Acces project

Status
Niet open voor verdere reacties.

52866

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2010
Hallo.

Voor school moet ik een project doen met Acces.
Aangezien ik informatie moet hebben dacht ik dat ik hier wel terecht kan.

Ik zit nu met het volgende probleem.

Ik heb 4 tabellen.
Code:
[B]Klanten[/B]
- knummer
- vnaam
- anaam
[B]Artikel[/B]
- anr
- omschrijving
- prijs
[B]Odernummer[/B]
- onr
- knummer (Klanten)
- odernummer
- aflever datum
[B]Bestelling[/B]
- onr (Odernummer)
- anr (Artikel)
- aantal

Ik wil dus een soort afleverbon maken.
De bedoeling is dat per ordernummer een pagina komt.
nu is het geval dat hij een klant uit leest, maar met alle bestellingen.
hoe kan ik dit regelen?

Ik heb nog een vraag.
Ik moet de
Artikel
- prijs

keer
Bestelling
- aantal

doen.
Hoe werkt dat?
Moet dat in de Qeury?

Laatst bewerkt:
Eerste vraag: heb je al relaties gelegd tussen de tabellen? Want dat zou ik zeker doen. Daarmee is namelijk gelijk je eerste vraag beantwoord: hoe krijg ik een overzicht van de bestellingen per klant.
Als je uitgaat van één klantrecord per klant (logisch, niet?) en één orderrecord per order, dan moet je een relatie leggen tussen die twee tabellen. Die relatie is: één klant kan meerdere orders plaatsen. Tussen Klanten en Orders bestaat dus een één-op-veel relatie. Datzelfde geldt voor Orders en Bestellingen: één order kan uit meerdere bestellingen bestaan. Hieruit volgt dan automatisch, dat één klant met meerdere orders meerdere artikelen kan bestellen. Om dus een overzicht te maken van het aantal bestelde artikelen per klant, heb je deze drie tabellen nodig in de query.
Over queries gesproken: die moet je maken voor de andere vragen! En vermoedelijk zijn dat queries op basis van de Totalen functie...

Eerste vraag: heb je al relaties gelegd tussen de tabellen? Want dat zou ik zeker doen. Daarmee is namelijk gelijk je eerste vraag beantwoord: hoe krijg ik een overzicht van de bestellingen per klant.
Als je uitgaat van één klantrecord per klant (logisch, niet?) en één orderrecord per order, dan moet je een relatie leggen tussen die twee tabellen. Die relatie is: één klant kan meerdere orders plaatsen. Tussen Klanten en Orders bestaat dus een één-op-veel relatie. Datzelfde geldt voor Orders en Bestellingen: één order kan uit meerdere bestellingen bestaan. Hieruit volgt dan automatisch, dat één klant met meerdere orders meerdere artikelen kan bestellen. Om dus een overzicht te maken van het aantal bestelde artikelen per klant, heb je deze drie tabellen nodig in de query.
Over queries gesproken: die moet je maken voor de andere vragen! En vermoedelijk zijn dat queries op basis van de Totalen functie...

Ja ik heb de relaties gelegd.
het uit rekenen van prijs X aantal is ook gelukt.
Het uit lezen per ordernummer is half gelukt.
ik heb gebruik gemaakt van groeperingen.
nu leest hij maar een ordernummer uit??
maar wel met alle bestellingen van dat ordernummer
dus nu moet hij nog de andere odernummers uit lezen op een andere pagina met hun eigen betellingen
Groepkoptekst: ja

Wat bedoel je met "nu leest hij maar een ordernummer uit??"
Zie je de andere orders niet meer in het rapport?

Wat gebruik je als bron voor het rapport?

In het rapport bij de Eigenschappen op het tabblad Gegevens kijken wat er in de regel Recordbron staat.

In het rapport bij de Eigenschappen op het tabblad Gegevens kijken wat er in de regel Recordbron staat.

bron:
Query Afleverbon

ik probeerde een screenshot te plaatsen, maar op school lukt dat niet :S OMFG
is er een andere manier waardoor ik mijn query kan laten zien?

Je kunt de query openen in ontwerpweergave (al dan niet vanuit het rapport) en via het menu <Beeld> de bijbehorende SQL code kopieëren en hier plakken. Dan kunnen we wel even genoeg zien.

Bedankt voor het openen.

Ik ben inmiddels een stapje verder.
Hij zet elke order nummer op een nieuwe pagina.
Nu als volgt.
Bij details word de prijs x aantal gedaan (d.m.v. een qeury).
dus bij elke bestelling in de ordernummer komt er een totaal.
ik wil graag de totaal in de details bij elkaar op gaan tellen.
Hoe kan ik dit doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan