Aanwezig geheugen en uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Hoe kan ik - zonder mijn PC open te maken - zien, welk type geheugen er in de PC zit
(momenteel is dat 512 MB) en - belangrijker - of er nog ruimte is om het geheugen uit te breiden naar 1 Gb.
NB : Het is nl. zo : "Een PC-shop zegt al snel komt u maar langs en dan kijken we wel".

Oke, is gelukt. Maar hoe en waar kan ik met dit programma zien of ik nog ruimte heb in mijn PC om geheugen bij te plaatsen (uit te breiden naar 1 Gb).

Hier kijken:
installeer het en kijk bij moederbord - SPD.

Je kan ook even bij Moederbord > moederbord > moederbordnaam kijken. Aan de hand van de moederbord naam, kunnen we naar de specificaties kijken.

Bij deze :

Moederbordnaam MSI RS480M2 (MS-7093)

Moederbord ID 01/05/2006-RS480-SB400-6A666M4DC-00

Denk er wel aan dat, om van je dual-channel te profiteren, de geheugen-modules pet twee identiek moeten zijn !

1. Dit (dual channel-verhaal )zegt me niets.

2. Ik lees in je bijgeleverde link dat je - als het even kan - gewoon 1 stick van 1 Gb moet plaatsen, dit ter voorkoming van evt. verschillen in de geheugenmodules.
Overigens in dezelfde link zie ik in dat menutje Windows taakbeheer, dat ik in feite genoeg intern geheugen zou hebben (weliswaar nog niet de meting gedaan, PC dagen aan laten staan) en het programma Everest laat via moederbord-geheugen zien, ofwel doet de suggestie meer intern geheugen te installeren om de prestaties te verbeteren.

3. En....hoe moet ik het fysiek geheugen (intern geheugen van 512 DDR SDRAM) zien in relatie tot wisselbestandgrootte en virtueel geheugen (te zien in Everest via moederbord-geheugen) ?

1, Dan werken 2 identieke reepjes geheugen samen, zodat je een snelheidswinst krijgt van zo'n 30%.

2, Het beste is dus een setje van 2 reepjes van 512 of 1 gig. te plaatsen.

3, Bij intern geheugen vanaf 1gig. heb je aan een kleiner wisselbestand voldoende, vanaf 1,5 gig. kun je die zelfs uitschakelen.
Virtueel gehugen is vrij intern geheugen plus het wisselbestand.

Moederbordnaam MSI RS480M2 (MS-7093)

Kan mijn moederbord 'dual channel' aan ?

Hoi !

Uiteraard, anders had ik die opmerking niet geplaatst !

Greetz,

harry.

En dan, de ultieme vraag. Welke 2 identieke reepjes geheugen DDR SDRAM kan ik het best voor mijn systeem aanschaffen (merk en type) ?
En kan dit moederbord de snelheid van 400 Mhz aan ?

Hoi !

Goedkoopste oplossing voor jou is 1 module 512Mb PC3200 bijkopen van hetzelfde merk/type als er nu in zit.

Hier bijv.: http://www.kingston.com/nlroot/ kun je zien welk Kinston-geheugen er in je mobo past, maar veel andere merken hebben ook zo'n zoeker !

Greetz,

Harry.
:

Ik zie nu overigens via Everest, dat Powerline(hier in Zoetermeer) er met het kopen van de PC (ik vroeg toen of ze er 256 MB geheugen bij wilde stoppen); een ander reepje heeft bijgeplaatst. Lijkt mij niet zo netjes (denk ik).
In de gekochte PC zat al :
Modulenaam : Samsung M3 68L3223FUN-CCC (256 MB - DDR SDRAM)
en er werd bijgeplaatst :
Modulenaam : M2G9IAEAMK9E161CA7 (256 MB - DDR SDRAM)

Via je site van Kingston (module geheugen zoeken) zie ik geen van beide er bij staan !

Dual channel

Ik heb nu 2 Kingston modules van 512 MB ('n kit van 1 Gb) in mijn PC gestopt.
De dual channel optie werkt nu goed (beide modules zijn identiek) op Dimm 1 en 2 en Adobe Photoshop werkt als 'n speer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan