• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AANTALLEN.ALS geeft niet gewenste output

Status
Niet open voor verdere reacties.

sprezzatura

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2010
All,

Ik loop vast, muurvast. Wat ik wil: ik wil tellen hoe vaak 1 klantnummer in een bepaalde range voorkomt, waarbij alleen de klantnummers meetellen waarbij de datum groter is dan de eerdere datum.

Appeltje eitje dacht ik: =AANTALLEN.ALS(<klantnummer range>, klantnummer, <datum range>, datum) en gaan, maar helaas… Ik krijg op iedere regel ‘0’ als output, terwijl er toch echt dezelfde klantnummers in de range aanwezig zijn die aan de criteria voldoen.

Ik heb het betreffende Excel-bestand bijgevoegd in de bijlage. Iemand enig idee waarom de formule niet doet wat ik wil? En hoe kan ik dit oplossen?

Bekijk bijlage aantallen als.xlsx

Laatst bewerkt:
Zou deze het wel doen?

Code:
=AANTALLEN.ALS(knr;$C4;dt;">" & $D4)

Deze geeft het gewenste resultaat:
Code:
=AANTALLEN.ALS(knr;$C4;dt;">"&$D4)
dus zonder spaties.

Beiden,

Dank voor jullie input.

Ik heb beide opties geprobeerd, maar helaas... Opnieuw geen resultaat. Wat doe ik toch fout?

Het bijgewerkte Excel-bestand (met daarin de formule van Rob), is bijgevoegd als bijlage bij deze post.

Bijlagen

Hallo,

Ik heb jouw 2e bestandje geopend en in 1e instantie was het resultaat 0 maar na F2 en Enter kwam het correcte resultaat te voorschijn. Is vreemd maar de formule is correct.

Succes

Bijlagen

Dezelfde ervaring als Gerard.

Heb beide formules die van Cobbe en Rob toegepast en beiden werken bij mij.
Heb ook je eerste voorbeeldbestand even gedownload.
in eerste instantie zijn er inderdaad allemaal nullen te zien. heb dan even cel E4 geselecteerd en dan in de formulebalk geklikt.dan blijkt de formule wel te werken

All,

Hartstikke bedankt voor het meedenken. Goed om te horen dat het bij jullie prima werkt; dan ligt het in ieder geval niet aan de formule.

Het probleem speelt bij mij echter nog steeds: nog steeds krijg ik in iedere cel de waarde '0' te zien. Ook na het rebooten van mijn pc en f2 + enter op de betreffende cel. Zelfs in het door Gerard bijgevoegde Excel-bestand, krijg ik nog steeds in kolom E alleen de waardes '0'.

Waar kan dit toch aan liggen? Een verstopte instelling in mijn Excel die niet goed staat o.i.d.? Iemand enig idee? Ik begin wat wanhopig te worden.

Met welke versie werk je? Het kan ook daar aan liggen; in de oudere versies werkt AANTALLEN.ALS niet.

Hi Cobbe,

Office 2010 professional. Ik weet niet of deze versie inmiddels onder de verouderde versies valt?

Ter illustratie van het probleem, heb ik een wat vollediger bestand bijgevoegd bij deze bijlage. Zouden jullie eens willen kijken welke waarde jullie in E4 te zien krijgen? Bij mij staat hier 0, maar volgens mij zou dit 3 moeten zijn.

Edit: ik ben er inmiddels wel al achter dat het 'probleem' ergens bij de datum (criterium) in de formule zit. Als ik namelijk selecteer op hogere unieke id's (deze staan in kolom Z, maar heb ik verwijderd uit het voorbeeldbestand), in plaats van op datums in de toekomst, krijg ik wel de juiste waardes terug. Een oplossing is dit echter niet, aangezien in de aantallen.als-formule er nog een criterium opgenomen moet worden, waarmee bepaald wordt dat alleen de klantnummers met een <= de huidge datum+7 (max. 7 dagen in de toekomst) meetellen.

P.s. Echt super dit forum; fantastisch dat superactieve Excel-experts bereid zijn om anderen te helpen en hun kennis met de rest te delen.

Office versie.jpg

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Lastig maar als ik je bestand open heb ik als resultaat 3 in E4 staan.

En Excel2010 is echt geen oude versie en dus zou AANTALLEN.ALS moeten werken.
Maar zou het kunnen zijn dat je in de invoegtoepassingen Analysis Toolpack moet aanvinken?

Bijlagen

• 2013-11-29_214138.png
    2013-11-29_214138.png
    11,6 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Hi Cobbe,

Nee, helaas. 't Analysis Toolpack stond reeds bij mij aan.

Hieronder een screenshot van hoe mijn output eruit ziet. Wie gaat er voor de eretitel 'held van de dag' en weet te achterhalen waar het verkeerd gaat aan mijn kant?

analysis toolpak.png

Slaap er eens een nacht over, wedden dat er morgen iemand met een tip komt.:)

Je hebt het celformaat op 'getal' staan verander dit eens in 'algemeen'.

@sprezzatura,
er staan spaties in jouw formule, nl. hier:
=AANTALLEN.ALS(Klantnummers;spatie$F4; DatumsTijden;spatie">"&$D4)
Met name de tweede spatie zorgt voor het foutieve resultaat.
Dus: spaties weghalen en je probleem is opgelost.
NB: Analysis Toolpak is voor gebruik van Aantallen.als niet vereist.

Laatst bewerkt:
Die spaties hebben daar geen sikkepit mee te maken, je kan zoveel spaties zetten als je wil in je formule.
Anders is het gesteld als er verkeerde spaties in je gegevenscellen staan.
Zie jpg'tje

Bijlagen

• 2013-11-30_101812.png
    2013-11-30_101812.png
    8,8 KB · Weergaven: 71
Die spaties hebben daar geen sikkepit mee te maken, je kan zoveel spaties zetten als je wil in je formule.
Ik heb geschreven wat ik opmerkte, nl. dat bij opening van het bestand van ts in E4 een 0 werd weergegeven en toen ik in zijn formule de laatste spatie weghaalde een 3. Dus een ander resultaat door weghalen van een spatie. En dat je in zijn algemeenheid in formules zoveel spaties mag zetten als je wil (zonder het resultaat te beïnvloeden), is zeker niet juist.

Code:
=AANTALLEN.ALS(    knr;    $C4;               dt; ">"       &      $D4     )

Deze werkt ook en geeft het gewenste resultaat.
Er moet ergens iets anders aan de hand zijn bij OP zijn instellingen.
Het is moeilijk want als wij het bestand openen wordt de fout opgeheven, dan is het lastig zoeken.

Heren,

Bedankt voor het meedenken. Inmiddels heb ik het probleem weten op te lossen. Het had inderdaad niets te maken met de celeigenschappen of het aantal spaties in de formule. Waar het dan wel aan lag? Geen idee.

Ik heb de taal- en landinstellingen van mijn Windows-installatie, via het configuratiescherm, teruggezet naar de standaardinstellingen. Hierna was het probleem direct opgelost.

Heeft iemand wellicht enig idee welke instelling er niet goed gestaan zou kunnen hebben?

Laatst bewerkt:
Waarom werk je in kolom D met absolute waarden?
De uitkomst in die cellen is toch ALTIJD positief?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan