Acces automatisch text box invullen door keuze in (andere) combo box

Status
Niet open voor verdere reacties.

Delnoij

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2015
Voor onze database met 1 tabel en 1 formulier zoek ik een oplossing.
Er zijn verschillende invulvelden, 1 ervan is een Combo box.
Ik zou graag een volgend veld (tekst box) automatisch laten invullen door de keuze in de voorgaande Combo box.
In de Combo box vul ik via een keuze lijst een vliegtuigregistratie in, in het volgende veld wil ik dan graag automatisch het vliegtuigtype invullen.
Dat vliegtuigtype moet dan ook in de tabel ingevuld worden.

Iemand een idee?

Registratie.PNG

Tabel.PNG

Type.PNG

Bijlagen

• Formulier.PNG
    Formulier.PNG
    8,4 KB · Weergaven: 53
  • Tabel.PNG
    Tabel.PNG
    7,3 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Dus als het ik het goed begrijp wil je in de combo box met het type in staat laten besturen door die waar je het registratie nummer invoert? Dan zeg je bij besturingselementbron dat het andere veld de bron voor dat veld is.

Dank je Ambulance,

Daar ga ik maandag mee aan de gang. Begrijp nog niet hoe het type er dan in komt, die zal ik toch ergens moeten neerzetten?

Ik snap niet helemaal wat je bedoeling is met dat tekstveld. Het is vrij simpel om in een tekstveld een waarde te laten zien die uit een keuzelijst komt. In de keuzelijst (rijbron) neem je het veld (of de velden) op die je a) in de keuzelijst wilt zien en (b) terug wilt laten komen op het formulier. Om het veld uit de rijbron te zien geef je het tekstveld als besturingselementbron dan de kolom op van de keuzelijst. In jouw geval heb je dus een keuzelijst cboVliegtuig met daarin 3 velden. Daarvan wil je de derde terugzien. Het teksveld krijgt dan als besturingselementbron: =cboVliegtuig.Column(2) access nummert vanaf 0, dus 2 is in dit voorbeeld de derde kolom.
Een tekstveld kan maar aan één besturingselementbron zijn gekoppeld, dus je kunt dat veld niet opslaan in een tabel. Maar dat hoef ook niet, want de weergegeven waarde staat al in een tabel dus die hoéf je ook helemaal niet op te slaan. En dat snap ik dus niet: waarom zou je dat toch willen doen?

Dank je Octafish, zal proberen uit te leggen wat de bedoeling is.

In onze database houden we gebeurtenissen met vliegtuigen/vluchten bij.
We noteren onder andere datum, vluchtnummer, bestemming, registratie, vliegtuigtype, de gebeurtenis.
Er zijn per vliegtuigtype meerdere registraties, zeg maar 10 registraties per type.
Om een overzicht te genereren van de vastgelegde gebeurtenissen, willen we de ene keer weten hoevaak er iets gebeurt per registratie, de andere keer per bestemming maar ook per vliegtuigtype.
Bij elke gebeurtenis worden dus alle variabelen in aparte kolommen vastgelegd.
En die tikken we (door middel van een keuzelijst in een combobox) elke keer in. Om het wat efficiënter te maken zoek ik naar de oplossing voor het geschetste probleem.

Hoop dat je er chocola van kunt maken!

Bij elke gebeurtenis worden dus alle variabelen in aparte kolommen vastgelegd.
En dát is dus een héél slecht idee! Je vluchtregistraties zijn gebaseerd op een vluchtnummer, datum, registratienummer en wat je met Gebeurtenis bedoeld weet ik niet. Maar dat boeit niet zo. Een vluchtnummer houdt dacht ik een aantal vaste gegevens in, waaronder ook een bestemming. Dus die hoef je niet apart vast te leggen. Een vlucht wordt uitgevoerd door één vliegtuig, dat een uniek registratienummer heeft. Als je dat nummer weet, weet je ook welk vliegtuig het is, welk merk, welk type etc. Kortom: al de extra gegevens die je nu op wilt slaan, héb je al in je tabellen! En uit oogpunt van dataredundantie sla je dus nooit (er zijn uitzonderingen, maar daar hebben we het hier niet over) dubbel op in een tabel.

De informatie over welk type vliegtuig bij welke registratie hoort staat niet in een aparte tabel.
Het is voor ons werk belangrijk dat we alle details per gebeurtenis (dat zijn bijvoorbeeld vertragingen die dan weer een bepaalde oorzaak hebben) vastleggen.
Daar halen we later weer trends uit per vliegtuigtype, bestemming of zelfs registratie.
Elk veld in ons formulier wordt dus vastgelegd in een aparte kolom in de tabel. (We hebben maar 1 tabel)

Wat ik niet begrijp is hoe we in jouw werkwijze later op vliegtuigtype kunnen filteren als we alleen de registratie vastgelegd hebben.

Ik snap het niet; als je maar één tabel hebt, waar haalt die keuzelijst zijn gegevens dan vandaan? Anders dan uit de 2 keuzelijsten die in je afbeeldingen staan die een Value list als rijbron hebben, zie ik geen keuzelijsten. Die twee die nu op je formulier staan hebben maar één kolom, en dan valt er verder niks uit te halen of mee te doen. Dus ik heb eigenlijk geen idee wat je nu wilt met die keuzelijsten...

De keuzelijsten komen inderdaad alleen uit de rijbron. En er is 1 kolom in het formulier.
Zou 2 kolommen het gewenste effect hebben? (1 kolom met de registratie en de andere met het type)
Worden die twee kolommen dan in de tabel dan ook in twee kolommen vastgelegd?

Een keuzelijst kun je vullen met meerdere kolommen, en die andere kolommen kun je dan gebruiken op je formulier. De werkwijze daarvoor staat in bericht #4. Maar of je daar veel mee opschiet? IK betwijfel het. Je werkwijze/tabel leent zich namelijk helemaal niet voor deze aanpak.

O.K., zal naar #4 kijken en hoop er nog iets mee op te schieten.
In ieder geval hartelijk dank voor alle reacties, ben toch een stuk wijzer geworden!

Kijk vooral ook naar de opzet van je db/tabellen. Je wilt registraties maken van vliegtuigen, maar je onderliggende tabel met 2 velden laat niet veel variatie toe... Op zijn minst lijkt mij een datumveld nodig :). Daarnaast zou ik een brontabel aanleggen met vliegtuigen waarin je het registratienummer vastlegt, het merk het type, etc. Met je huidige formulier/tabel ben je gedwongen om alles elke keer opnieuw in te vullen. Daar helpt geen enkele combobox wat aan. Sterker nog: je keuzelijsten zijn nu alleen maar hinderlijk :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan