Accespoint, basesstation en draadloze router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Beste computerhelpers,

Wat is het verschil tussen een accespoint, basestation en een draadloze router ?

Eigenlijk wil ik weten hoe ik met een ADSL verbinding draadloos kan internetten.

Groetjes

Ik denk dat de vraag dan eerder in de sectie adsl had moeten staan.

Maar hoe krijg jij nu internet ook via adsl, zo ja welk modem gebruik je nu dan.
Je zou een adsl draadloos router kunnen kopen.
Dan kan er een kabeltje aan voor een vaste computer en in je laptop kun je dan een draadloos kaartje kunnen doen.

Maar wat is nu het verschil, het is niet voor mezelf. Iemand heeft een nieuwe ADSL verbinding en heeft daarmij een modem besteld, maar wil graag draadloos internetten. Om het kunnen bepalen wat ik moet kopen, moet ik wel het verschil kennen.

En om te weten wat wij jou kunnen adviseren is het wel belangrijk om te weten of jij meerdere computers wilt aansluiten.
Zitten in de computers al draadloze componenten.

accesspoint=alles draadloos.
basestation=?
draadloos router. = hier kun je dus via een kabeltje een computer aansluiten maar ook draadloos een computer op aansluiten.

Een basisstation = accesspoint. Een draadloze router is een accesspoint met een router ingebouwd. Is er al een router aanwezig dan is een accesspoint de beste keus. Twee routers in één netwerkje is niet handig.

Even wat terminologie.

Hub - het eenvoudigste netwerkcomponent. Sluit de netwerkkabels erop aan en alle pc's kunnen communiceren. Het signaal dat een pc verstuurt wordt op alle poorten van de hub aangeboden (maar alleen de pc voor wie het sigaal bestemd is doet er wat mee). Hub's komen in de handel bijna niet meer voor, het is alleen vermeld om het verschil met een hub duidelijk te maken.

Switch - bijna hetzelfde als een hub, met het verschil dat het door een pc verzonden signaal niet door alle op de switch aangesloten pc's wordt ontvangen, maar alleen door de pc waarvoor het signaal bestemd is.

Accesspoint - toegangspunt voor draadloos netwerk. Eigenlijk een soort draadloze switch.

Router - de verbinding tussen twee netwerken. In thuisnetwerkbegrippen de verbinding tussen jouw netwerk en het internet.

Wat je heel vaak ziet is een combinatie van de bovenstaande. Dus een router met een 4-poorts switch, en ook nog draadloos.

Elke pc die met het internet wil communiceren, moet een ip adres hebben dat door een internetprovider is uitgegeven, of het nu om een kabel-, adsl of analoge verbinding gaat. Wil je nu met meer pc's tegelijk op internet, dan heb je een router nodig die de internetverbinding voor de aangesloten pc's deelt. De router krijgt dan het ip adres van de internetprovider, en geeft de achterliggende pc's een zogenaamd intern ip adres.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan