Access 2003 samen met access 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

LucBrands

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2012
Hallo,

ik heb een tijdje geleden database in Access 2003 gemaakt. Nu heb ik Office 2010 geïnstalleerd met daarnaast ook Access 2003 behouden (omdat werkgroepbeheer niet werkt in 2010).
Helaas werkt mijn database niet meer naar behoren in 2003.
Komt dit nu omdat ik deze eens geopend had in access 2010?

Dit is de melding die ik bekom: 2003vs2010.JPG

Access 2003 en Access 2010 gebruiken verschillende bibliotheken. Je kunt ze prima naast elkaar gebruiken, mits je bij het opstarten van Access er voor zorgt dat eerst de juiste bibliotheken worden geactiveerd. Ik zeg het een beetje krom (want niet helemaal correct) maar het is wel waar het op neer komt.
Thuis draai ik beide versies prima naast elkaar, met een opstartbestandje voor elke versie die de registratie regelt, en dan het programma start. Ik kan ze vanavond wel posten, als je interesse hebt.
Overigens neem ik tegenwoordig nauwelijks nog de moeite op 2003 te starten; ik laat de db gewoon op 2003 format staan en bewerk 'm in 2010. Gaat prima!

Dag Michel,

je mag me dit zeker posten.
Voorlopig heb ik 2003 nog steeds nodig. Er wordt stelselmatig overgegaan naar 2010.

alvast bedankt

Hierbij de twee bestandjes die je nodig hebt. Ik zal gelijk even uitleggen wat je moet veranderen, want zoals je ziet, zijn de opdrachten niet zo moeilijk.
Code:
"C:\Program Files (x86)\Microsoft Office 2003\OFFICE11\msaccess.exe" /regserver
Code:
"C:\Program Files (x86)\Microsoft Office 2010\Office14\msaccess.exe" /regserver
Het enige wat je moet aanpassen, is het pad waar jouw Access versie staat. De parameter zorgt ervoor dat je actieve Access sessie goed geregistreert staat. Ik heb de cmd-bestanden op de desktop staan, maar je kunt ze natuurlijk overal neerzetten.

Bijlagen

Dag Michel,

bedankt voor de bestanden, maar dit lost het probleem niet op.
Ik zie ook als ik de database (welke gemaakt is in 2003) open in Office 2003 de functie "=IIf(...)" niet werkt. Hier staat overal "#Name" voor in de plaats. Alsof Access 2003 die code niet meer kent.

Eén van de problemen met twee versies naast elkaar gebruiken, is dat de bibliotheken niet overeenkomen. Elke versie heeft zijn eigen versiebestand. Wellicht heb je de db al eens geopend met de verkeerde bibliotheek. Check dus in je db of je bibliotheken goed staan in het VBA venster. Maak desnoods een nieuwe db aan in Access 2003 en importeer alle objecten, dan zou het probleem ook weg moeten zijn.
Bij mij werkt deze werkwijze tadellos. Enige beperking: je moet geen twee verschillende versies tegelijkertijd open hebben; dat vinden ze geen van beide leuk. Dus ik sluit 2010 altijd af voordat ik 2003 opstart.

I made a new db in access 2003 and inported all tables, querys, ... from the original db into the new one.
Still the same error and still the "=IIf..." formula error. Even if I made a new formula with the IIf no change in #Name

Note:
If I check this with a collegue, than she does not face those problems (also 2003 and 2010 installed). Strange

Staat je browser in de vertaalmodus? Of wil je laten zien dat je ook Engels spreekt? Vreemd in ieder geval, die taalswitch. Eventueel kan ik op verzoek wel in het Duits verder... Tot die tijd blijf ik toch echt Nederlands schrijven ;)
Ik denk dat er wat bibliotheken verkeerd staan, zeker als dezelfde db's bij een collega wel goed werken. Bibliotheken zijn aan installaties gekoppeld, dus bij de collega staan de bibliotheken wel goed, en bij jou niet.
Nogmaals: check je VBA door in het VBA venster de database te compileren (<Foutopsporing>, <db compileren>) en check de bibliotheken in <Extra>, <Verwijzingen>.

Oei, sorry voor het Engels, zeker niet de bedoeling, zit ook op een forum waar enkel Engels is toegestaan en hierdoor is dit gebeurd.
Ga eens zoeken wat de verschillen zijn tussen mij en die van mijn collega(s).
Feedback na het weekend.
Michel, alvast bedankt voor het helpen.

Dag Michel,
ik heb eens vergeleken met mijn collega en ik zie dat onze bibliotheken niet gelijk zijn.
Bijgevoegd deze van mij (2003_ik) en deze van een collega (2003_collega).
Kan ik deze bibliotheek zelf aanpassen of toevoegen of moet ik even Office 2010 en Office 2003 verwijderen en dan opnieuw installeren (eerst 2003 en daarna 2010)?

2003_IK.JPG
2003_Collega.JPG

De Access 14 bibiliotheek kun je niet gebruiken in Access 2003 en die levert dus het probleem op. Opstarten met de RegServer regel zou het moeten verhelpen, maar bij jou gebeurt dat blijkbaar niet. Je kunt nog kijken of je met RegEdit de registry key handmatig kunt aanpassen. Of, maar dat is een stuk linker, de Access key van je collega exporteren en importeren.

Ik heb Office2003 en Office2010 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Als ik dan Office2003 open, dan werkt alles perfect. Open ik daarna Office2010 dan wordt de Labrary terug op die van Office2010 gezet. Open ik opnieuw Office2003 dan veranderd deze niet meer.
Wat als ik nu de Labrary van Office2003 in deze van Office2010 zet (via verkenner en copy/paste), werkt dan Office2010 nog naar behoren of mag ik dat zeker niet doen?

Ik zou dat niet doen; heb je bij de installatie alles wel goed gescheiden gehouden? En geef je aan dat je de oude versie wilt bewaren? Je kunt de Office dan niet in de standaardmappen installeren, omdat je dan inderdaad het probleem krijgt dat de bibliotheken worden overschreven. Zoals ik al zei: ik doe het op exact dezelfde manier, en ik heb er nooit problemen mee. Eventueel kun je nog proberen om eerst de Office 2010 te installeren, en daarna 2003.
En als je de 64 bits versie probeert, gaat het zowiezo fout.

Hallo OctaFish,

bedankt voor de tips, maar het lukt niet. Dit krijg later nog eens een vervolg maar nu ga ik even met de situatie leven.
Het gaat hier om een 32bit installatie maar toch wil het niet lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan