Ik ben bang dat de tijd die je in je formulieren hebt gestoken gedeeltelijk verspilde tijd is geweest, want je tabellen opzet lijkt mij niet helemaal goed. Zelf probeer ik formuileren pas te maken als de tabellen correct zijn. Anders ben je later weer een hoop tijd met het aanpassen van de formulieren. Vind ik dus zonder van de tijd

.
Wat mankeert er m.i.? Om te beginnen: een offerte is m.i. niet veel anders dan een order; hooguit is de offerte niet geactiveerd als order. Een offerte/order kun je met een keuzelijst prima definiëren. Eventueel kun je specifieke offerte-eigenschappen nog apart benoemen in een eigen tabel, die je dan koppelt aan de order. Zo kun je simpel besluiten of een bestelling een offerte is of gelijk een order. Want dat kan natuurlijk ook, vermoed ik.
De grootste fout die je nu maakt, is dat je offerte
artikel gebaseerd is, en per offerte één artikel kan bevatten. Dat lijkt mij niet juist; offertes zouden net als orders meerdere regels moeten kunnen bevatten. Een constructie die je dus (bijna) correct hebt gemaakt voor de orders. Dus je weet wel hoe het moet

.
De tweede fout is, dat de artikelen niet aan de Orderregels zijn gehangen. En dat lijkt mij nu net de essentie van een correcte order: dat daar alleen bestaande artikelen aan hangen!
Orders zijn, om de verwarring compleet te maken, iets geheel anders als
bestellingen. Een order is een bestelling die bij
jou is geplaatst, en waarbij je in de orderregels jouw artikelnummers opneemt. Een
bestelling plaats je zelf bij een leverancier. Daarbij ben je dus afhankelijk van de artikelnummers van die leverancier. Als je 3 leveranciers hebt voor hetzelfde artikel, dan zullen die 3 leveranciers andere artikelnummers hanteren t.o.v. elkaar. Die hebben tenslotte niks met elkaar te maken. Dus ik zou ook daar nog eens goed naar kijken

.