• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal waarden tellen en weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

avegmond

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
hallo,

ik heb een bestand waarin we de onregelmatigheden in ons bedrijf bijhouden.
nu is deze lijst inmiddels 1200 rijen lang en is het lastig om nog bij te houden welke personen er 3 of meer onregelmatigheden hebben.
dus die wil ik in een aparte kolom weer laten geven, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dat kan doen.

ik wil dus in kolom A laten zoeken, en als 3x of meer dezelfde naam voorkomt, moet die naam weergegeven worden in kolom M.
als we namelijk de naam zien verschijnen kunnen we dmv de dropdown list alle onregelmatigheden van die persoon erbij pakken.

bijgevoegd een verkleinde test-versie van het bestand: (in dit bestand zal de naam "mier" dus in kolom M moeten verschijnen)

indien nodig, of als het handiger kan, kan het bestand natuurlijk ook aangepast worden naar een andere opmaak oid...

alvast bedankt voor de hulp!

Bekijk bijlage testbestand onregelmatigheden.xls

Het bestand van rebmog, met een tweede mogelijkheid toegevoegd.
Deze gebruikt een hulpkolom (kolom K), wat leidt tot twee iets eenvoudiger (niet-matrix) formules.

Bijlagen

Ik zag net dat ik een klein foutje in de matrixformule had gemaakt. De formule moet zijn:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A$2:A$17;KLEINSTE(ALS(NIET(ISGETAL(VERGELIJKEN(A$2:A$17;L$1:L1;0)));ALS(AANTAL.ALS(A$2:A$17;A$2:A$17)>=3;RIJ(A$2:A$17)-1));1));"")

Laatst bewerkt:
sorry voor mijn late reply op jullie oplossingen :( (collega's opvakantie dus hele grote stapel werk in je eentje, je kent het)
maar voor ons werkt de oplossing van rebmog nog het beste!
bedankt!! :thumb:

er rijst nu een vervolgvraag:

van iedereen is in kolom D bijgehouden wat het soort onregelmatigheid is.
nu krijgen we van iedereen die 3x of meer voorkomt in de lijst de naam te zien, maar is het mogelijk om nog een splitsing in te maken, dus dat alleen de mensen weergegeven worden, welke 3x of meer als onregelmatigheid "laat" of "no show" hebben staan?
dan zou dus kolom D in de formule erbij moeten ergens, maar ik kom daar niet uit waar ik dat dan zou moeten plaatsen....

ik hoop dat iemand daar nog een antwoord op weet:)

Is dit wat je bedoelt?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A$2:A$17;KLEINSTE(ALS(NIET(ISGETAL(VERGELIJKEN(A$2:A$17;L$1:L1;0)));ALS(AANTALLEN.ALS(A$2:A$17;A$2:A$17;D$2:D$17;"laat")+AANTALLEN.ALS(A$2:A$17;A$2:A$17;D$2:D$17;"no-show")>=3;RIJ(A$2:A$17)-1));1));"")

hmm

als ik in die formule het celbereik aanpas (zodat t/m rij 1500 vergeleken wordt) en vervolgens naar de onderste cellen sleep, krijg ik een heleboel namen dubbel te zien?

heb ook de formule van wher in het bestand toegepast, die doet het beter daarbij krijg ik geen dubbele namen meer.

Het gaat om een matrix-formule. Heb je die wel afgesloten met Ctrl+Shift+Enter?

afgesloten met ctrl+shift+enter geeft alleen maar dezelfde naam op elke regel...

Moeilijk te beoordelen zonder voorbeeld. Wat wel zou kunnen is dat je het bereik L$1:L1 dat in de formule staat niet goed hebt ingesteld. In mijn formule ben ik ervan uit gegaan dat de formule in L2 wordt geplaatst en dan naar onderen wordt gekopieerd. Als je de formule in een andere cel plaatst zul je L$1:L1 moeten aanpassen. Als dat niet de oorzaak is, dan zul je toch even een voorbeeldje moeten plaatsen.

rebmog,
ontzettend bedankt voor al je hulp!
het bereik L$1:L1 was idd de boosdoener, ik had alles aangepast behalve die ;-)

hij doet 't nu perfect!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan