Access applicatie opstarten met foutmeldingen citrix ongevraagd geinstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Twee weken geleden heeft een klant ongevraagd citrix op zijn laptop gekregen waardoor het opstarten van een MS Access applicatie met foutmeldingen opstart. Uiteindelijk na meerdere pogingen citrix te verwijderen heeft hij de fabrieksinstellingen teruggezet en foutmeldingen waren verdwenen.
Nu heeft een andere klant opeens citrix op haar desktop draaien terwijl zij geen citrix gebruikt en precies dezelfde problemen vinden er plaats.
Ik heb meteen een printscreen van de foutmelding gemaakt en normaliter opstarten van de snelkoppeling liep altijd probleemloos en nu beweert ie dat de database open is wat kennelijk twee keer geopend wordt of dat windows denkt dat de applicatie open is terwijl deze gesloten was.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat was de oplossing?
Ik heb een afbeelding van de foutmelding meegestuurd, zie bijlage

Bijlagen

• printscreen_citrix.png
    printscreen_citrix.png
    97,9 KB · Weergaven: 11
Je krijgt niet zomaar ongevraagd Citirx op je laptop. Daar zul je toch echt iets voor moeten doen.

Daarnaast is Citrix op je laptop de clientversie. Die zal zeker geen lokale bestanden bezet houden.

Er is blijkbaar ook een account Admin actief op die laptop. Ik zou eens onderzoeken waarvoor dit account wordt gebruikt en wat er onder dat account automatisch start.

Dat is het juist, zij is admin, heeft net weer gecheckt en zij gebruik niet eens citrix. Heeft ook geen kinderen die per ongeluk citrix downloaden en installeren. Plus internet is opeens supertraag. Als je citrix uitschakelt is het weer snel. Maar icm access krijg je opeens rare foutmeldingen. Maar kennelijk heb jij dit nog niet meegemaakt?

CITRIX is server software die in bedrijven wordt gebruikt om sommige programma's via het netwerk ter beschikking te stellen die niet op de eigen computer geïnstalleerd staan. Als Access verplaatst is naar de CITRIX omgeving en de persson heeft Access nog eens op de eigen laptop staan dan kan het gebeuren dat het bestand al geopend is via CITRIX. Als men dat nog eens via de persoonlijke versie probeert te openen, dan krijg je die foutmelding.
De CITRIX zal waarschijnlijk wel door de IT afdeling zijn geïnstalleerd voor een reden (CITRIX licenties zijn niet gratis) , dus best aan de IT afdeling vragen hoe men hiermee moet werken.

Dankje voor jullie gedachtegangen alleen zijn dit beide particulieren, zzpers, die een MS Access applicatie van mij heeft draaien om administratie en facturaties te doen. Zij werken niet met een IT afdeling en gebruiken hun werkstation zowel prive als zakelijk.
Ik heb misschien een idee om kennelijk een geopende MS Access applicatie af te sluiten. Kan je via een MS Access applicatie een andere geopende MS Access applicatie via vba sluiten? Zo ja hebben jullie toevallig programmatuur hiervan?

Kan je via een MS Access applicatie een andere geopende MS Access applicatie via vba sluiten?
Nee. En dat is an sich maar goed ook :). Wat het probleem zou kunnen veroorzaken, en wat simpel is op te lossen (overigens ben ik het met de helpers eens: Citrix is behoorlijk ingewikkelde software om 'zomaar' ineens op je computer te hebben staan. Dat gebeurt, wat men ook zegt, echt niet vanzelf. En om het zonder enige reden (je hoeft nooit extern in te loggen op een bedrijfsomgeving) te installeren, is al helemaal bijzonder.

Maar goed: wat kán gebeuren is dit: als je een database opent, wordt er altijd een lock file gemaakt. Dat is een bestandje van 1kB dat normaal gesproken bij afsluiten weer wordt verwijderd, zodat de database weer vrij is voor een volgende gebruiker. Dat bestand ziet er zo uit: Database1.laccdb. In dit geval is de database dus Database1.accdb. Als de database correct is afgesloten, maar het laccdb bestand staat er nog, dan krijg je het door jou beschreven probleem. Simpel op te lossen door het laccdb te verwijderen.

Thanks en de lock file is mij bekend dacht alleen als access door een of ander reden op de achtergrond blijft draaien en als ik deze fysiek kan verwijderen dan zou het probleem ook opgelost zijn. Vage is ook dat het internet opeens 80% langzamer draaide toen citrix op de achtergrond draaide. Echt heel vaag allemaal. Het zijn laptops dat hun al jaren gebruiken en nooit citrix op hebben geïnstalleerd. Lijk wel the x files ,-)

Maar was dat nou de oplossing? Want dat vertel je niet :).

Nee enige wat ik moet doen is de lockfile controleren of ik deze kan verwijderen. zo ja verwijderen anders begrijp ik niet waarom de MS Access applicatie kennelijk nog op de achtergrond draait en deze niet zichtbaar is. Had gehoopt deze als dezelfde gebruiker via vba te kunnen afsluiten.

Citrix issue is ook nog steeds actief.

Ik vermoed dat het hier niet echt CITRIX is, maar eerder iets geïnstalleerd door een hacker of zo. Ik zou de laptops toch eens extra controleren op spyware/virussen.

Ja dat dacht ik ook eerst alleen bij de eerst klant die dit meemaakte hadden ze citrix weggehaald en de fabrieksinstellingen een paar dagen teruggezet. Nu is dit zo schrijf zou het idd niet Citrix zijn maar dat die infectie zijn weggehaald vanwege de fabrieksinstellingen terug te zetten.

Helemaal. met @NoellaG eens. Ik vraag me af of het wel echt Citrix is. Zou toch eens heel goed die systemen scannen, want er zou zomaar meer aan de hand kunnen zijn.

Van Citirx wordt je internetverbinding ook niet veel trager, ook niet als er een actieve verbinding zou zijn. Deze software is er juist voor gemaakt om heel zuinig om te gaan met de bandbreedte.

Ik weet uit ervaring met honderden werkstations, dat Citrix echt niet zo'n zware applicatie is.

En daar gaat de vraag dan ook niet over. Graag antwoorden die betrekking hebben op de vraag :).

Als je wil modereren: het antwoord van krullenbol slaat op de opmerking

Vage is ook dat het internet opeens 80% langzamer draaide toen citrix op de achtergrond draaide.
van de vraagsteller.

Als je wil modereren: het antwoord van krullenbol slaat op de opmerking
En dan nóg is het een overbodige, zinloze opmerking. En dat geldt ook voor de jouwe, en derhalve ook voor de mijne. Pure vraagvervuiling. Laten we daar toch gewoon een keer mee stoppen. Iemand stelt een vraag, wij, de helpers geven op die vraag antwoord. Geen gezeik daaromheen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan