access 2013 veld te berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

andreaugust

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2012
Ik heb een veld met geboortedatum van personen en wil (indien mogelijk) een berekend veld genaamd ouderdom waarin de ouderdom berekend wordt in jaren.
Het huidig jaartal moet natuurlijk in de berekening gebruikt worden.
Hoe moet ik dat doen?
Dank voor antwoord.

Dank André, ik wist van die formule maar kan dit niet goed toepassen (foutmeldingen)
Noch in a query noch in een berekend veld (indien dit laatste mogelijk is)

Lijkt wel of het format vh veld niet goed is.
Ik heb access nu thuis niet draaien en ben nu 2 weken vrij....
Kan iemand het even checken?

Die fout krijg je wel eens terwijl hij niks met de formule an sich te maken heeft. Je krijgt hem dan bijvoorbeeld omdat er ergens in de db een foutieve verwijzing zit naar een bibliotheek, of een andere fout in een procedure. Het beste kun je dat controleren door de db te compileren in het VBA venster.
Buiten dat zou ik dit soort berekeningen never nooit in een tabel doen. Niet alleen is het dataredundantie (gegevens die af te leiden zijn uit andere gegevens in een tabel sla je nooit op), de leeftijd bereken je met deze formule net zo makkelijk in een query. Meerdere gegevens invullen die van elkaar afhankelijk zijn in een tabel betekent vaak ook dat je simpel de waarde in één veld kunt veranderen, waarbij het andere veld dan zijn oude waarde houdt, en de relatie tussen de twee niet meer klopt. Kortom: gooi het veld weg, en zet de berekening in een query. Niet elke 'verbetering' die Microsoft in Access inbouwt, hoeft door ons gebruikers ook gebruikt te worden... Bij Microsoft denken ze vermoedelijk dat het woord Normaliseren betekent dat iedereen hetzelfde moet gaan verdienen :)

Waarom zo lastig doen over een leeftijdberekening? Gewoon in een query:
Code:
    Leeftijd: DateDiff("yyyy";[Geboortedatum];Date())+(Date()<DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum])))
En vermijd dataredundantie, tenzij je graag nutteloze informatie opslaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan