• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTALLEN.ALS dubbele waarde optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scooby123

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2010
Goedemiddag Excellers,

Voor mijn werk moeten we het aantal klachten bijhouden.
Dit doen wij op Blad 1:
Blad 1.jpg

En op blad 2 willen we dan gaan bijhouden hoeveel klachten binnen welke categorie we ontvangen. Alleen als de catergorie binnen één klacht (blad 1 kolom E) meerdere keren voorkomt wil ik deze maar als één laten tellen.
in mijn voorbeeld zou hij dus Deegtray issue (kapot, niet afgedekt, print niet te lezen) als één moeten tellen in cel B4 en niet als drie.

Blad 2.jpg

Ik krijg het zover dat hij het aantal klachten telt. Alleen dus niet het stukje mbt tot het maar één keer laten tellen binnen een klacht.

jullie enig idee?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Plaats s.v.p. een Excel-bestand. Mag ook een representatief voorbeeld zijn. In een plaatje is het nogal lastig formules invullen.

Nu moet ik gokken:
Code:
=--(([I]formule in B4[/I])>0)

Laatst bewerkt:
Zeker behulpzaam. Mijn gok in #2 lijkt mij juist:
Code:
=--(AANTALLEN.ALS(Blad1!$Q$2:$Q$28;MOTIFS!$E2;Blad1!$D$2:$D$28;RECHTS(B$2;2))>0)

Laatst bewerkt:
@alexCEL:

Helaas want als ik nu, als test, in cel E2 het klachtennummer aanpas dan blijft hij op op blad 2 op 1 klacht staan terwijl ik dan zou willen dat hij wel naar 2 springt.

Dat is aanvullende informatie. Het is trouwens ook wel handig om verborgen tabbladen even zichtbaar te maken in een voorbeeld.

Vat ik het goed samen dat het aantal unieke klachtennummers binnen een week wilt weten?

Welke versie van Excel gebruik je?

Hoi AlexCEL,

Nee het probleem is juist dat ik op basis van 2 waarden een aantal wil weten.
als binnen een klacht maar één categorie voor komt moet hij waarde 1 geven
als binnen een klacht twee of meer categorieën voorkomen dan moet hij waarde 2, 3, 4 enz weergeven.
let wel bij 2 unieke klachten met daarin dezelfde categorie moet hij waarde 2 geven.

hoop dat het zo wel duidelijk is.

Beste SNB,

Als het zo makkelijk was geweest had ik het wel zo gedaan.
Maar zo blijf ik hetzelfde probleem houden. in de draaitabel geeft hij nu bij Deeg issue 3 terwijl ik wil dat hij nu 1 weergeeft.

Nogmaals:
Welke versie van Excel gebruik je?

Als je de tabel op Blad1 toevoegt aan je datamodel via PowerPivot | Add to datamodel, dan kun je een draaitabel met een Distinct Count doen ipv een gewone Count. Deze telt dan de unieke waarden. Dat levert eerder het gewenste resultaat. Zie bijgevoegde sheet.

Succes,

Xharx

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan