Access 2007 bijwerk query

Status
Niet open voor verdere reacties.

bkoersel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2014
Access is vrij nieuw voor mij en ik zit met het volgende probleem, wellicht heeft iemand een oplossing:

Ik heb een database met verschillende tabellen. Hiervan heb ik een kopie gemaakt en in een van deze tabellen ( bv tabel: adressen ) iets veranderd op enkele plaatsen. In de tabel heb ik een extra kolom toegevoegd genaamd update. Deze kan de waarde hebben y ( = yes ) of is gewoon leeg.
Ik wil nu mbv een bijwerk query alleen die regels die ik heb veranderd in het kopie ( die dus in de kolom update een y hebben staan ) inlezen in het orgineel. Dus alle andere regels van het orgineel blijven dan ongemoeid.

Ik ben alwel zover dat ik alle regels kan overschrijven in het orgineel, maar ik wil alleen de regels die ik heb veranderd.

Hoe doe ik dat?

Alvast bedankt,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'kopie'. Heb je binnen dezelfde database kopieën gemaakt van je tabellen, of een kopie van de complete database? In het eerste geval neem je de twee tabellen op in een query, koppel je ze aan elkaar op basis van het sleutelveld en filter je op het bijwerkveld. Overigens zou ik, als er alleen een switch functie is voor dat veld, een Ja/Nee veld gebruiken en geen tekstveld, maar die keus is aan jou :). Uiteraard heb je in de originele tabel het veld ook toegevoegd, en is dat veld dan leeg. Het maakt dan, als je een bijwerkquery gebruikt, niet uit of je de tabel filtert op het bijwerkveld of niet, want in je kopie staan dezelfde records met hooguit enkele records met het veld gevuld. De overige records zijn leeg, en die zijn dat in het origineel ook. Leeg --> Leeg doet uiteraard niks, Y --> Leeg vult het lege veld met Y.

Heb je de tweede variant (kopie van db) dan moet je de tabel uit de kopie koppelen in de originele database, anders valt er niks bij te werken. De procedure blijft daarna hetzelfde.

Octafish,

Bedankt voor je reactie, en sorry dat ik zo laat reageer. Wellicht was mijn uitleg niet geheel duidelijk maar ik heb zelf al een oplossing gevonden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan