acces tabel exporteren naar een excel template

Status
Niet open voor verdere reacties.

deslumme

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2015
Dit is even lastig uitleggen maar ik ga het proberen.

Ik heb een tabel in acces die ik in een excel template wil importeren, in de tabel staan gegevens die opgedeeld moeten worden omdat het excel bestand 2 tabbladen heeft. De template is belangrijk omdat het een declaratie formulier is en alleen maar in deze opmaak ingediend mag worden omdat het portaal(systeem) het anders afkeurt.

Nu het lastige...

De tabel 'declaraties' wordt gevuld middels een formulier die op een query draait (selectie en opslaan in..), de query haalt de standaard data uit verschillende tabellen en plaatst dit in het formulier, de resterende velden worden handmatig ingevuld (zoals bedrag, de uren en de begin en einddatum). Als ik de query opnieuw uitvoer wordt alles netjes in de tabel declaraties gezet onder de vorige declaraties, de tabel vult zich dus uiteindelijk met alle declaraties van de afgelopen maanden.

Nu komt het:

omdat ik verplicht ben een excel template te gebruiken wil ik de gegevens uit de tabel 'declaraties' hierin importeren in 2 verschillende tabbladen en alleen de laatst toegevoegde records. :(

wie weet raad?

Of je geeft teveel informatie, of te weinig, maar ik kan er zo niet zoveel van maken vrees ik. Dat hele query verhaal bijvoorbeeld doet volgens mij weinig ter zake. Je hebt een declaratieformulier waarmee je een tabel declaraties vult. Tot zover is het duidelijk. Ik vermoed dat er nog wat berekeningen in je formulier zitten waarvan je de uitkomsten óók in de tabel wegschrijft. Dat lijkt mij een overbodige handeling, want dat hoeft dus niet in een database, daar heb je immers queries voor. Maar goed, uiteindelijk wil je dus de nieuwste records in je Excel bestand hebben. En daar zit dan de informatie die we missen, want je hebt het over 2 tabbladen die je wilt vullen, en je hebt maar één tabel. Dus hoe zit dat precies?

In jou reactie zie ik dat ik dus voor elk tabblad een aparte tabel moet maken? Begrijp me niet verkeerd ik ben bezig een client registratie systeem te maken maar ik ben geen expert gebruiker van acces, dus.. er zullen wel wat fouten inzitten :D

Het punt met de query is dat ik alles in een druk op de knop kan uitvoeren, dus de toevoeging aan het tabel en de export van de laatste toegevoegde records naar het excel template...:shocked: is het niet mogelijk, jammer dan, andere optie is natuurlijk welkom.

In jou reactie zie ik dat ik dus voor elk tabblad een aparte tabel moet maken?
Nee, dat heb ik volgens mij nergens gezegd. Maar jij hebt het er over dat je in Excel 2 tabbladen wilt vullen, en ik zie niet hoe je dat wilt doen. Want je hebt het maar over één tabel. Ik zou, als je al wilt koppelen met Excel, dat wel doen vanuit 2 queries, voor elk tabblad één, dat lijkt mij het makkelijkst. Maar zonder de db en het Excel bestand te zien, is daar niet zoveel nog van te zeggen verder.

:)dat maakte ik op uit je reactie. Ik zal zo snel als kan de bestanden uploaden

Jeetje wat ben je ongeduldig :). Het is allemaal wel vrijwilligerswerk hier hè, we moeten er wel onze (eigen, dure) vrije tijd voor opofferen.

Excuses. komt omdat ik verwachtte een antwoord als dat het helemaal verkeerd in elkaar zit. Ik zal geduldig wachten.

Ben er nog niet aan toegekomen, maar vanavond zal ik er naar kijken :)

OK, ik heb er een blik op geworpen:) De tabel [Declaratie] is de enige tabel in je db, en ik vermoed dat die tabel het resultaat is van de query op basis van de andere tabellen. (overigens: waarom een extra tabel? Een query werkt toch net zo goed?) In je Excel blad zie ik maar één tabblad waar je gegevens bij kunt zetten: [Gegevensblad]. Dat bevat ongeveer dezelfde velden als je tabel. Maar op dat tabblad vind ik het enige belangrijke veld niet terug: het veld [Factuurnummer]. Dus hoe weet je straks welke records je wél, en welke je níet kunt/moet toevoegen? Je hebt op zijn minst een veld nodig waarmee je kunt filteren/koppelen. Anders wordt het wel heel lastig om de tabellen te vergelijken.

Om iets uit te kunnen zoeken, is het niet genoeg dat je in [Declaratie] maar één record hebt gemaakt, en in het Excel bestand zelfs niks. Het gaat er immers om dat je alleen die records wilt toevoegen, die nog niet in het Excel bestand staan. Met slechts één record in de tabel, kun je één keer toevoegen (dat is makkelijk genoeg) maar daarna houdt het op: er zijn geen records meer om toe te voegen dus gebeurt er daarna niks meer. Kun je dus ook niet testen of je alleen ontbrekende records kunt toevoegen. Dus eigenlijk wil ik een Excel bestandje waar minstens 2 records in staan, en een Access database waarin dezelfde 2 records staan, en nog een paar nieuwe. Dan kun je pas testen of je a) kunt toevoegen, en b) of je alleen de nieuwe hebt toegevoegd.

En dus graag nog even uitleggen hoe dat nou zit met het toevoegen op twee tabbladen, want dat zie ik ook nergens terug.

Bedankt voor je reactie, ik zal de records maken en ik denk dat ik beter alle gerelateerde tabellen kan meegeven. mbt de 2 tabbladen en het factuurnummer is dat in het eerste tabblad moet de declaratie periode ingevuld worden, in dit geval een maand eg begindatum01-01-2017 einddatum 31-01-2017 en de indien datum is altijd de datum van vandaag, de rest zijn statische gegevens. Het 2e tabblad "gegevens blad" komt de zorg periode (meestal het zelfde als begin- en einddatum maar soms kan de startdatum anders zijn bijv start 15-01-2017 eind 31-01-2017 (afhankelijk wanneer er gestart wordt met hulpverlenen). Het factuurnummer wordt in het eerste tabblad ingevuld en moet per elke maand uniek zijn. het derde tabblad is niet relevant omdat het info/invulinstructie is. Ik krijg al dik hoofd met het handmatig invullen van deze gegevens per client per maand per afdeling, laat staan om dit te programmeren :shocked:

Probleem zit hem dus in het 1e en 2e tabblad waar vanuit 1 tabel gegevens gesplitst moeten worden, een deel moet in tabblad 1 en de rest in tabblad 2....:confused:

Om de hele chaos te verduidelijken: de zorgaanbieder stuurt de declaratie (excel bestand) naar een portal maar waar het eerst via een andere portal moet worden omgezet in een ".ei" bestand, die 2e portal stuurt het door naar de betreffende gemeente waar het verwerkt wordt in een systeem van de gemeente (schijnt het zelfde systeem te zijn als waarmee ze uitkeringen betalen:P) daarom mag er niets gewijzigd worden in het excel bestand, geen formules of aanpassingen....

Ik heb het vanavond allemaal weer handmatig ingevuld en morgen het ik het erg druk, ik hoop op woensdag alles te posten en als het mee zit morgen al.

Nogmaals bedankt voor je interesse en hulp :)

als het nodig is om de hele database te geven dan doe ik dat liever via mail, ik heb er 2 jaar aan gewerkt en wil het nog niet zo maar weg geven.

Dat laatste snap ik, en is wat mij betreft ook een prima optie. Hou die even in het achterhoofd dus :).

De tabellen heb ik neergezet incl een paar records, vreemd genoeg neemt de query niet alle records op. De query is voor het formulier waar de dynamische gegevens in komen, de statische gegevens heb ik een standaard waarde toegevoegd. Het gaat uiteindelijk om het exporteren dus ik wacht nog even met het formulier of rapport te maken. Als ik dat of nog iets erbij moet maken hoor ik dat graag.:thumb::D

Bekijk bijlage Database9.rar

Ik zal er vanavond naar kijken.

Ik snap van je laatste db een stuk minder dan van de eerste; wat is de bedoeling van de tabel [dclGegevensblad]? En waarom zitten daar 654 nutteloze records in?

Op de een of andere manier is door de query die records aangemaakt ik snap er zelf ook niks van ik stuur vannavond een nieuwe

Je hebt geen toevoegquery voor zover ik kan zien gebruikt, dus dat snap ik dan ook niet. Maar hij voegt dus bar weinig toe :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan