• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanvulling op bestelformulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter HWV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HWV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Beste,

In een vorige topic heb ik de oplossing gekregen om mijn bestellijst te optimaliseren.
Gaande weg kom ik meer problemen tegen wat ik zelf niet kan plaatsen, ik hoop dat ik hier ondertsteuning in kan krijgen.

Op het bestelformulier moest ook nog een afleveradres komen, die heb ik nu toegevoegd, in het tabblad "afleveradressen" zitten de afleveradressen.
In kolom "B" van dit blad zitten de volgnummers van de adressen.
Wat ik nu graag zou willen is al ik bv debnr 40 gebruik dat hij dan bij op de bestellijst bij afleveradres een dropdown lijst krijg met de afleveradressen.
Zodra er een keuze is gemaakt dat deze dan ingevuld word op de juiste plek.
Dit ook in dezelfde VBA waar de bestllijst is in opgebouwd.

Is dit mogelijk om in te bouwen met VBA

Groet HWV

Bijlagen

Is dit mogelijk om in te bouwen met VBA
Uiteraard is dit in VBA te bouwen, maar het is een bijna standaard vert.zoeken-oplossing, waarvoor je echt geen VBA nodig hebt.

Ik denk dat je beter je debetnr in een validatie lijst zet ( Ctrl F3 ) lijst aanmaken en daarna in Q7 en eronder =VERT.ZOEKEN(O6;Afleveradressen!A2:A1000;3;2) .

Eigenlijk geen formule in de sheet

Beste,

Bedank voor uw reactie.
Aangezien de afleveradres wel eens kan afwijken van het geen dat in het bestand wordt aangegeven, wil ik dit in VBA doen zoals mijn adres gegevens.Deze worden dan handmatig ingevuld. Doe ik het met formule`s dan worden deze overschreven.
Daarbij is in het oorspronkelijke bestand de artikel en de afnemersgegevens in een andere werkmap. Als ik dan met verticaal zoeken de formule gaat gebruiken geef hij telkens meldingen met opslaan waar mij collega van in de stress schiet
Ik heb deze lijst gemaakt voor een collega die weinig verstand heeft van excel, vandaar dat ik het liefst werk zonder de formule erin.

Dan nu de vraag is dit wel mogelijk

groet HWV

Dan nu de vraag is dit wel mogelijk
Prettig dat je een beveiligd bestand plaatst, waardoor een kwartiertje werken aan een mogelijke oplossing spontaan verdwijnt. Dit ook als waarschuwing aan anderen die er wellicht ook tijd in willen steken. :(

Ontwerpmodes aanzetten

Ontwerpmodes aanzetten

Groet HWV

Sorry voor het ongemak.

Ik nu het bestand aangepast zonder de ontwerpmodus

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Niet helemaal

Daniël,

Bedankt voor je input.
Misschien ben ik onduidelijk geweest om mijn probleem uit te leggen.
Op deze manier kan ik niet een uniek afleveradres kiezen.

Als ik in cel [E6] b.v 40 zet moet ik in [O6] een validatie krijgen van afleveradres 1/tm 3.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest met mijn uitleg, anders hoor ik het graag.

groet HWV

Als ik in cel [E6] b.v 40 zet moet ik in [O6] een validatie krijgen van afleveradres 1/tm 3.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest met mijn uitleg, anders hoor ik het graag.

groet HWV

IK heb voor debiteurennummer 40 en 50 een paar gegevens gewijzigd om duidelijker te zijn . Wat heb ik gedaan ik heb je afnemers in een validatie lijst gestoken , ik heb dan per afnemer nog een validatie gedaan ( 1,2 ) - ( 1,2,3 ) . dan heb ik in cel E6 de validatie =INDRECT(E7) ( de gevalideerde klantnaam ) gezet en ook de macro aangepast aan de zoekrange (B) .
Ik hoop dat je hier nog wijs uit geraakt . ( indien ik laat reageer is het omdat ik ook en probleem heb > compileer fout nadat ik alles heb heropgestart , zoek achter de juiste plaats waar ik een vinkje moet zetten :rolleyes:)

Bijlagen

Al weer een stuk verder

Beste Daniël ,

Bedankt voor deze mooie oplossing.
Het werkt en al in de richting van hoe ik het voor ogen heb.
Hoe ga ik hier mee om als ik niet van te voren weet hoeveel afleveradressen er zijn ?, en dit gaat over ruim 1000 adressen, deze adressen kunnen wisselen de lijst zal elke week geupdate worden om bestellijsten te maken.

Ik heb lopen zoeken waar je de andere twee validatie`s heb gestop maar ik kan ze niet vinden.

Groet Henk

Dat kan deels opgelost worden door een dynamische validatie te maken ( ergens op het forum staat er eentje van Rudi " Warme bakkertje " iemand wilde een factuur maken . De validatie's kan je terug vinden door Ctrl F3 te drukken . Je zal per klant deze moeten valideren , wat niet het geval is bij vertikaal zoeken en mits een kleine ( change event ) macro kan je de formule vertikaal zoeken altijd terug plaatsen bij manueel intypen adres .
Ik heb lopen zoeken waar je de andere twee validatie`s heb gestop maar ik kan ze niet vinden.
Je mag best voor je PC blijven zitten , ze staan in het bestandje :)

Laatst bewerkt:
validatie gevonden

Daniël ,

Ik heb de validatie gevonden ( na de tip van jou ), weer wat geleerd.
Om per adres te gaan valideren is een aardige opgave, die dan niet meer automatisch kan worden geupdate met een nieuw lijst klanten, afnemers en zal waarschijnlijk het overzicht kwijt raken.
Is validatie de enige manier om dit op te lossen.

Wat ik me ook afvraag is,mijn afnemers en afleveradressen staan in een apparte werkmap, hoe gaat dat dan met de validatie.

Waanzinnig de tijd die jij besteed om mij te helpen , en ik ga er van uit dat we er uitkomen met een geweldige oplossing ( al moet ik zeggen dat ik die nog zie )

Groet Henk

Er zijn waarschijnlijk andere oplossingen met een formule indirect;vergelijken en dan de macro , maar of het in de cel O6 met een dropdown dan nog kan ? , ik beheers nog maar een klein deel van excel en wil soms al lopen voor ik kan stappen :p . Waarschijnlijk komt er nog hulp vanuit een andere hoek , het vergt weinig tijd en de oplossingen die ik geef heb ik voor 85 % onder de knie . En ik verlies je bestandje niet uit het oog , ik bedenk ook andere oplossingen . Sla je een andere weg in laat het zeker weten ;) :thumb:
Wat ik me ook afvraag is,mijn afnemers en afleveradressen staan in een apparte werkmap, hoe gaat dat dan met de validatie.
Dat is juist de kracht van valideren dat alles op een ander tabblad mag/kan staan , eens gevalideerd kan je het overal gebruiken , stel je gaat een cel A1 valideren , daarna mag je die inhoud van die cel gelijk waar slepen trekken , je zal met die waarde kunnen: blijven werken .

Laatst bewerkt:
Bedankt

Daniël ,

In valdideren ben ik maar een klein beetje in thuis weet wel hoe het werk, maar dan de standaard.
Hoe je moet valideren naar een andere werkblad ( dus ander bestandje ) weet ik niet of dat dan wel moegelijk is. Ik sta zeker open voor suggestie`s hoe het ook kan en de dropdown is niet echt noodzakkelijk. Dit is enkel om te laten zien hoeveel afleveradressen er zijn en gekozen kan worden.
Ik heb klanten ( een keten ) die wel 20 afleveradressen heeft en meer.

Inderdaad hoop ik ook dat er ook nog hulp kom vanuit een andere hoekm aar ben al bijzonder blij met de hulp die jij ij geef.

Groet Henk

Ik dobber verder , heb in de sheet "Afleveradressen" wat kolommen bijgemaakt , alsook een extra A kolom voor het Vert.zoeken .
Wat heb ik zo al gedaan kolom Q gewoon een nummering gezet , in kolom R een AANTAL.ALS formule
Code:
=ALS($Q2>AANTAL.ALS($B$2:$C$1010;$R$1);"";$R$1)
en in kolom S een Subtotaal formule
Code:
=ALS(R2="";"";SUBTOTAAL(3;$R$2:R2))
op de sheet "Bestellijst" heb ik een combobox geplaatst deze vul ik via een macro
Code:
If Target.Value >= 1 Then
ComboBox1.List = Sheets("Afleveradressen").Range("S2:S26").Value
End If
hier zie je dat ik de range S2:S26 van sheet " Afleveradressen" gebruik en daarna laat ik Vert.Zoeken op cel E6&O6 ( linkedcell v/d cbobox ) > vandaar de extra kolom A in "Afleveradressen" =B3&C3 enz. ( deze kan je verbergen , de formule kan je doortrekken ) .
Dan voor het probleem > handmatig een adres ingeven , dan gaat de formule Vert.Zoeken weg , dit kan je nog opvangen door deze via vba terug te zetten bij een change cel E6 ( dit is nog niet gemaakt ! ) Ook zou er nog een macro moeten gemaakt worden om tussen te voegen bij de Afleveradressen ( kolom A tot K ? opletten voor de hulpkolommen Q - R - S )

Bijlagen

stap verder

Daniël,

Bedankt gaat er al goed uit zien op deze manier.
Probeer het allemaal te begrijpen maar dat is nog altijd even makkelijk.
Ik dacht dat ik wat wis van excel maar dat is niks vergeleken wat er hier gebeurd.
Een pluim voor een ieder hier op het formum.

Ik was inderdaad zelf ook al bezig geweest met een hulp kolom en samenvoegen van debnr en volgnummer , deze te plaatsen in O6 en geprobeerd via VBA vertikaalzoeken deze te laten zoeken, enkel op die manier lukt het niet, ik zie zo niet de afleveradressen.

Dan voor het probleem > handmatig een adres ingeven , dan gaat de formule Vert.Zoeken weg , dit kan je nog opvangen door deze via vba terug te zetten bij een change cel E6 ( dit is nog niet gemaakt ! ) Ook zou er nog een macro moeten gemaakt worden om tussen te voegen bij de Afleveradressen ( kolom A tot K ? opletten voor de hulpkolommen Q - R - S )

Voor het tussen voegen van adressen het volgende, in de praktijk zal het zo gaan dat ik kolom B t/m K zal overschrijven. Dit zou ik kunnen doen met een script zoals deze :
Code:
        Workbooks("Afleveradressen.xls").Sheets("blad1").Range("A1:K1200").Copy
            Workbooks("Standaard Bestelformulier.xls").Sheets("Afleveradressen").Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).PasteSpecial xlValues
en dan eerst oude weg halen en dan met de code nieuwe plaatsen.

dit kan je nog opvangen door deze via vba terug te zetten bij een change cel E6
Ik heb eens lopen zoeken wat dat inhoud, kan er niet veel over vinden wel om een cel altijd een formule te laten hebben , maar deze kan je dan niet overtypen. Zal hier nog eens verder op zoeken.

Code:
If Target.Value >= "" Then
ComboBox1.List = Sheets("Afleveradressen").Range("S2:S1200").Value
End If
Deze code heb ik aangepast naar "" ipv 1, waarom. Omdat niet alle afleveradressen de volgnummer 1 hebben.
Nadeel nu is dat als ik een nieuw debnummer intyp dat ik NB krijg, het mooiste zou zijn als ik een nieuw debnr invuld dat dan O6 eerst leeg gemaakt wordt en dat er dan pas gekeken wordt of er afleveradressen zijn.
Misschien zijn hier nog andere oplossingen voor

Bedankt alweer tot zover

Groet Henk

Laatst bewerkt:
Beste Henk , Ik ben zelf nog niet zolang bezig met excel en vba . Tijdens mijn verplichte rust pauze neem ik voor 75% de excel bijbel 2007 en het boek van John W. power prog. with VBA 2003 door . Voor het terugzetten van de formule Vert.Zoeken doe ik dat als volgt : ik zet de macro recorder aan en typ de formule in de juiste cel ( formulaR1C1 ) daarna eventueel opkuisen of bijwerken . Ik denk verder en probeer soms wat uit te werken , zo was ik aan het denken van een cbobox change en dan de vba vlookup uit te voeren .

Bedankt,

Helaas heb ik geen verplichte rust pauze :-( maar de conversie waar ik ook mee bezig ben neem veel tijd in beslag van 7:00 tot 18:00 en dan nog wat uurtjes in de avond.
Tussendoor ben ik voor ons andere bedrijf het bestelformulier aan het ontwikkelen, en optimaliseren, wat ik erg leuk werk vind ( meer ontspanning ).
Ik waardeer dus alle hulp die ik krijg. En hou de suggesties aanbevolen die me worden aangereikt.
Voor het terugzetten van de formule Vert.Zoeken doe ik dat als volgt : ik zet de macro recorder aan en typ de formule in de juiste cel ( formulaR1C1 ) daarna eventueel opkuisen of bijwerken
Dit kan ik nog wel begrijpen maar hoe ga ik dit dan in een change cel zetten.

groet Henk

Ik heb de topic nog niet volledig gevolgd maar kijk eens of je hier mee verder kan.
Door het klantnummer te wijzigen wordt de validatie aangepast

Bijlagen

Rudi,

Ik heb het getest en ziet er al goed uit.
Twee dingen heb ik gezien en kan ik niet thuis brengen, de eerste zal aan mijn opmerking te maken hebben eerder deze topic.
- Standaard waarde 1 voor de afleveradressen vullen, dit ivm dat toch elk adres een aflevernummer heeft, nu voorkom je dat er foutmelding komt te staan als je een debnummer in type.
- Als ik meer als 9afleveradressen heb dan doet hij het niet en krijg een rare dropdown met een hoop lege rijen er in. Ik heb meer als 30 afleveradressen per keten

In de bijlage vind je mijn bevindingen als je op de dropdown menu drukt.

Alvast weer bedankt.

groet Henk

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan