• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantallen.als meerdere criteria maar 1 criteria juist niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captcha

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 dec 2015
Sorry voor de verwarrende titel, vind het probleem lastig uit te leggen.

Ik heb een lijst met persoonsgegevens, oa IDnummer, naam, achternaam, woonplaats. Het ID moet uniek zijn bij de naam.

Het is de bedoeling dat ik middels een formule ga checken of er mensen in de lijst staan met dezelfde naam en woonplaats maar met een ander ID

Als ik de formule =AANTALLEN.ALS(id;A2;voornaam;C2;achternaam;D2;woonplaats;H2) gebruik, geeft hij netjes aan dat er 3 keer een Pietje Jansen met ID 1 in voor komt. Maar ik moet juist weten of er ook een Pietje Jansen met bijvoorbeeld ID 4 in voor komt.

ID NAAM ACHTERNAAM
1 Pietje Jansen
2 Klaasje de Wit
3 Jan Pieters
4 Pietje Jansen
2 Klaasje de Wit

Voor de duidelijkheid, in bovenstaand voorbeeld staat een Pietje met ID 1 maar ook een met ID 4, deze is dus niet goed want dit zou ook ID 1 moeten zijn. Klaasje met ID 2 is wel correct.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik kan ivm privacy het bestandje niet toevoegen. Weet iemand hoe ik dit kan checken?

Captcha,

welkom Helpmij.nl.

Het is een goede gewoonte om een vraag vergezeld te doen gaan van een voorbeeld Excel-bestandje.
Voor nu: ik zou dity oplossen m.b.v. een draaitabel, zie bijlage

Bijlagen

Dag Captcha,

Had ook iets gemaakt zonder draaitabel.
En zat zelf in gedachten dat je een probleem hebt als het een lange lijst betreft.

Maar mogelijk kun je er iets mee.

Groeten,

Bijlagen

Ontzettend bedankt voor de snelle reacties! Het is inderdaad een erg lange lijst. Skystormer, jouw oplossing komt al erg in de buurt! Is het wellicht ook mogelijk om een formule te maken zonder meerdere kolommen te hoeven invoegen? Dus dat je naast ID alleen een ID check kolom invoert en dat daar 0,1,2 etc. komt te staan? Ben er al uren over aan het nadenken.

Anders ga ik het gewoon met de & doen, ontzettend bedankt in ieder geval!

Zoiets?

Deze laat overigens maar 1 ding zien, hoe vaak een waarde anders voorkomt zoals de waarde in die rij. Als naam overeenkomt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,
Als het ID nummer uniek moet zijn miischien op die manier
Probeer een een reeds bestaande of geen Id nummer in te voeren

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan