aarde soldeerapparaat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ToBbErT

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hallo

Ik heb laatst een weller ws81 gekocht. Werkt prima alleen heb een paar vraagjes over het gebruik van het apparaat. Ik zie dat er onderaan de voorkant een aansluiting zit voor een mini jack (kreeg ook een mini jack meegeleverd) maar ik weet niet wat de functie ervan is. Ik denk dat het voor de aarde is. Het apparaat is nu aangesloten op een wandcontactdoos zonder aarde. Ik zou graag willen weten of dat uitmaakt. En als dat wat uitmaakt kan ik dan een aarde maken met die mini jack?

Het is ZEER aan te raden om het station aan te sluiten op een geaarde kontaktdoos.
Voor je eigen veiligheid en voor die van je werkstuk (statisch elektriciteit).

De extra aansluitiong aan de voorkant is om je werkstuk hetzelfde potentiaal te geven als de soldeerstift.

Zie de info van deze page (klik).
Het station is voorzien van een extra massa-aansluiting waarmee het mogelijk is om het werkstuk en de soldeerpunt op een gelijk potentiaal te brengen.

Ik zal is even kijken of ik aarde op deze stopcontact kan maken. En denk je dat het nodig is om de massa-aansluiting te gebruiken? Ik gebruik het voornamelijk om consoles te modden. Bedankt voor de vlugge reactie!

Volgens de statisch elektriciteits-wet zou het erg vestandig zijn ja.
Even een draadje aan een massa punt van de console.

Hmmz en wat bedoel je met een massa punt (massa=aarde)? Stel dat ik een paar draden aan een moederbord will solderen, maakt het dan uit waar je op de moederbord de massa aansluit? Ik neem aan dat je soldeerpunten bedoelt ofzo?

De massa van een console of moederbord ligt NIET aan de aardenee.
Wel vaak aan de metalen delen, bijvoorbeeld het omhulsel van USB poorten of monitor aansluitingen.

Op de print meestal grote vlakken printspoor of soldeersel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan