Acccess - record verplichten bij een bepaalde status (keuzelijst)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spelvout

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2015
Hallo allemaal,

Op mijn werk zijn mijn collega en ik bezig met een orderregistratie systeem. De bedoeling van deze database is om orders te kunnen volgen, en het eeuwenoude papier te digitaliseren.
De reden voor deze database is dat we nog al veel zelfgeschreven bonnetjes (met klantenbestellingen) verliezen, en om orders snel te kunnen traceren.

In principe zijn we al een heel eind gekomen, maar nu loopt het echt spaak. Ik heb er zelfs hoofdpijn van na 5 uur gefrustreerd achter de PC te hebben gezeten :p.

We hebben een ordertabel, hier worden o.a. artikelnummers, besteldatum, vervaldatums, status en locatie in weergeven.

Nu is het zo dat status een verplicht veld is maar locatie niet, omdat als de spullen nog niet binnen zijn deze intern geen locatie kunnen hebben. Maar zodra de status op gereed staat, dan moet het veld locatie wél een verplicht veld worden (met een keuzemenu).

Kort samengevat:

Status is: in bestelling

Status is: gereed
We hebben al van alles geprobeerd, maar we komen er niet uit. Hebben jullie enige simpele oplossing?
En mocht dit verhaal niet duidelijk zijn, dan kan ik heb bestandje van de week even uploaden (ben momenteel niet op het werk).

Bij voorbaat hartelijk dank!

Spelvout

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik denk dat jullie in deze richting moeten zoeken.
Dit is een klein voorbeeldje gemaakt met visual studio.
http://s000.tinyupload.com/?file_id=86992500005896597560]
Moet wel eventjes zo, is iets te groot om te posten.
Dit is gewoon een voorbeeld met een checkbox, maar dat kan natuurlijk ook met een invulveld (in besteling kan je niets invullen) (gereed kan je wel iets invullen)
En daar plak je de database(access) als back end achteraan. Indien interesse laat maar iets weten, het is kostenloos, ik vind het gewoon leuk als studieobject.
Laat gerust een virusscanner er over lopen I am :D

groetjes

Ik heb het voorbeeld van gast0660 niet bekeken, dus daar zeg ik verder niks van, maar de oplossing is echt heel erg simpel. Kwestie van je workflow goed inrichten. Je kunt een veldeigenschap niet eventjes omzetten van verplicht naar niet-verplicht. Dus die weg moet je vergeten. Wél kun je formulierobjecten aan- of uitzetten.
Je stelt dat als een Order gereed is, de locatie moet worden ingevuld. Draai dat om: een order kan pas op Gereed worden gezet als de locatie is ingevuld. Probleem opgelost!

Hoi,
Ik denk dat jullie in deze richting moeten zoeken.
Dit is een klein voorbeeldje gemaakt met visual studio.
http://s000.tinyupload.com/?file_id=86992500005896597560]
Moet wel eventjes zo, is iets te groot om te posten.
Dit is gewoon een voorbeeld met een checkbox, maar dat kan natuurlijk ook met een invulveld (in besteling kan je niets invullen) (gereed kan je wel iets invullen)
En daar plak je de database(access) als back end achteraan. Indien interesse laat maar iets weten, het is kostenloos, ik vind het gewoon leuk als studieobject.
Laat gerust een virusscanner er over lopen I am :D

groetjes

Ik heb momenteel niet de mogelijkheid om dit te testen maar ga het van de week zeker even bekijken, bedankt!

Ik heb het voorbeeld van gast0660 niet bekeken, dus daar zeg ik verder niks van, maar de oplossing is echt heel erg simpel. Kwestie van je workflow goed inrichten. Je kunt een veldeigenschap niet eventjes omzetten van verplicht naar niet-verplicht. Dus die weg moet je vergeten. Wél kun je formulierobjecten aan- of uitzetten.
Je stelt dat als een Order gereed is, de locatie moet worden ingevuld. Draai dat om: een order kan pas op Gereed worden gezet als de locatie is ingevuld. Probleem opgelost!

Ik begrijp je niet helemaal denk ik. De optie gereed is een van de statussen die kan voorkomen. Enkele andere opties zijn: in bestelling, geannuleerd en gecontacteerd. Mis ik iets?

Overigens sta ik open voor andere ideeën, ik wil mijn personeel verwittigen dat ze de optie moeten wijzigen wanneer daadwerkelijk moet veranderen (sommige mensen zijn lui :p).

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je nog nieuw bent bij HelpMij (ik krijg trouwens kiespijn bij het kijken naar je alias ;) (nog welkom trouwens!)) maar de quote knop is bedoeld om te citeren, niet om complete berichten te herhalen. Dat neemt maar nodeloze plek in beslag en de oorspronkelijke berichten staan er chat gewoon boven. Dus graag niet meer doen!

Wat ik bedoel is dus (dacht ik) heel simpel: je mag een bon pas op Gereed zetten als je een locatie hebt ingvuld. Dat houdt dan wel in dat de keuzelijst afhankelijk moet worden gemaak van het veld Locatie, maar dat is vrij simpel.

hallo spelvout,

werkwijze: macro maken en koppelen aan gebeurtenisprocedure Voor Bijwerken (formulier)
inhoud macro: - ALS Status is null ---> gebeurtenis annuleren, berichtvenster met foutmelding maken, naar besturingselement gaan (Status)

- ALS Status is "gereed" en Locatie is null ---> idem als hierboven

- ALS (Status is "geannuleerd" of Status is "gecontacteerd" of Status is "in bestelling") en Locatie is not null ---> idem als hierboven

mvg,
Duke of Earl

Macro? Bah :).

Neemt niet weg dat je denk ik niet ontkomt aan een VBA oplossing. Nogmaals: ik zou de werkwijze omdraaien, en de inhoud van de keuzelijst Status afhankelijk maken van het al dan niet ingevuld zijn van een locatie. Dus als Locatie leeg is, dan ontbreekt Gereed in de keuzelijst. Na invullen van een locatie wordt de keuzelijst aangevuld met Gereed. Sowieso kun je bij het sluiten van een formulier ook een controle doen op Locatie <> "" en status Gereed. Wat je dan wilt laten doen kan dan van alles zijn: Gereed weg, Msgbox! Etc.

hallo Octafish en gast0660,

what's wrong with macro's? ;)
heb access door zelfstudie voor een stuk onder de knie gekregen en was opgetogen over de functionaliteit van macro's.
nu blijkt volgens jullie reactie een macro not done te zijn.
mijn wereld stort in :D

wat mis ik?

mvg,
Duke of Earl

Als jij gelukkig bent met macro's: prima, vooral niet veranderen. Persoonlijk denk ik dat je na verloop van tijd gaat denken: waarom maken anderen zulke prachtige databases, en lukt mij dat niet? Dan is het antwoord: die anderen gebruiken VBA.

Hallo allemaal,

Sorry voor mijn late reactie, druk druk druk op het werk. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de macro's van Duke. Het is weliswaar niet netste oplossing maar wel de makkelijkste :p.

Gezien het feit dat ik helemaal niet thuis ben in VBA, gaat dit niet werken ben ik bang.

Wat ik heb gedaan:
Collega kiest voor gereed -> er verschijnt een pop-up; Voer locatie in -> en de cursor wordt op het veld locatie gezet. We hopen dat onze collega's hier mee uit de voeten kunnen.

Toch wil ik jullie allen hartelijk bedanken voor het meedenken! Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan