Acces 2010 - Draaigrafiek vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

xinlu

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2014
Goeiendag

Ik heb een vraag ivm Draaigrafiek in Acces 2010.

vb: ik heb allemaal gegegevens over een Taxi bedrijf ( wagens, ritten, prijs, namen, ritten km, betalingswijze,....)

Mijn vraag is bijvoorbeeld: Maak een draaigrafiek met de kortste ritten per wagen per betalingswijze.

Wat ik niet goed snap is:
1) moet je dit via een gewone Query doen en dan draaigrafiek?

2) moet je eerder een kruistabel maken en dan draaigrafiek?

Daar heb ik verwarring over.

Dank u wel

Grafieken zijn gebaseerd op gegevens. Draaigrafieken dus ook. Of je een kruistabel gebruikt of een gewone, hangt van de vraag (=query) af. De vraag 'de kortste ritten per wagen per betalingswijze' is een kruistabel, de vraag 'de ritten per wagen per betalingswijze' is een gewone tabel. Van elke query kun je een grafiek maken.

Waarom is :
1)de kortste ritten per wagen per betalingswijze' =>kruistabel
2)de ritten per wagen per betalingswijze' => gewone tabel.

Kun je de theorie rondom uitleggen? Want vind het nogal verwarrend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dingen verkeerd uitleg, dan wordt de verwarring er inderdaad niet minder om :o. Ik zei inderdaad 'kruistabel', maar ik bedoelde: 'totalen'. Je maakt voor voorbeeld 1 dus geen kruistabel, maar een gewone query waarbij je de knop Totalen aanzet. En dan gebruik je voor het veld [Afstand] de functie MIN. Overigens gebruikt een kruistabel de Totalen functie ook, en daar lag dus mijn denkfoutje.
Om het dus nu goed uit te leggen: wil je alle gegevens met berekeningen zien, dan gebruik je een normale query, wil je gegroepeerde gegevens zien, zoals aantal ritten, kortste ritten etc. dan zet je de knop Totalen aan. De velden die bij elkaar horen voor het overzicht krijgen de functie <Group By> (standaard functie). De overige velden krijgen een statistische functie zoals SOM (totaal aantal km's), MIN (kortste rit), MAX (langste rit) etc. Bij Groeperen moet je oppassen met een autonummerveld; zodra je dat er bij zet met Group By krijg je alsnog alle unieke records. Want van een autonummer veld bestaat maar één waarde, en de groep bestaat dan uit één record. En dat schiet niet echt op.

Aaah nu snap ik het :)

Ik zal straks is uittesten.

Bedankt voor uwe hulp! :D

Laatst bewerkt:
Zou je de quoot willen verwijderen? Mijn berichtje staat er gewoon boven, en is een heel stuk leesbaarder dan de quoot. Citeren is ook niet een heel boek/artikel/bericht overpennen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan