Acces point TP-LINK TL-WA801ND

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twan0330

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2013
Ik heb een draadloze router (Asus RT-AC66U Dual Band), die onze woonkamer en omgeving van Wifi voorziet.
Nu hebben wij een ruimte in het huis waar het Wifi-signaal van de Asus router slecht is, die wij toch graag van Wifi willen voorzien.
We zijn in het bezit van de TP-LINK TL-WA801ND.
Er is een UTP-kabel van de Asus router naar de TP-LINK gelegd.
Ik weet alleen niet hoe de TP-LINK in te stellen zodat er maar 1 draadloos netwerk is, maar dat het signaal wel vanuit de UTP kabel gebruikt wordt.
In het verleden hebben we een range extender gehad, die een 2de draadloos netwerk aanmaakte zodat de apparaten soms van het slechte signaal gebruik maakte terwijl er een beter signaal beschikbaar was.
Heeft iemand hier een tip voor hoe de TP-LINK het beste ingesteld kan worden, of wat anders een goede oplossing is?

Alvast bedankt!

als je bedoelt om met een access point te ontvangen, dan heb je een ACP Client nodig :)

@pcexpert:
a. Typefoutje: Je bedoelt een AP Client of ook wel Wireless Client genoemd
b. Dat is niet wat de TS wil. Die wil gewoon meer dekking, door het verspreid neerzetten van accesspoints/routers door het huis.

@TS:
Wat jij wil werkt niet altijd vlekkeloos, zéker als de accesspoints/routers niet van dezelfde fabrikant zijn.
Wat je kunt proberen is het volgende:
Je stelt de TL-WA801ND in als accesspoint, met dezelfde SSID, zelfde wifi wachtwoord en zelfde protocolondersteuning (802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n of een mix, zoals 802.11g+802.11n) als de Asus routermodem.
Je kunt dan gaan testen met 2 instellingen m.b.t. het kanaalnummer van de wifi verbinding:
a. Sommigen beweren dat je een kanaalnummer moet instellen dat verschillend is van de Asus. Kies een kanaal dat (minstens) 3 hoger/lager is dan die van de Asus. Voorbeeld: Stel de Asus heeft kanaalnummer 6 dan de TP-link instellen op kanaal 1 of 2 of 3 of 9 of 10 of 11 of 12 of 13.
b. Anderen beweren dat je op de TP-link juist het kanaalnummer gelijk moet instellen als die van de Asus. Dus stel dat dat de Asus op kanaal 6 is ingesteld, dan de TP-link ook op kanaal 6 instellen.

Problemen kun je krijgen bij de overgang van de ene accesspoint naar de anderen (dus als je 'rondloopt' met je smartphone/tablet/laptop en daarbij in het bereik komt van het andere wifi router-/accesspointapparaat).
Kijk maar of het een beetje werkt voor je, garanties zijn NIET te geven, want voor roaming moet je eigenlijk de accesspoints onderling laten communiceren over de lopende wifi-verbindingen die ze hebben met smartphones/tablets/laptops/pc's en dat gebeurt niet met de setup die ik hier boven aangeef.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@pcexpert:
a. Typefoutje: Je bedoelt een AP Client of ook wel Wireless Client genoemd
b. Dat is niet wat de TS wil. Die wil gewoon meer dekking, door het verspreid neerzetten van accesspoints/routers door het huis.

@TS:
Wat jij wil werkt niet altijd vlekkeloos, zéker als de accesspoints/routers niet van dezelfde fabrikant zijn.
Wat je kunt proberen is het volgende:
Je stelt de TL-WA801ND in als accesspoint, met dezelfde SSID, zelfde wifi wachtwoord en zelfde protocolondersteuning (802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n of een mix, zoals 802.11g+802.11n) als de Asus routermodem.
Je kunt dan gaan testen met 2 instellingen m.b.t. het kanaalnummer van de wifi verbinding:
a. Sommigen beweren dat je een kanaalnummer moet instellen dat verschillend is van de Asus. Kies een kanaal dat (minstens) 3 hoger/lager is dan die van de Asus. Voorbeeld: Stel de Asus heeft kanaalnummer 6 dan de TP-link instellen op kanaal 1 of 2 of 3 of 9 of 10 of 11 of 12 of 13.
b. Anderen beweren dat je op de TP-link juist het kanaalnummer gelijk moet instellen als die van de Asus. Dus stel dat dat de Asus op kanaal 6 is ingesteld, dan de TP-link ook op kanaal 6 instellen.

Problemen kun je krijgen bij de overgang van de ene accesspoint naar de anderen (dus als je 'rondloopt' met je smartphone/tablet/laptop en daarbij in het bereik komt van het andere wifi router-/accesspointapparaat).
Kijk maar of het een beetje werkt voor je, garanties zijn NIET te geven, want voor roaming moet je eigenlijk de accesspoints onderling laten communiceren over de lopende wifi-verbindingen die ze hebben met smartphones/tablets/laptops/pc's en dat gebeurt niet met de setup die ik hier boven aangeef.

Tijs.

ALS.. zei ik xD. ACcess Point is het toch? Oh word AP gebruikt ipv ACP?

Een accesspoint is wat anders dan een USB dongel / wifi adapter. Dat had ik je op de chat ook al verteld.

Ik had je op de chat ook verteld dat je een USB dongel / wifi adapter kunt vervangen door een AP client / wireless client.
Een accesspoint kun je NIET vervangen door een AP client / wireless client, want dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Wél is het zo dat je (vaak, bij veel types) accesspoints kunt instellen als een AP client/ wireless client, maar daarmee maak je de functionaliteit dus heel anders dan wat hij had.

Tijs.

Een accesspoint is wat anders dan een USB dongel / wifi adapter. Dat had ik je op de chat ook al verteld.

Ik had je op de chat ook verteld dat je een USB dongel / wifi adapter kunt vervangen door een AP client / wireless client.
Een accesspoint kun je NIET vervangen door een AP client / wireless client, want dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Wél is het zo dat je (vaak, bij veel types) accesspoints kunt instellen als een AP client/ wireless client, maar daarmee maak je de functionaliteit dus heel anders dan wat hij had.

Tijs.

ik heb het HIER dus ook niet over usb dongels :P

pcexpert: Weet ik, maar ik noemde maar even precies hetzelfde op wat ik op de chat ook al aan je verteld had [dat je het dan hopelijk wat makkelijker zou begrijpen] :P

Laten we even vaststellen dat de TS nu niet de behoefte heeft aan een AP client / wireless client maar aan een accesspoint dat hij wil (kunnen) gebruiken voor roaming, oftewel het vergroten van reikwijdte van zijn wifi netwerk via (extra) accesspoint(s), zodat hij
a. precies 1 wifi netwerk heeft, dus niet meerdere wifi netwerken
b. overal bereik heeft
c. zo naadloos mogelijk bij het 'rondlopen' met met smartphone/laptop overgaat van het ene wifi apparaat (router/accesspoint) naar een ander (router/accesspoint) zodat hij het sterkst signaal heeft wat mogelijk is op de plek waar hij is op elk moment.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@pcexpert:

Tijs.

Het klopt precies zoals je zegt.
Mijn bereik is inderdaad veel uitgebreid.
Maar mijn device moet eerst het andere signaal volledig verloren hebben wil het device het andere (sterkere) signaal oppakken.
Waardoor/waarmee kan dit opgelost worden?
Een eventuele andere acces point of Wireless client wil ik best aanschaffen als het dit probleem oplost.

In ieder geval al bedankt voor de reacties!

Heb je getest met verschillende en gelijke kanaalnummers? En was er een verschil tussen beiden als het gaat over roaming?

"Vroegâh" gebruikte ik oude Zyxel accesspoints (niet eens meer te krijgen) die een roaming optie hadden (roaming aanzetten en je moest dan ook de MAC adressen van de wifi adapter in de andere accesspoints aangeven; toendertijd de kanaalnummers verschillend van elkaar gemaakt n.a.v. instructie van toenmalige baas).

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet weet welke (consumenten-)accesspoints (op dit moment) roaming volledig ondersteunen.
Vraag bij je leverancier na of ze je een accesspoint kunnen aanbevelen die specifieke roaming voorzieningen heeft. Natuurlijk dan wel meermalen dezelfde accesspoint kopen, zodat er onderling geen compatibiliteitsproblemen optreden / dat het ook echt werkt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heb je getest met verschillende en gelijke kanaalnummers? En was er een verschil tussen beiden als het gaat over roaming?

"Vroegâh" gebruikte ik oude Zyxel accesspoints (niet eens meer te krijgen) die een roaming optie hadden (roaming aanzetten en je moest dan ook de MAC adressen van wifi adapter van de andere accesspoints aangeven; toendertijd de kanaalnummers verschillend van elkaar gemaakt n.a.v. instructie van toenmalige baas).

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet weet welke (consumenten-)accesspoints (op dit moment) roaming volledig ondersteunen.
Vraag bij je leverancier na of ze je een accesspoint kunnen aanbevelen die specifieke roaming voorzieningen heeft. Natuurlijk dan wel meermalen dezelfde accesspoint kopen, zodat er onderling geen compatibiliteitsproblemen optreden / dat het ook echt werkt.

Tijs.

Ik heb het op beide manieren geprobeerd.
Beide versterken (verlengen) het signaal.
Maar het automatisch overschakelen naar het beste signaal lukt bij beide (niet echt).
Iemand nog tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan