Acces database tuincentrum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vincee25

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jan 2016
Beste allemaal,

Ik heb de opdracht gekregen om voor een tuincentrum een database te maken.
Hierbij heb ik verschillende formulieren, tabellen en query's gerealiseerd.
Echter loop ik nu tegen een klein probleem aan.
Hoe kan ik zien wie wat/waar besteld en hoe kan ik zien of het een order van de klant of bedrijf is?

Hieronder een plaatje van de relaties.
Relatie.PNG

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Vince

Ik ben bang dat de tijd die je in je formulieren hebt gestoken gedeeltelijk verspilde tijd is geweest, want je tabellen opzet lijkt mij niet helemaal goed. Zelf probeer ik formuileren pas te maken als de tabellen correct zijn. Anders ben je later weer een hoop tijd met het aanpassen van de formulieren. Vind ik dus zonder van de tijd :).

Wat mankeert er m.i.? Om te beginnen: een offerte is m.i. niet veel anders dan een order; hooguit is de offerte niet geactiveerd als order. Een offerte/order kun je met een keuzelijst prima definiëren. Eventueel kun je specifieke offerte-eigenschappen nog apart benoemen in een eigen tabel, die je dan koppelt aan de order. Zo kun je simpel besluiten of een bestelling een offerte is of gelijk een order. Want dat kan natuurlijk ook, vermoed ik.
De grootste fout die je nu maakt, is dat je offerte artikel gebaseerd is, en per offerte één artikel kan bevatten. Dat lijkt mij niet juist; offertes zouden net als orders meerdere regels moeten kunnen bevatten. Een constructie die je dus (bijna) correct hebt gemaakt voor de orders. Dus je weet wel hoe het moet :).
De tweede fout is, dat de artikelen niet aan de Orderregels zijn gehangen. En dat lijkt mij nu net de essentie van een correcte order: dat daar alleen bestaande artikelen aan hangen!

Orders zijn, om de verwarring compleet te maken, iets geheel anders als bestellingen. Een order is een bestelling die bij jou is geplaatst, en waarbij je in de orderregels jouw artikelnummers opneemt. Een bestelling plaats je zelf bij een leverancier. Daarbij ben je dus afhankelijk van de artikelnummers van die leverancier. Als je 3 leveranciers hebt voor hetzelfde artikel, dan zullen die 3 leveranciers andere artikelnummers hanteren t.o.v. elkaar. Die hebben tenslotte niks met elkaar te maken. Dus ik zou ook daar nog eens goed naar kijken :).

Beste Octafish,

Ten eerste bedankt voor je reactie.

Je zei dat ik de tabel offerte/order kan definiëren met een keuzelijst, hoe bedoel je dit precies?
De tabel offerte is op dit moment artikel gebaseerd en kan per offerte één artikel bevatten.
Offerte zou net zoals orders meerdere regels moeten kunnen bevatten.
Hoe kan ik dit realiseren in mijn database, ik snap wat er bedoeld wordt maar niet precies hoe.

De artikelen zijn niet aan de orderregels gehangen, bedoel je hiermee de tabel planten?
Zoja welke records moet ik met elkaar verbinden.

Ik heb nu bij de tabel leveranciers artikelnummers toegevoegd, is dit de manier om te zien dat ik wat besteld heb?
Eveneens voor de tabel orderregels, is het toevoegen van de artikelnummers voldoende om te zien dat er een bestelling bij mij is gedaan?
Hieronder een voorbeeld van de tabellen
Leverancier.PNG
Offertes.PNG
Order.PNG
Orderregel.PNG
Planten.PNG

Alvast hartelijk bedankt voor je reactie.

Vince

Laatst bewerkt:
Dat zijn nogal wat vervolgvragen :). Ik zal ze dus even doornemen:
Je zei dat ik de tabel offerte/order kan definiëren met een keuzelijst, hoe bedoel je dit precies?
Dat is niet helemaal wat ik zei; mijn idee zou zijn om in je tabel Orders een veld [Status] op te nemen met daarin de waarden "Offerte"/"Order"/"Vervallen order" etc. Wat je nog meer hebt dus.

De tabel offerte is op dit moment artikel gebaseerd en kan per offerte één artikel bevatten. Offerte zou net zoals orders meerdere regels moeten kunnen bevatten.
Klopt. Dezelfde structuur dus als je nu hebt gemaakt voor Orders en Orderregels. Ergo: Offerte = Order (maar nog geplaatst). Je weet dus wel degelijk hoe je dat moet doen :). Er zit dus wel wat verschil tussen orders en offertes, maar die kun je dus apart opslaan als je dat wilt. Hoeft niet eens...

De artikelen zijn niet aan de orderregels gehangen, bedoel je hiermee de tabel planten? Zoja welke records moet ik met elkaar verbinden.
Je eerste plaatje betreft het bestelproces. Dat is wat anders als het order proces dat de klanten doen. Zoals ik al aangaf weet je vaak het artikelnummer van de leverancier niet, want daar heb je de tabel niet van. Dat nummer krijg je dus van de leverancier. Bij eigen leveringen ( de orders) weet je dat wél.

Ik heb nu bij de tabel leveranciers artikelnummers toegevoegd, is dit de manier om te zien dat ik wat besteld heb?
Nee; als je al van leveranciers artikelnummers wilt opslaan, heb je een tussentabel nodig. Je hebt een tabel Leveranciers, en een tabel Artikelen. Een artikel kan door meerdere leveranciers geleverd worden, en een leverancier kan meerdere artikelen leveren. Klinkt logisch, niet? Je hebt dus een tabel nodig, die ik voor het gemak even Lev_Levert noem. Hierin neem je een veld [LeverancierID] op, een veld [ArtikelID] en eventueel velden als [Prijs] en [Uit assortiment] om aan te geven dat een bepaald artikel niet meer besteld kan worden. Nu kun je voor elk artikel per leverancier een record maken dat je dan vervolgens kan kiezen in je formulier [Orders]. Op je formulier kies je dan per bestelling eerst een leverancier en vervolgens zie je in het subformulier OrderRegels alleen die artikelen die de gekozen leverancier kan leveren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan