access crash bij query

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeriMJ

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2007
Hallo,
Ik heb de structuur van een vrij belangrijke tabel moeten wijzigingen nadat er al een hoop programma logica gemaakt was. Ik ben vrij zeker dat alle nodige dingen in de database aangepast zijn aan deze late update. Nu kom ik echter toch bij 1 probleem.

Ik heb twee query's, SELECT_BDL en SELECT_assembly. Deze query's zijn ook aangepast zoals nodig was en werken nu zoals het hoort. Echter is het nodig om de informatie van deze twee query's samen te krijgen. Dus heb ik een derde query SELECT_FULL_BDL.
Wanneer ik deze query execute, zal access na ongeveer een halve seconde crashen met de melding: "Microsoft Office access werkt niet meer". De details van het foutrapport geven volgende informatie.

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: APPCRASH
Naam van de toepassing: MSACCESS.EXE
Versie van toepassing: 11.0.6566.0
Tijdstempel van toepassing: 42cdb33e
Naam van foutmodule: msjet40.dll
Versie van foutmodule: 4.0.9635.0
Tijdstempel van foutmodule: 450b3682
Uitzonderingscode: c0000005
Uitzonderingsmarge: 0005e527
Versie van besturingssysteem: 6.0.6000.2.0.0.768.3
Landinstelling-id: 2067

Aanvullende informatie over dit probleem:
LCID: 1043
Brand: Office11Crash
skulcid: 1043

Lees onze privacyverklaring:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x0413

Tenslotte de query die de crash veroorzaakt is heel simpel en ziet er als volgt uit:

SELECT SELECT_BDL.*, SELECT_assembly.*, SELECT_BDL.assemblyNo
FROM SELECT_BDL, SELECT_assembly
WHERE (((SELECT_BDL.assemblyNo)=[SELECT_assembly].[assemblyNo]))
ORDER BY SELECT_assembly.longItem DESC;

Voor de wijziging in de tabel assembly werkte deze query perfect.
Weet iemand raad? Ik heb een vrij belangrijke deadline eraan komen en fouten als dit kan ik wel missen.

Alvast bedankt.
Joeri

Zonder de database blijft het gissen waardoor het komt.
Een paar dingen die je kunt doen:
- Comprimeer/Repareer de database (menu extra)
- Maak een nieuwe mdb en importeer alle componenten uit de oude mdb in de nieuwe mdb
- Wat in ieder geval niet handig is, is het gebruik van reserved words in de namen van queries en andere componenten. SELECT is een reserved word. Dat moet je dus vermijden.
- Gebruik aliassen
SELECT a.veld1, a.veld2, b.veld3
FROM tabel1 a, tabel2 b
WHERE a.veld1 = b.veld4
Dat maakt je queries een stuk leesbaarder

Access kan veel aan. Maar niet alles. Als je het onleesbaar maakt voor jezelf, dan snapt Access er over het algemeen ook niets meer van.

Dus: Gebruik subqueries, aliassen en haakjes.

hallo,

comprimeren en repareren heb ik al geprobeerd maar leverde niets op.
Een nieuwe mdb maken denk ik niet dat veel zal opleveren,
net als aliassen gebruiken. De query heeft gewerkt dus zie ik hier niet meteen een oplossing in.

In bijlage heb ik de database gestoken. Het gaat om query met naam "SELECT_FULL_BDL"

Ik kan de database hier niet uploaden omdat ze te groot is. Wat kan ik doen?

Maak een copy van je database en verwijder 90% van de records in alle tabellen. Het gaat alleen maar om het idee en niet om de werkelijke data.
Als hij dan nog te groot is kan je diverse forms weggooien want die hebben we in jouw vraag niet nodig.
Wel even na elke stap compacten en zippen.

Omdat de query gewerkt heeft denk ik dat het maken van een nieuwe mdb en het importeren van alle componenten uit je oude mdb heel veel verschil kan maken.
Maar ja, als je het niet wilt proberen............

Ja, wat Bartuls zegt kan veel uitmaken. Gisteren deed ik het nog met een project van mij. Toen kwam ik erachter dat de plaatjes in mijn forms geen images waren maar OLE Word objecten. Toen ik die vervangen had, werd mijn database van 60meg ineens 1,8 meg groot.
altijd leuk om er mee te rommelen.

Ik heb net geprobeerd een nieuwe .mdb te maken en vervolgens alle gegeven te importeren. De query zelf kan geimporteerd worden, maar bij het importeren van het rapport gebaseerd op de query hangt ACCESS met dezelfde melding als vroeger. Als ik de mdb vervolgens open en de query run dan krijg ik nog steeds dezelfde fout en crash.
Jammer genoeg want de deadline hiervoor is morgen en ik ben ten einde raad.

Probeer het eens op een andere pc, krijg je daar ook die foutmelding? Als het op een andere pc wel goed gaat dan is waarschijnlijk de installatie van access corrupt geraakt: office deinstalleren en opnieuw installeren.
Post de mdb eens (eerst comprimeren) (zippen niet rarren) dan kan iemand anders het ook eens proberen.

Op een andere pc krijg ik dezelfde fout. Ik heb de DB gezipt en ze zit in 5 delen bij dit bericht.

Bijlagen

Je hebt de mdb gerarred, niet gezipt!
Ik kan hier geen rar lezen, dat lukt pas in het weekeinde.
Iemand anders een idee wat eraan de hand is?

Verdorie, ik was te snel...
Het probleem is gevonden ondertussen. Beide query's lazen een veld van dezelfde tabel. apart werkte dit dus maar wanneer ik deze twee query's samenvoegde, werkte dit niet. Query's herschreven en ben momenteel nog bezig het rapport aan te passen. Ik vind het nog steeds bizar dat deze query dan ooit wel gewerkt heeft. Maar daar ga ik vannacht al niet meer over wakker liggen.
Toch bedankt voor jullie hulp en advies.
Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan