Acces rapport totaal berekenen op basis van berekend veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

manueld

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
ik heb in een rapport een groepeernivo. hier heb ik een totaal van de gegroepeerde records. vervolgens heb ik een extra tekstvak die een berekening maakt op basis van het groepeer totaal. dit werkt goed. nu wil ik in het rapportvoettekst een eindtotaal hebben van het totaal van de tekstvakken. ik kan wel een totaal laten berekenen op basis van databse velden maar niet van een tekstvak gewoonweg omdat mijn tekstvak niet in het lijstje onderaan staat.

wie weet raad.

En dat hoeft ook niet, want een som in de rapportvoettekst doet precies wat je wilt.

Maar hij moet een som maken van een veld wat geen db veld is maar een veld die een berekening maakt. En die kun je niet selekteren om een som van te maken

Nee dus, je moet een som maken van dat databaseveld. Sterker nog: je kunt dat tekstveld gewoon kopieëren en in de rapport voettekst plakken.

Dat gaat niet lukken aangezien de berekening per record niet simpel op te tellen zijn.
Hij maakt op basis van de gegroepeerde records een aanral berekening die vervolgens op basis van de prijs die bij de gegroepeerde records hoor de prijs. Nu wil ik de totaalprijs weten. Er staat dus in de groepeervoettekst een vel met de prijs en die moet hij optellen

De totaalsom die je in de groepsvoettekst ziet, is, tenzij je daar ook weer een berekening op los laat, een optelsom van de berekende bedragen per record. En dat opgeteld zou in de rapportvoettekst dezelfde uitkomst moeten opleveren. Maak je berekeningen altijd in een query, dan kun je ze in de rapportvoettekst gewoon optellen met Sum. Desnoods maak je voor je totaalberekening op groepsbasis een aparte query die je aan de rapportquery hangt. Je denkt veel te moeilijk.

Mmm nooi overnagedacht maar ik kan idd met een query gaan rekenen en die waarde gaan gebruiken. Ik ga er morgen eens mee aan de slag. Ik laat het je weten hoe het is gelukt

het is nu idd gelukt door in de query een berekening te maken en dat veld in het rapport toe te voegen. thanx voor de oplossing, weer wat geleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan