ACCES database maken, HELP

Status
Niet open voor verdere reacties.

richies

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jun 2005
Kweetnie of 'k hier goed zit maar daar komt ie:

Ik wil graag advies over het opzetten van een Acces database. Ik wil daarin gegevens invoeren, opslaan en uit kunnen printen van componenten die uit verschillenden onderdelen bestaan. Ik wil gegevens kunnen invoeren op onderdeel niveau. Componenten bestaan niet altijd uit verschillende onderdelen.

Graag wil ik alleen die invulschermen van onderdelen krijgen, die betrekking hebben op dat component.
Er zullen ca. 20 verschillende onderdelen, met specifieke velden zijn. Onderdeel a heeft bv. 20 velden, onderdeel b 12 enz.
Zoals gezegd bestaat een component uit een combinatie van verschillende onderdelen. Het ene component bestaat uit onderdeel a, c en d, terwijl het andere component uit de onderdelen a, d, f en g bestaat. Een component bestaat uit maximaal 8 onderdelen.

Er zullen toch al snel zo’n 60 verschillende componenten zijn, die uit verschillende onderdelen bestaan. Ik stel me dus voor dat ik bij het invoeren van een component eerst het aantal en de soort onderdelen selecteer, en dan de specifieke invulschermen krijg voor die onderdelen.

Ik heb wel eens geprogrammeerd in Turbo Pascal, maar nog nooit of zeer weinig in Acces. Ik werk een cursusboek door om basiskennis te krijgen, maar ik heb advies nodig over de te volgen grote lijnen bij de opzet van de database. Graag krijg ik dus advies over hoe ik mijn plan het beste kan uitvoeren. Hoe kan ik het beste formulieren, rapporten, queries, vba en modules gebruiken bij het verwezenlijken van mijn plannetje.

Het resultaat:
Bij de invoer van een component vink ik de onderdelen aan waaruit het onderdeel bestaat.
Vervolgens krijg ik tabblads-gewijs alleen die invulvelden van de geselecteerde onderdelen.
Bij het uitprinten krijg ik alleen de ingevulde onderdelen op papier.

Je moet bij het opzetten van een database eerst een degelijke datastructuur opzetten. Dus welke tabellen heb ik nodig, welke gegevens sla ik in welke tabel op en hoe koppel ik de tabellen zo dat er geen dubbele gegevens in de database komen.

Als je dat goed in elkaar hebt zitten kun je formulieren gaan bouwen. Het is wel handig om van tevoren even uit te denken welke formulieren je nodig hebt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je een hoofdformulier maakt aarin je het type van een component selecteert waarna je een subformulier toont dat hoort bij het geselecteerde type.

Als snel zul je zien dat je wat VBA nodig hebt om dingetjes voor elkaar te krijgen die met de standaard functies niet lukken.

Nog een tip: plaats eventuele vervolgvragen in de Access rubriek, die vind je onder software --> MS Office --> Access. Daar zijn meerdere helpers die verstand van zaken hebben...

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan