• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantallen tellen met verschillende criteria

• Onderwerp starter Onderwerp starter jdo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jdo

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2006
Hallo,

Is het mogelijk om in excel een aantal van iets te tellen dat moet voldoen aan 3 verschillende criteria?
In de bijlage staat een voorbeeld van wat de gegevens zijn en wat er bekomen moet worden.

Alvast bedankt
Jelle

Bijlagen

Hallo Luc,

Al bedankt voor de hulp.
Ik ben te vaag of onduidelijk geweest denk ik. De deurbladen en de maten ervan (ik heb het in de bijlage een gele achtergrond gegeven) zouden ook uit de bovenste lijst moeten gehaald worden. Het is de bedoeling dat je in de bovenste lijst enkel de maten moet invullen en het type deurblad moet kiezen en dat dan daaronder een lijst verkregen wordt waar elke unieke deur (uniek volgens type en afmetingen) maar 1 keer in de lijst staat met het nodige aantal erachter.

Bijlagen

jdo zei:
Het is de bedoeling dat je in de bovenste lijst enkel de maten moet invullen en het type deurblad moet kiezen en dat dan daaronder een lijst verkregen wordt waar elke unieke deur (uniek volgens type en afmetingen) maar 1 keer in de lijst staat met het nodige aantal erachter.
Als iets uniek is, wil dat zeggen dat het maar 1 keer voorkomt. Het aantal is dan per definitie 1. Waarschijnlijk bedoel je iets anders, maar wat?

Ik hoop dat dit (zie bijlage) de bedoeling is, maar ik ben er niet zeker van.
Maak je keuze in elke kolom, te beginnen in rij 21.

Bijlagen

hallo franç,

Ik bedoel dat er geen 2 keer hetzelfde deurbladtype met dezelfde afmetingen mag in staan.
vb.: niet schilderdeur celrooster 2050 900 1
schilderdeur celrooster 2100 950 1
schilderdeur RF30 2050 900 1
schilderdeur celrooster 2050 900 1

wel schilderdeur celrooster 2050 900 2

Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is.

Alvast bedankt
Jelle

Hallo Franç,

Het vorige bericht was nog een antwoordt op je vorige vraag.
Jouw oplossing is niet wat ik ik zoek want de afmeting kunnen heel verschillend zijn, dit zijn afstanden die opgemeten worden en kunnen elke keer anders zijn.

Alvast bedankt
Jelle

jdo zei:
Ik bedoel dat er geen 2 keer hetzelfde deurbladtype met dezelfde afmetingen mag in staan.
vb.: niet schilderdeur celrooster 2050 900 1
schilderdeur celrooster 2050 900 1

wel schilderdeur celrooster 2050 900 2

Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is.
Het zal misschien aan mij liggen, maar het is me totaal niet duidelijk.
Je schrijft dat dezelfde afmetingen voor een zelfde bladtype niet 2 keer mag voorkomen.
Niettemin blijkt uit je voorbeeld dat zowel "Schilderdeur celrooster 2050 900" met een aantal van 1 als "Schilderdeur celrooster 2050 900" met een aantal van 2 naast elkaar kunnen voorkomen. Alleen het AANTAL verschilt, de afmetingen zijn hetzelfde, dus je voorbeeld lijkt mij niet overeen te komen met wat je daarboven schrijft.
Ik heb nu echter geen tijd meer om er mee verder te gaan, maar misschien is een antwoord voor anderen nog nuttig.

Hallo Luc,

Sorry voor de late reactie.
Maar eerst wil ik je al eens bedanken voor de hulp die je mij al gegeven hebt om een oplossing te zoeken.
Ik heb de lijst nog een beetje proberen uitbreiden en ik heb nu nog een paar vragen. Ze staan in de bijlage vermeld. Zou je er nog eens willen naar kijken.

Groeten
Jelle

Hallo Franç,

In het voorbeeld dat ik gegeven heb staat "schilderdeur celrooster 2050 900 2" en "schilderdeur celrooster 2100 950 1".
Het is niet enkel het aantal dat verschillend is maar ook de breedte.
Ik hoop dat ik het duidelijker heb gemaakt.

Groeten
Jelle

Bijlagen

Hallo Luc,

Bedankt voor de verbetering, hopelijk wordt er nog een oplossing gevonden voor het laatste probleem. Spijtig dat ik zelf niet veel weet van excel, ik heb geen idee waar ik moet beginnen zoeken voor de oplossing.

Groeten
Jelle

Hallo Luc,

Dit is de perfecte oplossing. Je bent heel erg bedankt.

Groeten Jelle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan