Acces distinct en count

Status
Niet open voor verdere reacties.

mastermindzh

Verenigingslid
Lid geworden
10 dec 2008
Ik heb 1 tabel met allerlei informatie.
Nu heb ik een query nodig die het volgende doet

een distinct lijst maken met alle woonplaatsen.

dus

Oss
Heesch
Den bosch

maar dan wil ik ook dat hij telt hoeveel keer oss/heesch/etc er in voor komt

zodat het volgende overblijft:

Oss
5
heesch
4

Het lukt mij echt niet dit voor elkaar te krijgen met behulp van distinct en count. :D

Kan iemand mij vertellen hoe dit moet? want google bood ook geen uitkomst :D

Je hoeft dat niet met Distinct te doen; een query met Totalen is al genoeg. Zet het veld Woonplaats er twee keer in; de eerste variant zet je op <Group By> (standaardinstelling overigens), het tweede veld geef je de functie Count.

mmm zou het dan worden:

select distinct woonplaats, Count(woonplaats)
FROM tabel
GROUP BY woonplaats

Sorry ben niet zo bedreven in sql.

wat ik in mysql zou gebruiken: count(distinct woonplaats)

Er is, zoals ik al zei, geen noodzaak om dit soort queries in te typen, al mag het uiteraard wel. Gewoon de functies gebruiken die Access je aanbiedt, ben je nog sneller klaar ook... Query ontwerpen, knop Totalen aanklikken, veld Woonplaats op Group BY (is zoals gezegd standaard) en ofwel sleutelveld toevoegen, ofwel Woonplaats nog een keer, en deze keer de functie op Aantal. That's is. Het is sneller gemaakt dan dat ik het antwoord typ :)

Ik gebruik geen acces :) (niet voor dit althans)

daarom moet ik dus typen. (ik gebruik visual basic, maar daar kennen minder mensen sql dan in een acces categorie.)

Heb je toevallig al eens naar de naam van dit forum gekeken? Als je dat gelijk in het begin had gezegd, had je andere antwoorden gekregen :D Bovendien hebben we een apart forum voor jouw doelgroep: http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php/148-SQL-MySQL. Maar goed, met SQL kom je er ook:

Code:
SELECT woonplaats, Count(woonplaats) AS Aantal
FROM [tabel]
GROUP BY woonplaats

Zoals je ziet: geen DISTINCT nodig.

Zit al een tijdje op het forum dus de naam valt mij wel op :P

naar een sql forum had ik gezocht zag alleen mysql O.o moet ik overheen gekeken hebben :P

thanks voor de query :) zal hem morgen meteen testen.

Die had je zelf overigens ook al gevonden, zie ik net :) Dus die gaat wel werken. Je hebt gelijk als je het SQL forum moeilijk te vinden vindt; vind ik ook ;)

Query werkt in acces :)

In het programma wat ik maak had deze query geen resultaat,dit door het missen van een 2de woonplaats veld (de betreffende chart werd niet juist getekent).

een nieuwe tabel met de waarde uit de eerste generen en DAN de query doen had echter wel effect.

in het kort: Super bedankt :D

het resultaat: resultaat.jpg

Query werkt in acces :)

In het programma wat ik maak had deze query geen resultaat,dit door het missen van een 2de woonplaats veld (de betreffende chart werd niet juist getekent).

een nieuwe tabel met de waarde uit de eerste generen en DAN de query doen had echter wel effect.

in het kort: Super bedankt :D

het resultaat: Bekijk bijlage 151379

attachment.php

Mag je 'm nog op <Opgelost> zetten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan