programma onder openSuse dat Yast heet. Yet another setup tool betekend dat overigens. Daarmee kan je software installeren.

Er is een programma onder openSuse dat Yast heet. Yet another setup tool betekend dat overigens. Daarmee kan je software installeren.

Ik vind wel iets dat Yast heet maar dan kom ik in een menu: Yast Configuratiescherm?

Gewoon: Menu > Yast
ff kijken!

Maar wat hij zegt: Virus Scanner is absoluut niet nodig!
Voor Linux bestaan haast geen virussen!
Of er drivers voor je netwerk kaart bestaan weet ik niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan