access berekend veld op formulier varieert

Status
Niet open voor verdere reacties.

laurararo

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2013
Hallo!

Ik heb een formulier nodig waarop een soort van spaarkaartsysteem wordt samengevat, hierop worden deaangekochte artikels staan vermeld, de prijs van deze,
het aantal punten dat de artikels waard zijn, en als je deze adhv punten wil kopen, hoeveel punten deze artikels dan kosten.
er moet ook aan enkele voorwaarden worden voldaan, maar dat is het probleem niet.

Ik werk nu dus met een formulier en subformulier , waar ik de berekening dan laat uitvoeren in een niet-afhankelijk veld id voettekst van het subformulier om deze dan hierna te koppelen aan het hoofdformulier.

Dit is allemaal ok, maar de eindprijs (prijs - waarde van eventueel met-punten-gekochte-producten) en puntentotaal varieert naargelang welk artikel staat aangeduid

ik heb dus een lijst aangekochte ,maar het puntentotaal en eindprijs verschilt telkens als ik deze artikels overloop
wat te doen ?
meer in detail, het eindtotaal van prijs en punten wordt weergegeven als het totaal dat zou gevormd worden als er niet aan de voorwaarden wordt voldaan om met punten een artikel te kopen (en dus de gewenste berekeningen uitvoeren) , maar als de cursor dan op het artikel staat dat wel met punten moet worden aangekocht kloppen de totaal wel...

Hoop dat iemand kan antwoorden! snap er niets van, alvast bedankt!

Ik denk dat je de berekeningen op het verkeerde moment triggert, als de berekening wèl klopt als je het artikel activeert. Maar zonder een voorbeeldje is er bitter weinig van te zeggen verder.

wel mn berekend veld bestaat uit een IIf-formule, met enkele voorwaarden en dan de gewenste berekeningen als het klopt of niet klopt... waar kun je de instellingen vinden om dan op nhet juiste moment te 'triggeren' of hoe zou ik het voor u duidelijker kunne formuleren?

Een berekening doet het, of doet het niet. Een IIF berekening werkt niet anders als elke andere berekening. Dus dit:
... maar de eindprijs (prijs - waarde van eventueel met-punten-gekochte-producten) en puntentotaal varieert naargelang welk artikel staat aangeduid ...
meer in detail, het eindtotaal van prijs en punten wordt weergegeven als het totaal dat zou gevormd worden als er niet aan de voorwaarden wordt voldaan om met punten een artikel te kopen (en dus de gewenste berekeningen uitvoeren) , maar als de cursor dan op het artikel staat dat wel met punten moet worden aangekocht kloppen de totaal wel...
is behoorlijk verwarrend. Zonder de db kan ik niet zien wat er fout gaat.

Ik zou zeggen: deel 'm met iedereen :). Het forum accepteert geen databases, dus Eerst Comprimeren, om de grootte te verlagen, en dan zippen. Vervolgens kun je hem meeposten als bijlage.
Is hij nog te groot, dan kun je hem op een site als www.mijnbestand.nl zetten, dan kunnen we hem daar vanaf halen.
Haal eventueel bedrijfsgevoelige of persoonsgevoelige gegevens uit (de kopie van) de database, en zet er dummygegevens in. Het gaat tenslotte alleen om de werking.

Ik zie in de map <Office> een knop <File explorer>, maar dat wil (net als de rest van e icoontjes) een .ica opstarten.

aah, had gehoopt dat dat niet nodig zou zijn! dan zou je citrix receiver moeten downloaden, duurt niet lang, maar terug, ik verwacht zeker niet zoveel moeite!
je zou dat kunnen downloaden door rechts vanonder op 'client detective te drukken'..

Nu nog Atha1023 uit de db gooien, en we kunnen er naar kijken :) Hij is exclusief gelocked, en dat houdt een hoop tegen.

ontzettend bedankt dat je al zoveel moeite hebt gedaan! ben er nu van, mss dat beter gaat nu?

Dat scheelt :)
Nu de vraag: wat is eigenlijk het probleem? Ik kan er weinig aan zien nog. Hoe kan ik het reproduceren?

wel, in de voettekst staat de verwijzing naar het berekend veld gemaakt in het subformulier, maar als je dan kijkt naar de formulierweergave naar het totaal prijs en totaal punt verschillen de berekende waarden naargelang het artikel de cursor aanduid... en dan specifiek bij die artikels waar aan de voorwaarden is voldaan om met punten te worden betaald...
ik weet dat het een hele brok is, geraak je er aan uit?

ik bedoel trouwens het formulier 'aankoop' met subformulier 'transactie subformulier'

Ik heb dat formulier een beetje 'verbouwd' (zeg maar rustig: opnieuw gebouwd) zodat de formules zichtbaar zijn in het subformulier. Ik zie nu ook wat er gebeurt. En wàt er gebeurt, is niet alleen logisch, maar ook nog verklaarbaar. De formule die je gebruikt in de voettekst, werkt alleen op recordniveau. In een voettekst kun je eigenlijk alleen statistische formules gebruiken, zoals Aantal en Som. Je voert namelijk berekeningen uit op basis van een veld in het details venster. De IIF functie die je nu gemaakt hebt, kan maar overweg met één record tegelijjk. En je raadt het: dat is het record waar op dat moment de cursor in staat. Werkt verder prima, maar je hebt er niks an. Verplaats de formule dus bij voorkeur naar de onderliggende query, dan ben je van het probleem af.

Overigens zou ik helemaal gek worden van de relaties die in de db zijn gelegd; kan heel wat simpeler ;)

wow, ik zie het, én ik snap wat je bedoelt! ont-zet-tend bedankt! ga het meteen uittesten!
en dacht ook al dat de relaties en tabellen mss niet helemaal op-en-top zijn opgesteld, maar het eerste ervaring met acces, waar je cursussen mij trouwens veel bij geholpen hebben, ook bedankt daarvoor ;)

Het oude formulier heb ik hernoemd, met een 2 er achter. Dus die kun je er zo weer inhangen. Kwestie van de subformulieren hernoemen.

Hallo, hier ben ik weer ;) heb nu die formule in querry geplaats, maar resultaat blijft hetzelfde, waarde varieert naargelang record waar cursor opstaat...
mss in de querry formule plaatsen waar geen totaal wordt berekend, maar het aantal punten dat moet worden afgetrokken/opgeteld? en dan in voettekst som?

Formules mogen best in een Totalenquery. Op het formulier moet je in de voettekst verwijzen naar velden die zijn berekend in de query; je kunt geen velden optellen die op het formulier worden berekend. Wellicht zit daar het probleem. En dus geen IIF's meer gebruiken in de formules, alleen SOM.

Het werkt! maar nu zit'k met ander probleem dat'k geen nieuwe aankoop kan invoeren, er verschijnt dan zoiets als: kan geen record(s) toevoegen, de join sleutel van de tabel Transactie komt niet voor in de recordset.

en als dit niet voorkomt, dan komt er een andere pop-up met zoiets als 'kan geen waarden invoeren , wegens anders voorkomende dubbele waarden in primaire sleutel, weizig de indexatie' maar ik denk dat dit gaat over veld 'assortimentnummer' van tabel transactie, maar deze moet nu eenmaal geindexeerd zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan