• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantallen.als niet filteren als criteria leeg is

Status
Niet open voor verdere reacties.

miriam85

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2007
Hallo,
Ik heb een formule gemaakt met aantallen.als die vijf criteria bevat. Daarvan is er één vast en de andere vier worden in andere cellen bepaald. Wanneer ik in die cellen informatie invoer werkt het allemaal prima.
Nu zou ik echter willen dat wanneer de cel leeg is, dat het niet wordt meegenomen als criterium, maar dus alles telt.
Ik ben al bezig geweest om met een als functie het stukje van het criterium aan te passen, maar het lukt me nog niet om aan te geven dat hij alle waarden gaat zoeken.
Ik hoop dat de vraag duidelijk is en ik hoor graag jullie reactie!

Lees de vraag eens door met in het achterhoofd dat je nergens van af weet (zoals wij dus).
De vraag is zo algemeen en vaag dat het volkomen onduidelijk is wat je wilt.
Er staan geen formules is en geen bereiken, noppie noppie
Plaats een xls vbtje er bij en alles wordt een stuk duidelijker.

mmm, dat had ik geprobeerd op die manier te schrijven, maar dat is dus niet gelukt.
Ik heb een vb bestandje gemaakt. Het originele bestand bestaat uit meer variabelen.

Wat ik graag zou willen is dat wanneer er geen selectie in e2 is gemaakt dat hij dan zowel 1,2,3 en 4 telt, en datzelfde voor cel e3.

Ik hoop dat dit duidelijker is.

Bekijk bijlage vb_aantallenals.xlsx

Ik zou daar de 'somproduct' formule voor gebruiken.

Bijlagen

Bedankt voor je snelle reactie, misschien is dit een betere formule, maar hij lost volgens mij het probleem niet op. Wanneer ik e2 of e3 leeg laat dan wil ik dat hij dit criterium niet gebruikt. Wanneer e2 dus leeg is dan zou hij twee als resultaat moeten geven.

Ja, dat werkt! Super!
Ik heb nog één extra toevoeging gemaakt omdat de selectie geen waarde uit een bereiknaam kon zijn. Daarom heb ik daar INDEX(Bereik;RIJ()-1) toegevoegd om de waarde te selecteren.
Nu heb ik alleen nog één vraagje. Ik heb nog een extra kolom met aantallen. Deze aantallen wil ik optellen als de andere waarden daaraan voldoen. Ik deed dat met sommen.als, maar kan de somproduct formule niet ombuigen naar een optelling. Ik heb een voorbeeldje toegevoegd en het gaat dus nu om h5

Bekijk bijlage vb_sommenals.xlsx

Zie bijlage, in het voorbeeld heb ik de bereiken minimaal gehouden maar die kan je uitbreiden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan