Aarding microfoon niet goed - op te lossen zonder aarden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ObiR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ObiR

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2012
Hallo,

Ik heb een condenser microfoon (USB1000A van sE Electronics) en aangesloten op mijn laptop (Acer Aspire 5560G).

Nu is mijn laptop aangesloten op de stroom, met mijn eigen powersupply en natuurlijk ingeplugd. Ook heb ik een display via VGA aangesloten op mijn laptop.

Mijn microfoon pikt een 'zoem' op die op internet wordt aangewezen als een ground loop en deze zou 50- of 60 mhz moeten zijn.

Kan ik deze real-time verwijderen zonder aarding te moeten doen? Alle stopcontacten in mijn huiskamer zijn niet geaard.

Adobe Audition zou dit moeten doen maar met DeHummer blijft de zoem bestaan of wordt mijn stem zwaar vervormd.

Thanks,

ObiR

Trek een draadje naar de kraan van de verwarming. Naar het blanke deel.
Met een beetje geluk is die met de aarde verbonden, tenzij men kunststof leidingen gebruikt heeft.

Trek een draadje naar de kraan van de verwarming. Naar het blanke deel.
Met een beetje geluk is die met de aarde verbonden, tenzij men kunststof leidingen gebruikt heeft.

Hoi! Thanks voor je response. Ik heb zo'n antiekeling zonder verwarming maar een gaskachel....dus dat wordt em niet.

Hoi OrbiR,

Vervelende van USB microfoons is dat je daar niet zoveel mee kan doen.
Wat je kunt proberen en wat wel eens een probleem bij (vaak goedkoper) microfoons kan zijn is zorgen dat de gril van de microfoon goed (elektrisch) contact maakt met de behuizing.
Computer aarden is zeker altijd raadzaam.

Die "Zoem" zal overigens rond de 50Hz (geen mhz) zitten en soms zelfs in een veelvoud daarvan (100, 150 enz)
Probeer om die er uit te filteren een notch filter (Effects > Filter and EQ)

Maar voorkomen is beter dan genezen. :)

Laatst bewerkt:
Het klinkt heel stom. Zoemt hij ook als je laptop niet aan de stroom hangt? Zo nee, draai de stekker eens om van je laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan