surferr_joe
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 25 jun 2024
Ik zoek een manier om in een in de functie aantallen.als in een set van bereik en criterium meerdere criteria te verwerken. De formule moet dan kijken naar het een of het andere bereik.
De criteria staan in cellen op een ander blad, bijvoorbeeld:
=AANTALLEN.ALS(
$BK$4:$JV$4;DEEL(U$4;1;1);
$BK6:$JV6;OF(Lijst!$B$5;Lijst!$B$6))
de "OF" functie werkt niet, maar legt hopelijk wel uit wat ik graag wil. In het voorbeeld zijn het 2 criteria voor de OF functie, maar in werklijkheid zijn het er een stuk of 8.
Ik kan natuurlijk dezelfde formule voor alle criteria herhalen en het resultaat optellen, dan krijgt ik de uitkomst die ik graag wil, maar dan wel met een hele lange formule.
=AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;Lijst!$B$5)+
AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;Lijst!$B$6)
Ik zou denken dat het korter en beter moet kunnen, maar ik kom er niet goed achter.
Alvast dank!
De criteria staan in cellen op een ander blad, bijvoorbeeld:
=AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;OF(Lijst!$B$5;Lijst!$B$6))
de "OF" functie werkt niet, maar legt hopelijk wel uit wat ik graag wil. In het voorbeeld zijn het 2 criteria voor de OF functie, maar in werklijkheid zijn het er een stuk of 8.
Ik kan natuurlijk dezelfde formule voor alle criteria herhalen en het resultaat optellen, dan krijgt ik de uitkomst die ik graag wil, maar dan wel met een hele lange formule.
=AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;Lijst!$B$5)+
AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;Lijst!$B$6)
Ik zou denken dat het korter en beter moet kunnen, maar ik kom er niet goed achter.
Alvast dank!