• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanvullijst cellen automatisch aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SarahKesteloot

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2015
Beste Excelkenners :-)

Het bestand in de bijlage:
1 Blad 1 Factuur
2 Blad 2 Lijst bestaande klanten

Ik zou graag hebben dat ik een keuzelijst krijg in cel A17 waar ik de naam van het bedrijf kan kiezen/zoeken
en dat excel, eens ik de juiste klant heb gekozen, CEL A18, A19, A20, A21 automatisch invult met de gegevens dat excel dan haalt uit blad twee.

Let op de hyperlink voor het mailadres moet wel nog steeds werken als ik het dan, zoals altijd, op sla als PDF om door te sturen naar de klant

Kan dit?

Bijlagen

Je gebruikt een tabel voor je klantenlijst, gebruik de eigenschappen van die tabel dan om de waarden op te zoeken.
Dan hoef je je ook nooit zorgen meer te maken over het bereik want het tabelbereik past zich in de formule automatisch aan.

Bijlagen

Je gebruikt een tabel voor je klantenlijst, gebruik de eigenschappen van die tabel dan om de waarden op te zoeken.
Dan hoef je je ook nooit zorgen meer te maken over het bereik want het tabelbereik past zich in de formule automatisch aan.
Begrijp het niet zo goed jammergenoeg...

ik heb het bereik aangepast van de keuzelijst dus hij vindt wel alle namen
ondertussen 45tal klanten ingevoegd

document vindt alle klantnamen terug maar bij adres etc komt nu N/B van sommige (vanaf lijn 35 in de lijst)

@Warme bakkertje
Het is niet perse nodig de naam van de tabel te gebruiken, het VERT.ZOEKEN bereik past zich automatisch aan aan de lengte van de tabel, maar handig is het natuurlijk wel.:)

@SarahKesteloot
Je validatielijst is veel langer dan je zoekgebied. Gebruik de versie van Warme bakkertje en je probleem is opgelost. En verwijder alle lege rijen in je adressentabel.

misschien hele domme vraag, maar kan ik het ook uit een ander excel document halen? dus niet uit een ander blad in zelfde document maar uit een compleet andere excel?

of 1 blad opslaan ipv allebei

Wat bedoel je met "of 1 blad opslaan ipv allebei"?
En kijk eens naar de gegevens in je klantentabel, de gegevens in de eerste vier kolommen bevatten meerdere tabs. Ik kan die niet voor je verwijderen omdat je document met klantenlijst inmiddels is verwijderd, waarschijnlijk vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Je kunt die tabs met een simpele macro verwijderen:
Code:
Sub VerwijderTabs()
    Cells.Replace Chr$(9), vbNullString
End Sub
Of simpelweg vanuit het venster "Direct" met
Code:
Cells.Replace Chr$(9), vbNullString

Om steeds een actuele lijst te hebben in je datavalidatie te hebben zet je onderstaande formule erin ipv verwijzing naar een bereik.

Code:
=INDIRECT("Tabel1[Naam]")

Wat jij wil is inderdaad mogelijk maar dan moeten beide bestanden steeds gelijktijdig geopend zijn.

Bijlagen

beide bestanden zullen altijd tegelijkertijd open staan want ik moet telkens nieuwe klanten toevoegen als ik factureer. dus dan kan ik het evengoed gewoon open laten staan

waarom vraag ik dit?
- ik sla altijd de factuur op als excel onder klantnaam
- ik sla altijd factuur op als pdf onder factuurnaam

Als ik nu de excel op sla onder klant naam dan zit telkens per klant die ganse lijst daar in, wat dus absoluut niet nodig is. Dus vandaar vroeg ik of de mogelijkheid er was om alleen blad 1 (factuur) op te slaan OF gewoon met externe klantenlijst te werken en te verwijzen ernaar

Wat je hieronder voorstelt snap ik echter niet zo goed, sorry
Om steeds een actuele lijst te hebben in je datavalidatie te hebben zet je onderstaande formule erin ipv verwijzing naar een bereik.

Code:
=INDIRECT("Tabel1[Naam]")

Wat jij wil is inderdaad mogelijk maar dan moeten beide bestanden steeds gelijktijdig geopend zijn.

Bijlagen

Probeer het ook eens met power query.
Beschrijving in bestand BV Leonino.
Als je klantenbestand is bijgewerkt kun je het opslaan en sluiten.
Als alles werkt wel op vernieuwen drukken bij gegevens>> alles vernieuwen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probeer het ook eens met power query.
Beschrijving in bestand BV Leonino.
Als je klantenbestand is bijgewerkt kun je het opslaan en sluiten.
Als alles werkt wel op vernieuwen drukken bij gegevens>> alles vernieuwen.
dit is mij dus gelukt (als bij wonder :-D ) maar dat lost mijn probleem toch niet op van de klantenlijst dat telkens opnieuw wordt bij het document opgeslagen?
waarom vraag ik dit?
- ik sla altijd de factuur op als excel onder klantnaam
- ik sla altijd factuur op als pdf onder factuurnaam
Als ik nu de excel op sla onder klant naam dan zit telkens per klant die ganse lijst daar in, wat dus absoluut niet nodig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan