Access 2010 Formulieren: Schuiven met velden afhankelijk van keuzes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjorsman

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
Ik heb ik Access een formulier waarbij bepaalde velden alleen zichtbaar moeten zijn bij bepaalde keuzes eerder in het formulier. Het verbergen van de velden lukt, maar dan blijft er een stuk wit tussen de velden. Graag zou ik dus de velden die eronder staan omhoog schuiven op het moment dat er velden onzichtbaar zijn en weer naar beneden schuiven op het moment dat er een keuze gemaakt worden waar die velden wel zichtbaar voor moeten zijn.

Dit moet vast kunnen, maar ik krijg het niet gevonden op internet. Mede omdat ik niet weet hoe ik het moet noemen.

Alvast bedankt voor de tips.

De positie van objecten op een formulier liggen vast, en als je die 'live' wilt verplaatsen, dan zul je dat met VBA moeten programmeren. Dat kan simpel zijn als het er een paar zijn, of ingewikkeld als je een paar rijen met velden hebt. Hoe meer velden, hoe ingewikkelder het uitrekenen wordt.
Of je het überhaupt moet doen, vind ik nog discutabel, omdat je de gebruiker met een steeds wisselend formulier opzadelt. Dat is bepaald niet bevorderlijk voor de herkenbaarheid en routing van het formulier, want de gebruiker weet dan nooit waar een bepaald tekstvak nú weer staat.

Je zou kunnen overwegen om met tabbladen te gaan werken, waar de verborgen objecten op staan. Je hoeft dan alleen maar tabbladen zichtbaar te maken of te verbergen. Is een heel stuk rustiger. En makkelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan