Acces & hyperlinks

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koen van Alphen

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2005
Ik gebruik Acces 2010.
Daarin heb ik een database waarin ik een hyperlink wil plaatsen.
Op zich geen probleem natuurlijk maar ik wil feitelijk een hyperlink maken door het koppelen van 2 reeksen tekst.

In de database plaats ik een kleine afbeelding. Deze afbeelding heb ik als origineel op mijn harde schijf in directory A.
Later worden alle afbeeldingen overgeplaatst naar directory Z.

Zover mij bekend kan ik de hyperlink niet vastleggen met gebruik van het path naar directory A. deze gaat verloren wanneer ik de originele afbeelding verplaats. Klopt dat ?

Om nu niet steeds de volledige path te hoeven gebruiken zet ik die vast in een veld in de database. Bij het invoeren van de nieuwe afbeelding wil ik de naam van het file van de betreffende afbeelding invoeren.
Vervolgens zouden deze 2 gegevens : Path+ naam gekoppeld moeten worden en functioneren als een hyperlink.

Dit lukt me dus niet.

Is dit überhaupt mogelijk of wil ik dingen die niet kunnen ?
Wie kan me helpen?

Bij voorbaat dank.
Koen

Het klinkt als een simpele klus, al vraag ik me af hoe je e.e.a. hebt ingebouwd. Wil je het goed laten werken, dan zou ik zelf de paden en bestandsnamen niet als hyperlink gebruiken, maar als tekstveld. Die tekstvelden combineer je op je formulier tot één tekstveld, en daar zet je dan een gebeurtenis <FollowHyperlink> achter die het bestand vervolgens opent.

Hallo Michael

Klinkt simpel maar ben niet bekend met het gebruik van "gebeurtenissen"
Kan het op een andere manier ook ?

je zult er toch aan moeten geloven, omdat je een hyperlink hebt die uit twee delen bestaat; die moet worden samengevoegd in een ander tekstvak. Een gebeurtenis is een actie die je laat uitvoeren bij een bepaalde handeling. Bekende plekken zijn: <Bij klikken> (op opdrachtknoppen bijvoorbeeld) en <Na bijwerken> voor tekstvelden. In jouw geval zou ik de gebeurtenis <Bij klikken> gebruiken voor het nieuwe tekstveld dat de hyperlink bevat. De macro is vrij simpel, zoals ik al zei:

Code:
Private Sub NieuweHyperlink_Click()
    Application.FollowHyperlink Me.NieuweHyperlink, , True
End Sub

Gebeurtenissen vind je op het tabblad <Gebeurtenissen> bij de <Eigenschappen> van het tekstvak.

Ik weet wel waar ik een gebeurtenis kan plaatsen meer ben niet bekend met de wijze van gebruik helaas.
Is iets waar ik nog steeds wel meer van zou willen weten. Is alleen lastig om het jezelf te leren.

Kan ik je voorbeeld op deze manier invoegen of moet ik dan nog iets wijzigen ?

Feitelijk zou ik nog het liefst de link koppelen aan de afbeelding.
Ik bedoel zodanig dat wanneer ik op de afbeelding klik de hyperlink geactiveerd wordt.
Gaat dat ook ?

Bedankt voor de hulp al vast !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan