• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Aantallen.als("bereik a:b";criterium 1;"bereik c:d";criterium1 of criterium 2)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

surferr_joe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jun 2024
Ik zoek een manier om in een in de functie aantallen.als in een set van bereik en criterium meerdere criteria te verwerken. De formule moet dan kijken naar het een of het andere bereik.

De criteria staan in cellen op een ander blad, bijvoorbeeld:

=AANTALLEN.ALS(
$BK$4:$JV$4;DEEL(U$4;1;1);
$BK6:$JV6;OF(Lijst!$B$5;Lijst!$B$6))

de "OF" functie werkt niet, maar legt hopelijk wel uit wat ik graag wil. In het voorbeeld zijn het 2 criteria voor de OF functie, maar in werklijkheid zijn het er een stuk of 8.

Ik kan natuurlijk dezelfde formule voor alle criteria herhalen en het resultaat optellen, dan krijgt ik de uitkomst die ik graag wil, maar dan wel met een hele lange formule.

=AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;Lijst!$B$5)+
AANTALLEN.ALS(
$BK6:$JV6;Lijst!$B$6)

Ik zou denken dat het korter en beter moet kunnen, maar ik kom er niet goed achter.

Alvast dank!

Welkom.

Je kan geen functies gebruiken in AANTALLEN.ALS. Gebruik dan bijvoorbeeld SOMPRODUCT of, afhankelijk van je Excel-versie, FILTER/AANTALARG bijvoorbeeld.

Maar zoals Marco opmerkte: zonder een representatief (Excel!)voorbeeld kunnen we niet zoveel.
En vermeld dan ook even welke Excelversie je gebruikt (365?).

In L6:
Code:
=AANTALARG(FILTER(N6:AO6;(N6:AO6=Lijst!B5)+(N6:AO6=Lijst!B6)+(N6:AO6=Lijst!B7)+(N6:AO6=Lijst!B8)+(N6:AO6=Lijst!B9);""))

@Hulpje: TS heeft geen Excel 365... wordt een somproduct denk ik.

Zoiets wellicht?
Code:
=SOMPRODUCT((N6:AO6=Lijst!B$5)+(N6:AO6=Lijst!B$6)+(N6:AO6=Lijst!B$7)+(N6:AO6=Lijst!B$8)+(N6:AO6=Lijst!B$9))

Laatst bewerkt:
De functie filter kent hij helaas niet. De andere formule:

=SOMPRODUCT((N6:AO6=Lijst!B$5)+(N6:AO6=Lijst!B$6)+(N6:AO6=Lijst!B$7)+(N6:AO6=Lijst!B$8)+(N6:AO6=Lijst!B$9))

werkt, maar houdt geen rekening met de waarde "a" of "b" in rij 4 van het voorbeeldbestand. Dat laatste is wel nog de bedoeling en gaat via:

=SOMPRODUCT(($BK$4:$JV$4=DEEL(U$4;1;1))*((BK7:JV7=Lijst!B$5)+(BK7:JV7=Lijst!B$6)+(BK7:JV7=Lijst!B$7)+(BK7:JV7=Lijst!B$8)+(BK7:JV7=Lijst!B$9)))

Is er tav de waardes waarop te selecteren (Lijst!B$5, Lijst!B$6) etc nog iets mogelijk om de formule in te korten met een lijst uit een gedefineerde naam?

Laatst bewerkt:
Je zou dit nog kunnen overwegen:
1719424503945.png
En dus:
Code:
=SOMPRODUCT(($BK$4:$JV$4=DEEL(U$4;1;1))*((BK7:JV7=rv)+(BK7:JV7=p)+(BK7:JV7=w)+(BK7:JV7=bv)+(BK7:JV7=z)))
Formule wordt een beetje korter en een beetje leesbaarder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan