Acces 2007 Database Zoekfuncties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lyricalheart

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Voor school moet ik een Database maken voor laptop's van een stichting die wij bebruiksklaar maken.
Nu ben ik aan het prutsen met Acces 2007 en ben ik gestrand toen ik een zoekbalk met knop wou maken.
Deze zoekt op een formulier, doormiddel van een serienummer, het juiste formulier erbij.

Nu heb ik een Acces workshop bijgewoond en leerde ik over deze balk met knop.
Hierbij maak ik gebruik van Macro maken omdat ik geen programmeer codes ken.
Alleen kan ik hem niet werkend krijgen.
HELP

Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik vermoed dat je op je formulier een Keuzelijst met Invoervak wilt maken. Wat die keuzelijst moet doen is dus een stevige vraag... Wil je met die keuzelijst door alle aanwezige formulieren kunnen zoeken, en vervolgens het geselecteerde formulier openen? Of waar komt anders dat serienummer vandaan?

Nee ik heb een tekstvak aangemaakt op mijn formulier, met een knop eronder.
Als je een serienummer in het tekstvak typt en op de knop drukt moet hij de juiste gegevens op het formulier weergeven.

Ik denk dat ik wel een oplossing weet.
Heb je al een tabel gemaakt waar kolommen opgenomen worden met serienr, naam product e.d.?

Groet Paul

Ik zou van dat tekstvak een Keuzelijst met Invoervak maken. Vervolgens gebruik je de tabel waarin de serienummers staan als Rijbron. Et voilà, je kunt zoeken op serienummers. Een tekstvak en een aparte knop is voor een gebruiker veel lastiger om mee te werken. Niet alleen weet je nooit of je een juist nummer intypt, de acties die je moet doen zijn veel ingewikkelder.

~Ghostwalker
heey bedankt voor je reactie, ik heb de tab met kolommen en rijen al klaar, ik heb nu een balk met knopje, ik heb nu een macro in noob versie, maar ik wil hem wat uitbreiden, of de macro in programmeer taal veranderen, of wat extra functies toevoegen aan de huidige macro.
Ik heb er nu een rij instaan die "naarBesturingselementGaan" heet en 1 die Record zoeken heet.
De ene gaat naar de map in de tab Laptops, en de andere zorgt ervoor dat hij gaat zoeken naar hetgeen wat ik in de balk heb getypt.
Screenshot wil niet, ik kan niet zon grote bijlage erbij doen xD

~OctaFish

Ik heb een vraag en die negeer je volkomen, sorry hoor maar ik schiet hier niks mee op, dat jij iets anders leuker vind dan wat ik in gedachten heb is dat leuk voor je, maar ik ben het er niet mee eens dat het makkelijker zou zijn.

Lyricalheart,

De oplossing die octafish jou heeft voorgedragen is zeker het proberen waard.
Echter weet ik ook nog wel een andere oplossing maar dan werk je dus met een tekstvak en een zoekknop. (volgens mij hetgeen jij in gedachte had).
Is het mogelijk om je database te comprimeren (zippen) en dan te plaatsen op het forum. Dan kan ik eventueel de oplossing gelijk in je database verwerken.

Gr Paul

Volgens mij bedoeld octa een tekstvak met een een pijltje die je open kan klappen waardoor je een lijst krijgt met keuzes, whatever they may be.
Ik wil simpelweg een tekstvak waar je het nummer van de laptop die je voor je hebt liggen kan intoetsen om de bijbehorende informatie op het formulier te laten verschijnen. Heel simpel niet moeilijk doen. Het liefst werk ik met screenshots van de macro bijv. dit omdat de informatie die ik in mijn database heb staan persoonlijk is.

Werkt de zip?
Bekijk bijlage marco laptop zoekknop.zip

@Lyricalheart: onvriendelijke worden heeft niet zo heel veel zin..... Ik snap blijkbaar je vraag niet; ligt dat dan aan mij of aan jou?
Leg eens fatsoenlijk uit wat je aan het doen bent, dan komen we al een heel stuk verder. Zo te lezen werk je dus wèl met een formulier, wat wat bedoel je met
De ene gaat naar de map in de tab Laptops, en de andere zorgt ervoor dat hij gaat zoeken naar hetgeen wat ik in de balk heb getypt.
Hoezo map? Ga je op de pc zoeken in bepaalde mappen? Of gebruik je de term 'map' voor een tabel? En zo ja, wat wil je dan eigenlijk opzoeken?

Ik krijg wel degelijk de indruk dat je een waarde uit je tabel Laptops wilt kunnen opzoeken op basis van een in te typen serienummer. Dat tekstvak heb je dan blijkbaar op je formulier staan, ik denk zo in de koptekst, met een knop erbij die een macro afschiet die het betreffende ingetypte serienummer opzoekt. Zit ik een beetje in de buurt? Zo ja, neem dan van mij aan dat een keuzelijst met opzoekfunctie (keurig netjes met een wizard te maken; derder optie gebruiken) veel een veel makkelijker is....

~
Onvriendelijk? Dan heb je nog niets gezien xD
Ik zeg waar het op staat, ik post een vraag en krijg een antwoord zonder oplossing, het enige wat je me gaf was JOU visie, niet het antwoord op mijn vraag.

Als jij duidelijke vragen stelt kan ik duidelijk antwoorden, wat ik ook al probeer sinds ik dit topic aanmaakte, met MAP bedoelde ik kolom.
En ik spreek nog geen nerdstaal, tis lastig om met een programma te beginnen en ik vond dat ik alles al aardig snel oppakte. Dus als ik iets bij de verkeerde term noem moet je me dat maar vergeven.
Ik haal niks van mijn pc af, ik ben enkel een zoekmechanisme aan het creeren voor mijn database.

Ik heb inderdaad een tekstvak in mijn formulier, maar niet in de koptekst, maar in de details zoals mijn Acces het vak noemt.
En waarom ben je zo koppig?
Ik ben koppiger, ik wil mijn Database op mijn manier inrichten, omdat ik ervan overtuigt ben dat dit het makkelijkst is voor mijn medestudenten.
Ik ben degene die de handleiding hierbij gaat maken dus wil ik graag zelf bepalen wat erin zal komen.

Voor het uitvoeren van mijn ideen heb ik hulp nodig, dit hoop ik van leden van deze site te krijgen.

Ik heb je voorbeeld gezien.
Echter als je nu je database zipt en plaats kan ik je er niet mee helpen, werk zelf met Access 2003 (vindt ik persoonlijk fijner werken).
Maar ik begrijp uit je vraag dat je op een formulier een zoekfunctie wilt hebben. Dat wanneer je een serienummer invoert, de rest van de gegevens dan in het formulier worden aangevuld??

Groetjes Paul

Ik heb de tab met kolommen en rijen al klaar, ik heb nu een balk met knopje, ik heb nu een macro in noob versie, maar ik wil hem wat uitbreiden, of de macro in programmeer taal veranderen, of wat extra functies toevoegen aan de huidige macro.

Dit is mijn punt, ik wil hem uitbreiden, de huidige macro werkt, maar hij moet meer gaan doen, zoals een bericht geven als je een serienummer intypt wat niet in de database zit, of andere opties.
Nu wil ik dus weten of iemand een beetje kan programeren of als iemand me kan helpen met de extra dingen die mijn zoekmacro moet kunnen.

Ik krijg zo langzamerhand een punthoofd van je.... je bent overduidelijk niet in staat om iets simpels te maken, maar je wilt gelijk al allerlei zaken gaan programmeren omdat je zelf bedachte oplossingen niet werken? Begin eerst eens bij de basis.... Mijn tijd is te kostbaar voor deze ongein. Bovendien ben ik van mening dat als iemand op de verkeerde weg is, ik hem/haar de goede kant op moet sturen. Dat heeft niks met eigenwijsheid te maken, maar alles met weten waar je mee bezig bent. Ik vind van mezelf dat ik ondertussen goed genoeg ben met Access om te weten wat je beter wel en wat niet moet doen. Jij blijkbaar ook...

Ok ik vroeg of iemand mij kan helpen met mijn macro uitbreiden of programmeren.
Persoonlijk kan ik niet programmeren maar er is vast wel iemand die dat wel kan in deze wereld, misschien kan die iets voor mij in elkaar zetten.

Dus ik denk niet dat ik alles zal kunnen, ik weet dat ik dat niet kan.
Daarom vraag ik om hulp.

Ik heb wat ideeen in mijn hoofd en ik zoek iemand die mij bij deze ideeen kan helpen.

Als je tijd te kostbaar is ga je niet in discussie met me.
Zonder discussies zou iemand mijn topic kunnen bekijken en denken hey ik kan hier helpen, of hmm nee daar kan ik niet mee helpen.
Ik zoek antwoorden geen ruzie.

Ps als ik vind dat ik uitgebreid moet antwoorden doe ik dit, zo komt het wel eens voor dat een gesprek tot een discussie kan leiden, dit is niet mijn bedoeling hier.

Laatst bewerkt:
Als dit over is wil ik graag mijn topics weer leegmaken, en alleen de oplossingen voor mijn probleem erin laten staan.
Dus met jou toestemming wil ik dit straks gaan doen.
Dit om mijn kansen op bezoekers te vergroten, mensen willen een topic snappen en niet meerdere paginas aan nutteloze informatie lezen voor ze kunnen antwoorden.

Laatst bewerkt:
Als ik je niet zou willen helpen, had ik dat echt niet gedaan; het feit dat ik a) uitgebreide antwoorden geef en b) je aardig wat tips aan de hand heb gedaan zou je toch een andere indruk hebben kunnen (dan wel moten) geven...
Dat je niet kunt programmeren is evident, maar hoeft op zich geen probleem te zijn. Je kunt een heel aardige db in elkaar zetten zonder te programmeren. Dat je nu al in dit stadium denkt macro's en prgrammerkunsten nodig te hebben, geeft alleen maar aan dat je verkeerd bezit bent. Ik heb ondertussen ook je schermafbeelding gezien uit de andere post, en blijf volkomen bij mijn stelling staan...
Persoonlijk kan ik niet programmeren maar er is vast wel iemand die dat wel kan in deze wereld, misschien kan die iets voor mij in elkaar zetten.
Als je budget hebt, zekers. Kun je altijd iemand inhuren. Maar daar is dit forum niet voor bedoeld. Wij helpen mensen zodat ze zelf dingen kunnen doen. En dat kost jou niks, en ons niks, behalve onze behulpvaardigheid en tijd.

Om on Topic te blijven:
...ik wil hem uitbreiden, de huidige macro werkt, maar hij moet meer gaan doen, zoals een bericht geven als je een serienummer intypt wat niet in de database zit, of andere opties.
Een keuzelijst met opzoekvak doet precies dat: alleen de opties laten zien je je nodig hebt. Voor de gebruiker maakt het niks uit, want of je nou in een tekstveld iets typt, of in een keuzelijst, maakt echt niks uit. In een keuzelijst hoef je zelfs maar een aantal tekens te typen, of je vind de keuze die je zoekt al. En: belangrijkste voordeel: er staan alleen (in jouw geval) serienummers in die je echt kunt vinden. In je tekstvakje kun je intypen wat je wilt, en als het niet bestaat, moet de macro een melding geven dat het voorwerp niet bestaat. Vind je dat nu echt handig?

blijkbaar kan ik niks verwijderen dus leuk is dat.
nu is mijn topic aan gort en heb ik geen antwoorden.

als ik mijn idee niet handig vond zou ik het zo niet maken lijkt me.
zoals ik al zij ik heb mijn ideeen al vast staan, misschien dat ik er wat bij doe maar veranderen doen ze vast niet.

ow en ik heb met een reden 2 topics, 2 hele verschillende problemen, dus die screen heeft niks met deze topic te maken.

Laatst bewerkt:
Nee, dat klopt. Je kunt alleen je eigen bijdragen verwijderen. En dat is maar goed ook. Dus misschien is het wel een mooi moment om een klein beetje te dimmen, en eens na te denken over de tips die je zoal gekregen hebt.
Je kunt de topic natuurlijk ook sluiten, en een nieuwe beginnen.... Dan blijf ik wel uit de buurt, want je neemt van mij toch niks aan. Ook al zou ik je in no-time aan een werkend formulier kunnen helpen....

Lol yeah right, jij bent degene die perse een hele discussie aan moet gaan, ik ga simpelweg mee omdat dat mijn aard is.
Ik ben klaar met discussies ik wil antwoorden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan