• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal zonder dubbele

• Onderwerp starter Onderwerp starter JJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JJH

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Hallo,

Ik wil graag het aantal hebben in excel, maar de dubbele moet hij maar 1 keer meetellen.
Hoe krijg ik dit het snelst?

Alvast bedankt.

Bijvoorbeeld:

Code:
=SOMPRODUCT(($A$1:$A$100<>"")/AANTAL.ALS($A$1:$A$100;$A$1:$A$100&""))
Met vriendelijke groet,

Roncancio

goedemiddag Roncancio,

Precies wat ik bedoelde.
Hartstikke bedankt.

Mag ik nog een extra vraagje toevoegen:

Als ik deze aantallen alleen wil hebben als ik in kolom D het criterium FN05 heb staan, hoe wordt de formule dan?

alvast bedankt.

groeten

Bedoel je het zo?

Code:
=Als(D1="FN05";SOMPRODUCT(($A$1:$A$100<>"")/AANTAL.ALS($A$1:$A$100;$A$1:$A$100&""));"")

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zo had ik 'm geprobeerd, maar dan met de hele kolom D. Dat doet hij bij mij dus niet, dus ik doe iets fout.

Hij moet bij alle FN05 in kolom D nemen en dan het aantal nemen in kolom A en de dubbele niet meetellen.

Onderstaande formule telt het aantal unieke waardes als er in de D-kolom FN05 staat.

Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(D1:D10="FN05";A1:A10);A1:A10)>0;1))

2 opmerkingen:

1. Dit is een matrix formule dus afsluiten met ctrl-shift-enter.
2. Er dienen wel getallen in de A-kolom te staan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hartstikke bedankt voor je hulp, maar ik denk dat ik het niet goed doe. Ik krijg namelijk toch het totaal aantal en niet alleen het aantal waar FN05 bij staat.
Ik heb even voor de duidelijkheid een voorbeeldje bijgevoegd.
Dus alleen het aantal unieke nummers in kolom A als kolom D de waarde FN05 bevat.

groeten.

Bijlagen

Sorry voor m'n vragen, maar ik krijg 'm nog niet helemaal als ik bereiken wil aanpassen.
Je had het over een matrix-formule? Staat hij daarom tussen die haakjes en kan ik daarom niet schuiven in m'n bereik?

Sorry voor m'n vragen, maar ik krijg 'm nog niet helemaal als ik bereiken wil aanpassen.
Je had het over een matrix-formule? Staat hij daarom tussen die haakjes en kan ik daarom niet schuiven in m'n bereik?

Vragen is geen probleem (kijk maar in mijn handtekening:p).
Matrix formules moet je afsluiten met ctrl-shift-enter zodat er automatisch accolades bij de formule wordt geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

aha, hij werkt! Ik had nog nooit met een matrixformule gewerkt. Weer wat geleerd!

Hartstikke bedankt voor je hulp!

Groeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan