Acces - Distribution - Core switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

cptnalgren

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
Hallo,

voor school moet ik een schoolnetwerk maken, nu stuit ik op een paar probleempjes :

ik heb al mijn pc's gelinkt naar mijn acces switchen maar nu moet ik deze verbinden met een distributieswitch die op zijn beurt gelinkt moet worden naar een core switch

verbind ik de acces switch met de distributieswitch via een trunk ?
en de distributie naar de core is dat ook via een trunk of hoe doe ik dit het beste

Dat hangt uiteraard af van de rest van je design. Een trunk wordt gebruikt om meerdere vlans over 1 fysieke verbinding te kunnen gebruiken. Als je dus op je access-laag meerdere vlans door elkaar gebruikt (bijvoorbeeld verkopers, ontwikkelaars, beheerders etc). dan kan je inderdaad het beste gebruik maken van trunks.

Waar je ook over na kunt denken is port-channeling, dan maak je van meerdere fysieke verbindingen 1 logische verbinding. Hierdoor heb je meer bandbreedte tot je beschikking, en een vorm van fallback als er een fysieke poort ermee stopt.

Daarnaast zit je natuurlijk met je redudancy, dit kan je oplossen door 2 distributie switches, en 2 core switches neer te zetten. Dan verbind je elke access-switch met beide distributie switches.

Als je dus met meerdere vlans gaat werken, dan kom je ook op het punt dat je routing in moet gaan zetten, dan is het weer afhankelijk van je ontwerp waar je dat gaat doen. Dit gebeurt ook vaak in de distributielaag, om zodoende de core te ontlasten, zodat je daar alleen maar hoge throughput haalt.

Voor de rest zou ik zeggen, pak je CCNA boek(en) er nog eens goed bij, daar wordt het designen tot in de treure uitgelegd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan