• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal waarden tellen uit selectieve range / selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrLee86

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
Hallo,

Ik heb één probleem waar ik maar tegenaan blijf lopen en waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Ik heb een excel werkblad waarin ik steeds twee rijen herhaal. De rij gepland en de rij werkelijk. Nu wil ik bijvoorbeeld het aantal D'tjes tellen dat in de rij werkelijk staat.

Het is daarbij belangrijk om steeds alleen van de rijen werkelijk te tellen, omdat anders d'tjes dubbel geteld worden.

Ik ben zelf tot de volgende formule gekomen, maar deze werkt niet:
Code:
=AANTAL.ALS((D19;D21;D23;D25;D27;D29;D31;D33;D35;D37;D39;D41;D43;D45;D47;D49;D51;D53;D55);$A1)

Ik krijg bij deze formule een fout in de waarde.

nu heb ik het geprobeerd op te lossen door
Code:
AANTAL.ALS(bereik):D55;$A1
in te vullen, maar dit geeft (achteraf logisch) dubbele tellingen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder macro's?

Alvast bedankt!
Leroy

Post eens een voorbeeldje met fictieve gegevens.
Zet je dan ook je vorige vraag nog op opgelost

Mvg

Rudi

Ik heb de status van mijn vorige vraag aangepast. Ik zocht inderdaad al naar een manier om deze op opgelost te zetten, maar ik heb het gevonden.

Voor wat betreft het voorbeeldje, de bijlage. Het is de bedoeling dat alleen de geel gearceerde "D" tjes geteld worden.

Ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft.

Bijlagen

Dit kan met volgende formule:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A7="werkelijk")*(B2:B7="D"))

Met
Code:
=SOM(ALS(D19=A1;1;0);ALS(D21=A1;1;0);ALS(D23=A1;1;0);ALS(D25=A1;1;0);ALS(D27=A1;1;0);ALS(D29=A1;1;0);ALS(D31=A1;1;0);ALS(D33=A1;1;0))
heb je 30 mogelijkheden. Is
Code:
=AANTAL.ALS(D19:D55;A1)
geen optie?

Hallo Paul,

Het werkt inderdaad goed. Voordat ik helemaal door heb hoe SOMPRODUCT werk ben ik wel iets verder denk ik, maar ik kan hier in ieder geval mee overweg. Bedankt!

Met
Code:
=SOM(ALS(D19=A1;1;0);ALS(D21=A1;1;0);ALS(D23=A1;1;0);ALS(D25=A1;1;0);ALS(D27=A1;1;0);ALS(D29=A1;1;0);ALS(D31=A1;1;0);ALS(D33=A1;1;0))
heb je 30 mogelijkheden. Is
Code:
=AANTAL.ALS(D19:D55;A1)
geen optie?

Nee, sorry Rob. Op deze manier wordt ook de waarde meegeteld van de rijen waar ik deze juist niet van wil hebben. In dit geval moet om en om geteld worden. A2 wel, A3 niet, A4 wel, A5 niet, etc...

Deze zou ook moeten werken, ligt heel dicht bij het principe van de "somproduct" formule in post #4.
Code:
{=SUM(IF(($A$2:$A$7="Werkelijk")*($B$2:$B$7="D")=1;1;0))}

Deze zou ook moeten werken, ligt heel dicht bij het principe van de "somproduct" formule in post #4.
Code:
{=SUM(IF(($A$2:$A$7="Werkelijk")*($B$2:$B$7="D")=1;1;0))}
Dat werkt inderdaad, maar somproduct is net ff makkelijker en hoeft niet als matrix formule bevestigd te worden.
Er zijn natuurlijk meerdere oplossingen. Zo kan deze b.v. ook:
Code:
{=SOM(ALS(A2:A7&B2:B7="WerkelijkD";1;0))}

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan