accespoint of draadloze router/modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zleek

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2001
Berichten
308
Wij hebben een modem/router van Telfort. Nu willen we een draadloos netwerk aanleggen. De mogelijkheden zijn volgens mij een accespoint aansluiten op het huidige modem/router of nieuwe draadloze modem/router kopen. Beide zijn van Linksys ongeveer even duur.

Nu is er hier een discussie ontstaan wat de minste problemen gaat opleveren. Ook na het doorspitten van verschillende fora komen we er niet uit. Welke van de twee opties is beter?
 
Hoi,

Zal je toch eerst even moeten vertellen welk merk en type modem (router .....?) je van Telfort hebt.
En: zit er nu één pc op die modem (router ..... ?)
 
re

wat maakt het uit wat voor modem het is?
de vraag was wat hij beste kan doen

ik zou zeggen neem een router en schakel de router functie uit in het modem.
accespoints zijn vaak duurder omdat er functies in zitten die je meest toch niet gebruikt.

ik zou je ook nog een linksys WRTG-EU router aan raden hier heb ik zelf erg goede ervaringen mee.

ik hoop dat ik je hier mee geholpen bent.:thumb:
Tibbe
 
Nou...uuuhh in een router zitten veel meer functies als een accesspoint/
Ik zou voor het accesspoint gaan.
Mits natuurlijk dat de modem ook een router functie heeft.
En dat een accesspoint veel meer de vrijheid heeft dat je het bijna overal neer kunt zetten.
 
Laatst bewerkt:
wat maakt het uit wat voor modem het is?
de vraag was wat hij beste kan doen

Ehh ... omdat ik kennelijk beter heb nagedacht .... ??
Ts. heeft het wel over modem/router, maar dat is de vraag. Het basismodel (P-2602R gratis meegeleverd) is namelijk helemaal geen modem/router, maar alleen een modem, en dat maakt nogal wat.

Onder andere dat hij wel degelijk een router nodig heeft. Maar ook dat het aansluiten daarvan zonder problemen kan verlopen.

En dan nu maar weer 'zinvolle' informatie naar ts. .... mits even een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.
Overigens levert het omruilen van ..... voor deze bij Telfort de minste problemen op, hoewel ik daar persoonlijk niet voor zou kiezen (70 euri betalen voor een modem/router die 'in bruikleen' is en bovendien wireless-g).
Telfort geeft daarnaast zelf aan dat het ook mogelijk is een 'eigen' modem/router aan te schaffen, waarvan de installatie ook redelijk eenvoudig is (zie bijlage)

Vooruitlopend op de 'toekomst' zou ik kiezen voor een Wireless-N oplossing die gewoon je eigendom wordt, met de mogelijkheid zowel bekabeld áls draadloos te werken (optie 2 hieronder).

Er zijn dus drie mogelijkheden:
1. Omruilen
Je hebt alleen een modem (P-2602R) of modem/router (P-2602H) en je ruilt die om bij telfort voor een draadloze modem/router (P-2602W), met bijbetaling van € 70,= (bruikleen ....).

2. Zelf router aanschaffen
- Je hebt alleen een modem (P-2602R). Aansluiten van een nieuw aan te schaffen router is eenvoudig: uitzetten modem; aansluiten router op modem; aanzetten modem; aanzetten router ..... klaar. Hier een voorbeeld voor zo'n 80 euri

- Je hebt een modem/router (P-2602H). Ingewikkelder: je moet een draadloze router of accesspoint immers op een router aansluiten. Je zou hierbij kunnen overwegen deze om te ruilen voor een 'straight'-modem bij Telfort; de (gratis) P-2602R. Dat doen ze vást wel als je ze een beetje 'onder druk' zet ......

Waarom ik voor deze optie zou kiezen: je bent met de aanschaf van alléén de draadloze router onafhankelijk van een evt. toekomste provider (adsl, tv-kabel of glasvezel maakt dus niet uit, want bij alledrie wordt altijd gratis een modem geleverd).

3. Zelf een nieuwe modem/router aanschaffen
Zie de bijlage en een voorbeeld vanaf zo'n 58 euri. Het gebruik van je door Telfort geleverde apparaat vervalt dan; die haal je er 'tussenuit' in je huidige situatie. Voordeel: het is je eigendom , goedkoper dan het in bruikleen te krijgen apparaat van Telfort voor € 70,= (snap eigenlijk niet waarom ze dit nog durven te leveren voor die prijs ... en notabene in bruikleen). Nadeel: alleen geschikt voor ADSL dus niet meer te gebruiken als je 'later' evt overstapt naar internet via de TV-kabel of glasvezel.
 

Bijlagen

  • scrndump.JPG
    scrndump.JPG
    39,7 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties. Wij hebben op dit moment een "Multi-pc modem", van Telfort. We hebben 4 pc's en willen het netwerk uitbreiden voor 2 laptops. Vandaar dat we draadloos willen.

Dat ding dat we nu hebben is dus een modem en router in één.

Begrijp ik het goed dat een accespoint eigenlijk een draadloze switch is? Het in bruikleen nemen van een draadloos apparaat van Telfort vind ik geen optie. Zoals Teun al zegt is het vreemd dat ze dat dat aan bieden voor een bedrag waarmee je er ook één kan kopen.

Ik denk dat we voor het accespoint gaan. Zodat we ook bij het wisselen van provider altijd een geschikt modem hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan