Access database via internet benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerwindevries

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2021
Hallo,

Voor het voorraad beheer binnen ons bedrijf heb ik in Access een database gemaakt. Waarin wij inslag, uitslag en actuele voorraad bijhouden.
Nu komen wij op een punt dat we eigenlijk vanaf verschillende locaties in de database willen werken. Ook buiten ons eigen netwerk.
Binnen het netwerk gaat dit probleemloos. De database is gesplitst in een front end en back end.

Na een hoop zoek werk kan ik niet echt een goede optie vinden in het via internet benaderen van de back end van de database.
Het front end zou ik lokaal op de verschillende locaties willen installeren. En dan via internet het backend benaderen.
Het backend is niet heel erg groot. Tussen de 3 en 6 mb. (in de toekomst zal dit misschien groeien naar 10-20 mb.)

Het backend zou ik eventueel op onze nas kunnen installeren. Wij hebben de beschikking over een glasvezel verbinding van minimaal 100 mb.
Op de nas van synology zou ik het backend in MariDB kunnen zetten. En dan de front ends daar mee verbinden.
Is dit mogelijk??

Hebben jullie eventueel andere ideeën om dit goed te kunnen oplossen?
Via azure?

Na een hoop zoek werk kan ik niet echt een goede optie vinden in het via internet benaderen van de back end van de database.
Maakt niet uit hoe lang je zoekt: het kan niet. Access is een standalone systeem, dat nog wél binnen een netwerk draait, maar niet via het internet is te benaderen. Dan moet je dus naar een andere oplossing zoeken, bijvoorbeeld een MySQL database. Of de Access database migreren naar een SharePoint omgeving, maar dan zit je nog steeds met problemen.
Je kunt zo'n beetje élke database wel benaderen via een ADO connectie, dus het maakt dan eigenlijk niet zoveel uit wat je gebruikt. Maar het mooie van Access (een alles-in-één systeem met tabellen, queries, formulieren en rapporten) ben je dus kwijt. Je zult alle overnieuw moeten doen. Al heb ik nog wel in het verleden een SQL Server database via ASP aan een Access FE gekoppeld via ADO. Maar dat ging om een intranet pagina, is toch nog weer iets anders als een database die je van buiten benadert.

Hallo Octafish,

Bedankt voor jouw snelle reactie.

Het is mogelijk om Access FE aan MySQL BE te koppelen. Daar had ik al wat mee geëxperimenteerd binnen mijn netwerk. Dat gaat opzich wel.
Maar weet jij ook of je deze koppeling over internet kan realiseren??

Hallo gerwindevries,

Ik heb dit binnen onze vereniging opgelost om frontend en backend op OnDrive van Microsoft te zetten en op OneDrive kan je bestanden delen wie wat en waar bij kan.
Bijvoorbeeld alleen fronend toe kennen aan de juiste werknemers..

BBzzJohn,
Ik hoor het je graag zeggen dat het via de OneDrive kan... helaas vrees ik er voor dat je je vergist. (Ik hoop echt dat ik zelf fout ben).

Wanneer je je database op One-drive zet, dan werkt het perfect vanop verschillende locaties... tot je op een keer pech hebt :(.
Laat me even uitleggen wat er gebeurd:
Iemand opent in pakweg Oostende je database op OneDrive.
Op dat moment wordt de database op de locale computer geïmporteerd, waarbij allerlei wijzigingen aangebracht worden. Na beëindiging van de werken wordt de database afgesloten, en netjes onder dezelfde naam terug op OneDrive gezet. Later kan iemand in Brussel hetzelfde doen.
Maar de problemen beginnen wanneer de man in Oostende nog gebruik maakt van de database, en intussen die in Brussel ook de database opent. Met andere woorden: zowel in Brussel als in Oostende is men aan het werk, zonder dat ze iets van elkaar afweten. De databases staan immers tijdelijk op hun eigen PC.
Vervolgens sluit de man in Oostende de database, en dan is Acces zo slim om te weten dat de database elders ook in gebruik is, en hij besluit de database dus maar onder een andere naam op te slaan. Vanaf dat moment heb je dus 2 versies van dezelfde database, met andere gegevens.

NIET DOEN DUS!!!!!

Los van de al aangedragen oplossingen kun je natuurlijk ook VPN verbindingen vanuit de verschillende locaties opzetten. Dan zijn die locaties ook (deels) onderdeel van je lokale netwerk.

RogerS,
Hier had ik nog niet aan gedacht... ik heb totaal ook geen ervaring met VPN verbindingen.
Maar je hebt wel mijn interesse gewekt. Heb je hier zelf ervaring mee? Ook met meerdere gebruikers van Access, en gelijktijdig?
Wat mag ik als een redelijke kostprijs verwachten? En hoe zeker mag ik zijn dat er geen onverwachte problemen opduiken bij het gebruik ervan?
Ik vraag dit eigenlijk niet voor mezelf, maar omdat ik mogelijk deze oplossing ook zou kunnen aanraden aan gebruikers van mijn programma's. Maar dan moet ik uiteraard wel zeker kunnen zijn.

Ik hoor het je graag zeggen dat het via de OneDrive kan... helaas vrees ik er voor dat je je vergist. (Ik hoop echt dat ik zelf fout ben).
Nee Luc, dat zie je helemaal goed :).

Als je met VPN etc. gaat werken, dan kom je met Citrix en Remote Desktop achtige zaken denk ik een heel eind. Ik denk dat iedereen die nu thuis werkt dat immers ook al doet. En ik kan thuis dus gewoon in onze werk databases werken. Maar goed, dan praat je dus over virtuele netwerken, en dat is niet helemaal de vraag van TS. Daar blijft het antwoord: niet doen, en zeker niet via OneDrive omdat je dan nog steeds met lokale bestanden werkt. In oudere versies had je nog de mogelijkheid van replica's waarmee je wél kon synchroniseren, maar dat zit er dus al een tijdje niet meer in. Was ook nogal lastig in te richten.

Allen bedankt voor de antwoorden.

VPN verbinding is misschien wel een mogelijkheid.
RogerS heb jij hier ervaring mee?

Ik zal eens gaan zoeken of ik hier iets over kan vinden.

Citrix of dergelijke oplossingen zijn uiteraard ook mogelijk. Alleen ben ik bang voor enorme kosten. Daar is ons bedrijf dan weer te klein voor.

Remote Desktop zit standaard in Windows (10), maar ik weet niet of dat voldoende voor jullie is. Kost in ieder geval niks :).

Ocatafish bedankt voor jouw antwoord.
Remote desktop zou kunnen. Maar dan kan er op die betreffende PC niet meer gewerkt wordt. Of zie ik dit verkeerd???
We doen nu al zoiets met Teamviewer. Dat gaat wel, maar is geen handige manier van werken. De PC moet immers altijd aanstaan en kan verder niet gebruikt worden.

Nu kwam ik nog wel onderstaande link tegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
http://www.fmsinc.com/MicrosoftAccess/cloud/link-to-azure-sql-database.html

Met Remote Desktop neem je inderdaad een computer over. Is wellicht niet de bedoeling. Gisteren is er een draadje bijgekomen over iemand die met MariDB een FE-BE heeft gemaakt, maar nu problemen heeft met de snelheid. En de tabel die gebruikt wordt is super klein. Dus ik weet niet of je op dit pad verder moet gaan :). Ik zou een MySQL expert inhuren die een nette web database voor je bouwt, waar je dan met Access een connectie mee maakt met ADO. Moet goed te doen zijn, maar de snelheid is dus wellicht een probleem. Persoonlijk denk ik dat je dit allemaal niet moet willen....

Wederom bedankt voor het meedenken Octafish.

Ik ga inderdaad maar eens verder kijken hoe of wat we een en ander gaan insteken.
Een soort van webapplicatie (laten) maken is misschien wel de beste optie.
Voordeel van Access is dat ik hier zelf redelijk mee overweg kan. En dus ook heel makkelijk aanpassingen kan doen indien gewenst. En dus ook makkelijk allerlei data naar boven kan toveren.
Alleen nu we buiten ons eigen netwerk moeten gaat dit vast lopen.
Erg jammer dat dit niet mogelijk is.

Allen bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ik heb dit met belangstelling gelezen.
Een klant van mij wil de database via Sharepoint laten lopen. Tot nog toe gaat dat al jaren remote via Citrix.
Sharepoint lijkt me een zakelijke versie van Onedrive. Of heb ik dat mis? (Nog even een compliment aan Luc voor de prima uitleg over de werking van Access op Onedrive.)

@OctaFish
Maar wat betekent de optie in Access onder 'Opslaan als': "Sharepoint. De database delen door deze op een server voor documentbeheer op te slaan". Is dat dan een mogelijkheid?

@ JelleKoen: Voorzichtig nu want je begint langzaam iemand zijn of haar topic over te nemen. Dit is niet gewenst. Heb je hetzelfde probleem, open een eigen vraag. Ik garandeer je dat je met de zelfde liefde wordt geholpen.

Misschien een idee: ik ken een bedrijf waar men de database op SQL-express heeft staan. De applicatie wordt up to date gebracht via een gelinkt access bestand binnen het bedrijfsnetwerk. Via het internet moeten alleen de gegevens opvraagbaar zijn, niet aanpasbaar. Dus daarvoor heeft men de SQL reporting geactiveerd. Zo kan men via de SQL server rapporten aanmaken die via het internet kunnen geraadpleegd worden (ook op GSM) en de resultatenkunnen dan in Excel/pdf/XML gedownload worden. Alleen kan men via het internet de gegevens alleen lezen, niet updaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan