• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

abc indexlijst in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ponchovil

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2007
Hoi iedereen!

Ik ben geen sublieme excel kenner dus vergeef me als ik niet de juiste termen gebruik...

Ik heb een lange lijst van meer dan 10000 titels in een excel lijst staan.
Het duurt dan ook even als ik moet zoeken naar een bepaalde titel. Omdat dit vlotter moet gaan en geen gebruik wil maken van de zoekfunctie ben ik aan het denken geweest.
Misschien is dit helemaal niet mogelijk maar ik waag toch mijn kansen erop. Er is zoveel mogelijk met excel dat dit misschien ook wel kan.

Mijn vraag: Is er een mogelijk om in de bovenste rij (die trouwens meevolgt als ik naar beneden scrol) naast 'Titel' (in dezelfde cel dus) de letters a b c d e f g h, enz... te plaatsen die mij, als ik op één van de letters klik,
naar de eerste titel van de gekozen letter brengt?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg.

Alvast bedankt!

Nico

Het is mij niet helemaal duidelijk waar je dan op wil klikken ?

Dat lijkt me herbouwen van iets wat er al in zit... Ben niet mee wat er mis zou zijn met die advanced filter zoekfunktie ?
Als ik iets er zelf opzet geeft dat immers hetzelfde resultaat.

Ben je met jezelf aan het babbelen @DigiCafee? :d Je kan berichten ook aanpassen dan hoef je niet 2 x te posten.

Met een tekstbox en het autofilter.

Fantastisch!
Dit is niet helemaal wat ik bedoelde maar het helpt mij zeker al verder. Dank je wel VenA. Hoe heb je dit geklaard? Dit kan ik misschien ook op andere lijsten dan toepassen.

De bedoeling was eigenlijk om naast het woord 'TITEL' de letters van het alfabet te zien. Als ik op één van die letters zou klikken zou mij dat dan naar de eerste titel met die letter brengen.

Nico

Het is geklaard met 1 tekstbox en 1 regel code. De bedoeling is niet te zien in het voorbeeld en dus heb ik voor een dynamisch alternatief gekozen. De code kan je vinden door te rechtsklikken op de tab 'Video' (wat dan wel een bijzondere naam is voor muziekbestanden);)

Het is geklaard met 1 tekstbox en 1 regel code. De bedoeling is niet te zien in het voorbeeld en dus heb ik voor een dynamisch alternatief gekozen. De code kan je vinden door te rechtsklikken op de tab 'Video' (wat dan wel een bijzondere naam is voor muziekbestanden);)

Excuus,

Het gaat wel degelijk om mijn muziekbestanden en wellicht later voor de filmbestanden. Ik had dus eerst wat knip- en plakwerk verricht.
Hoewel je me goed hebt geholpen post ik het bestandje nogmaals, nu met een concreet voorbeeld hoe ik het zou willen.
Kan elke letter (naast 'Titel') een soort snelkoppeling worden naar de eerste titel in de lijst met dezelfde beginletter?

Bijlagen

Voor zover ik weet niet. Ik heb geen idee hoe je enig event kan starten door op een individuele letter in 1 cel te klikken. Wat is er tegen om de lijst dynamisch te doorzoeken? Eventueel kan je het filter aanpassen zodat er alleen op de eerste letter(s) gezocht wordt.

Tja, 26 knoppekes maken is natuurlijk altijd een mogelijkheid maar ... heb je getest ? Werkt niet ...Druk maar eens op B en je krijgt ABBA te zien!
TS wilde filteren op de eerste letter.

Het is ook niet voor jou gemaakt @Digicafé.

Als jij een beetje handig bent dan alleen maar het schrijven van berichtjes, laten we dan afspreken dat jij in je volgende post van je schrijft wat er dan weggehaald moet worden in de code.

Man, man ... meteen verwijtend, arrogant en zelfingenomen.
Ik dacht dat het hier ging om 'samenwerken', niet om haantjesgedrag te bevorderen...

@DigiCafee,
Hoewel de code van @HSV iets anders in elkaar steekt is de basis nog steeds filteren. Zie de opmerking in #12

Eventueel kan je het filter aanpassen zodat er alleen op de eerste letter(s) gezocht wordt.

@VanA - weet ik en had ik gelezen, maar daarmee is de TS nog niet geholpen. Maar laat hem het nu verder met HSV uitvechten, ik wens hem véél geluk ...

@DigiCafee, Dan bied je toch een oplossing en anders hebben jouw bijdragen weinig nut. Het lijkt mij geen kwestie van uitvechten alleen een kleine aanpassing in de filtervoorwaarden. Mag je gerust zelf doen. Ook als je andere/betere ideeën hebt staat er niets in de weg om het hier te plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan