• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantallen tellen per periode

Status
Niet open voor verdere reacties.

RvanGalenLast

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2007
Hallo,

Ik heb 2 zaken waar ik niet uitkom. Ik heb een database met 3 soorten gegevens.
1 = de periode;
2 = het referentienummer dat meedere keren voorkomt maar alleen in één periode;
3 = aan elk referentienummer "hangen" weer meerder sub-referenties.
Nu wil ik graag eerst per periode het aantal unieke referenties laten tellen en dan per periode en per referentie het aantal subreferenties.

Wie kan mij helpen dit op te lossen. Mag binnen Excel maar zou ook in VBA kunnen.

Alvast mijn dank!

Ronald

Kan je een voorbeeldbestandje sturen?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Heb ik al gedaan maar dat is eigenlijk niet wat ik zoek.
Ik wil er een tabelletje van maken waarin de aantallen per periode verschijnen. In een draaitabel wordt berekent hoeveel referentienummers er in een bepaalde periode voorkomen maar het gaat er om dat elke referentie maar 1 keer meegeteld mag worden. Ik heb die mogelijkheid nog niet in een draaitabel ontdekt maar als dat kan hou ik mij aanbevolen.

In bijgevoegd bestand zit een draaitabel.
Hiermee zie je in 1 opslag de aantallen.
In de K-kolom staat het aantal unieke referenties.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Mijn dank voor de snelle hulp. :thumb: Ik zal er in het weekend nog eens naar kijken. De "interval"-formule had ik al wel ontdekt maar nog niet voldoende doorgrond om er gebruik van te kunnen maken. Wellicht dat ik een voorbeeld van de gewenste output erbij doe.

Naar mijn idee ligt de voor mij gewenste oplossing meer in een stuk VBA-code dan in een formule.

Goed weekend alvast.

Groet,

Ronald

Naar mijn idee ligt de voor mij gewenste oplossing meer in een stuk VBA-code dan in een formule.

Indien nodig schrijf ik wel VBA-code, maar even afwachten of je met de huidige suggestie uit de voeten kan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,

Periode Aantal referenties Aantal subreferenties
1 350 1050
2 450 1350
3 425 1275
4 433 1299
5 270 810

Deze getallen zijn natuurlijk fictief maar geeft wel aan wat de bedoeling is. Ik zit te denken aan een stuk VBA code waarbij je de lijst eerst sorteert op periode/referentie en dan vervolgens het aantal unieke nummers laat tellen. Vooral met dat laatste heb ik moeite. Zou dat lukken?

Alvast bedankt.

Ronald

Hoi Roncancio,

Periode Aantal referenties Aantal subreferenties
1 350 1050
2 450 1350
3 425 1275
4 433 1299
5 270 810

Deze getallen zijn natuurlijk fictief maar geeft wel aan wat de bedoeling is. Ik zit te denken aan een stuk VBA code waarbij je de lijst eerst sorteert op periode/referentie en dan vervolgens het aantal unieke nummers laat tellen. Vooral met dat laatste heb ik moeite. Zou dat lukken?

Alvast bedankt.

Ronald

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je anders wil tov mijn vorige reactie.
In die draaitabel zit een overzicht van de referenties en ernaast zie je het totaal aantal referenties.
Uiteraard kan ik wel VBA-code schrijven om gegevens te sorteren en het aantal unieke nummers te tellen maar volgens mijn onbescheiden mening staat dit er al.
Als ik het mis heb, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je hebt gelijk. Alle gegevens staan er al. :o Ik werd op het verkeerde been gezet door de "interval"-functie die 75 aangaf. Dit getal heeft betrekking op het aantal unieke referenties voor periode 5 en 6 samen. Voor mijn tabel zou dat voor periode 5 74 moeten zijn en voor periode 6 1. Ik denk dat het wel wat lastig wordt om met deze functie naar de draaitabel te verwijzen. Mocht je hiervoor wel een oplossing hebben die ik niet zie dan hoor ik dat graag. :thumb:

Het probleem is dat de oorspronkelijke brontabel nu al bijna 41,000 records bevat en ik schat in dat dat er zo'n 100,000 gaan worden. Ik weet ook niet of er data met terugwerkende kracht gemuteerd kan worden waardoor de verwijzingen niet meer zouden kunnen kloppen. Dat zou ik graag voorkomen. Daarom zou het 't mooiste zijn om niet met een draaitabel te werken maar om de aantallen rechtstreeks vanuit de brontabel te laten berekenen.

Hoop dat het verhaal zo wat duidelijker is. Zo niet, laat mij dit svp weten.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Je hebt gelijk. Alle gegevens staan er al. :o Ik werd op het verkeerde been gezet door de "interval"-functie die 75 aangaf. Dit getal heeft betrekking op het aantal unieke referenties voor periode 5 en 6 samen. Voor mijn tabel zou dat voor periode 5 74 moeten zijn en voor periode 6 1. Ik denk dat het wel wat lastig wordt om met deze functie naar de draaitabel te verwijzen. Mocht je hiervoor wel een oplossing hebben die ik niet zie dan hoor ik dat graag. :thumb:

Het probleem is dat de oorspronkelijke brontabel nu al bijna 41,000 records bevat en ik schat in dat dat er zo'n 100,000 gaan worden. Ik weet ook niet of er data met terugwerkende kracht gemuteerd kan worden waardoor de verwijzingen niet meer zouden kunnen kloppen. Dat zou ik graag voorkomen. Daarom zou het 't mooiste zijn om niet met een draaitabel te werken maar om de aantallen rechtstreeks vanuit de brontabel te laten berekenen.

Hoop dat het verhaal zo wat duidelijker is. Zo niet, laat mij dit svp weten.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Ik weet niet wat voor versie van Excel jij hebt maar indien je geen Excel 2007 hebt, kan je maximaal 65 536 (256 * 256 * 256) regels in 1 werkblad hebben.
Als je een database gebruikt, waarom doe je de berekeningen niet in de database?
Ik kan wel een macro maken die in verscheidene werkbladen gaat zoeken en het resultaat neerzet in een werkblad, maar als de gegevens in bijv. Access staan, zou ik dat gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik heb Office 2007 dus het aantal records is geen probleem maar ik had nog niet stil gestaan bij Acces. Aan de andere kant is het waarschijnlijk dat er verder bewerkingen in Excel gedaan worden. Ik ga eens experimenteren met Acces. Mocht dat toch niet zijn wat ik zoek dan kom ik wel op terug. Dat zal wel een tijdje duren ben ik bang dus zet ik de vraag op afgehandeld.

Bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Ronald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan