access applicatie op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric bont

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2006
Een klant van ons heeft zelf een access applicatie gemaakt (urenplanning systeem). Op dit moment ontvangen ze via de email van circa 50 personen data en kloppen dit handmatig over in de standalone access applicatie. Vervolgens voeren ze met eigen gemaakt script (allerlei restrictie en voorwaarden) in access allerlei bewerkingen uit. Het script wordt zeer regelmatig aan specifieke situaties aangepast. Het eindresultaat is een totale - meest optimale - kwartaalplanning voor de inzet 50 medewerkers.

Het ontvangen van alle data (wie wanneer wil werken/vakantie heeft) moet in de toekomst via het web gaan verlopen. Iedereen moet dat individueel vooraf gaan opgeven. Daarbij moet meteen bij elke individuele invoer een check plaatsvinden of de data voldoet aan bepaalde restricties. Persoon xx mag bijvoorbeeld niet gelijktijdig op vakantie met persoon yy. Al deze specifieke voorwaarden staan al in het huidige access script.

Vraag:
We staan voor de keuze een hele nieuwe webapplicatie te maken (LAMP Linux/Apache/Mysql/PHP) of om de bestaande access applicatie naar internet toe te brengen. Het eerste is voor ons gesneden koek, met het laatste (access/asp) hebben we zelf niet veel ervaring. Is het betrekkelijk eenvoudig om webformulieren te maken en te koppelen aan een bestaande access-applicatie? Kan onze relatie - die voldoende access script kennis in huis heeft - vervolgens zelf ook voorwaarden en restricties aan de formulieren toevoegen.

Wie kan ons wat zinnings adviseren?

Alvast dank voor elke reactie

Eric Bont

Wel, volgens mijn eerste indruk, kan die persoon beter gaan werken met mysql en dan via php op intenet zetten. Lijkt mij de beste oplossing. Maar... misschien zijn er nog andere oplossingen.

In jullie geval zou ik gaan kijken naar een oplossing met Apache+PHP i.c.m. een koppeling naar access via ODBC. Dus geen MySQL. Dit kan (volgens mij) echter alleen op een windows machine, maar mischien is er ook een ODBC driver voor access op linux.

Dan kan de klant gewoon in access blijven werken en kunnen jullie met de reeds aanwezige kennis de webkant van de applicatie bouwen. Anders moet je de hele applicatie naar PHP+MySQL brengen, dat kan voor jullie wel interessant zijn, maar de klant is dan een stuk minder flexibel en moet voor alle aanpassingen bij jullie aankloppen.

Grtz,

ook een optie:

php+mysql en een ODCB-driver voor Mysql waarmee de tabellen in access benaderd kunnen worden. Access als backend voor een webapplicatie is niet aan te raden; hierover is voldoende info te vinden op het net.

het kan ook zonder ODBC-driver door de gegevens uit mysql met een scriptje over te pompen naar een access database, alwaar ze verder bewerkt kunnen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan